"Slyngevugge"
Hej Kari
Jeg har en dejlig datter på 4 måneder, som stort set altid har sovet i sin slyngevugge. Hun elsker den, og vi har sjældent problemer med at lægge hende til at sove i den. Dog har vi efterhånden fået mange spørgsmål om, hvorvidt det kan være sundt for hendes ryg at ligge krumt, som hun jo tildels gør i slyngevuggen. Jeg synes ikke hun ligger meget krumt i den, når jeg kigger ned på hende, men underlaget er jo selvfølgelig ikke fladt.
Der hvor vi har købt slyngevuggen oplyser de, at det ikke er noget problem, at små børn ligger krumt, og at det oven i købet kan være en fordel, så længe barnet er under 4 måneder. De mange spørgsmål fra familie og venner har dog fået mig til at tvivle en smule...
Jeg har spurgt min sundhedsplejerske, og da hun ikke kender den, troede hun først, at den ikke var beregnet som seng, og anbefalede mig derfor, at min datter kunne bruge den på samme måde som en skråstol - 20 min. om dagen. Men samtidig ved jeg fra en anden veninde at hendes sundhedsplejerste direkte havde anbefalet den, fordi den ikke skulle belaste baghovedet så meget som et fladt underlag... ja, forvirringen er stor...
Så nu kunne jeg godt tænke mig at høre din mening??
Det skal lige siges, at min datter kun bruger den til at sove i om dagen og om aftenen... om natten ligger hun hos mig, så hun ligger også fladt 
Hilsen Christina
Karis svar
Hej Christina
Tak for din henvendelse. Jeg må blankt erkende, at jeg, ligesom din sundhedsplejerske, heller ikke tidligere har hørt om slyngevuggen! Nu har jeg kigget på nettet, og så vidt jeg kan se, ligger barnet vandret, men med lidt krum nakke og ben pga. vuggens udformning. Det ser jeg intet problem i overhovedet. Jeg kan godt forstå din sundhedsplejerskes bekymring, hvis hun troede barnet halvvejs sidder op, for så der der for stor belastning på barents ryg, men det ser ikke ud til at være tilfældet.
Om natten begynder du muligvis at opleve, at din datter nu bevæger sig lidt mere i søvne i forhold til tidligere. Jo mere udtalt det bliver, jo mere vil I sikkert opleve at hun bliver utilfreds med slyngevuggen, fordi den begrænser hende. Så bliver det et helt naturligt tidspunkt at komme ud af den. Desuden vil jeg blot gøre jer opmærksom på, at hvis I ønsker hun fremover skal sove i egen seng om natten, så er det klart nemmest at vænne hende af med at ligge hos jer i så tidlig en alder som muligt!
Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Kari
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk