Sterilisering, hvordan, hvornår, før og efter

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.201 visninger
11 svar
0 synes godt om
18. september 2010

4xGreve

Min mand og jeg snakker om at vi ikke skal have flere børn og overvejer så at det er hans tur til at offer sig og derfor blive steriliseret, men hvordan forgår det, er det noget arbejdspladsen vil give sygedage til eller skal man bruge sin egen ferie på det, hvor lang tid efter kan/må han ikke lave noget og hvor længe smerte det mm.

Nogen der har lyst til at fortælle alt fra regler med sygemelding til selve det at blive steriliseret...?

TrioeN

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. september 2010

Diana...

Gud troet faktisk i gerne ville have flere hvor jeg har det fra ved jeg ikke det troet jeg bare hi hi  

Her skal vi heller ikke have flere og den har også været oppe og vende her MEN vi besluttet så at vi stadig var unge og vi ville fortryde hvis vi om en del år ville have en efternøler  Så her blev det et klart NEJ hi hi. 

Jeg ved intet om det ville bare skriver HEJ og KNUS 

Anmeld

18. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg har overvejet meget at blive stereliseret nuher efter Frigg. For jeg vil ikke have flere børn. Jeg er fuldt tilfreds med 2 sunde og raske og jeg tror ikek at jeg har psyke til at gennemgå endnu en graviditet, ovenpå alt det vi har været igennem.

Så vi har snakket om det. Tom vil IKKE, for det er noget med hans mandighed siger han hehe... Men altså - jeg kan for den sags skyld sagtens. Så hvis der er nogen der ved, hvordan det foregår hvis damer får det gjort, så er jeg også interesseret i at høre det. Jeg har ikke lyst til at gå og fylde min krop med alle mulige hormoner med fare for at komme til at glemme og dit og dat og være bange for at blive gravid i utide, hvis jeg kan slippe. Så hellere helt lade være med at kunne blive gravid

Anmeld

18. september 2010

klmf

Jeg mener at have læst, at når mænd får det gjort, kræver det ikke flere sygedage, kun en enkelt dag med en ispose mellem benene, he he. Kvinder derimod, kan desværre forvente et meget smertefuldt efterforløb Det er sådan jeg lige husker det, ved ikke om det stadig gælder...

Hvis man skal have foretaget et oeprativt indgreb tror jeg altså man er berettiget til minimum sygedagpenge, forudsat man er i fagforening og arbejder under overenskomst og alt det der... Måske kan han få det lavet fredag eftermiddag og bruge weekenden på restitution

Anmeld

18. september 2010

LRJ

Zafir skriver:

Jeg har overvejet meget at blive stereliseret nuher efter Frigg. For jeg vil ikke have flere børn. Jeg er fuldt tilfreds med 2 sunde og raske og jeg tror ikek at jeg har psyke til at gennemgå endnu en graviditet, ovenpå alt det vi har været igennem.

Så vi har snakket om det. Tom vil IKKE, for det er noget med hans mandighed siger han hehe... Men altså - jeg kan for den sags skyld sagtens. Så hvis der er nogen der ved, hvordan det foregår hvis damer får det gjort, så er jeg også interesseret i at høre det. Jeg har ikke lyst til at gå og fylde min krop med alle mulige hormoner med fare for at komme til at glemme og dit og dat og være bange for at blive gravid i utide, hvis jeg kan slippe. Så hellere helt lade være med at kunne blive gravid

Min mor er sterilliseret efter hun fik min bror for 5,5 år siden , hun tager ingen piller overhovedet for det, hun havde ondt et par dage derefter mere ved jeg ikk rigtigt Ud over hun fik klippet æggelederne over så hun var 100 % sikker på gun ikk blev gravid igen

Anmeld

19. september 2010

Moderator

Lone H. skriver:

Min mor er sterilliseret efter hun fik min bror for 5,5 år siden , hun tager ingen piller overhovedet for det, hun havde ondt et par dage derefter mere ved jeg ikk rigtigt Ud over hun fik klippet æggelederne over så hun var 100 % sikker på gun ikk blev gravid igen

Mmm... Jeg tror jeg vil tale med min læge om det, når jeg skal op til 8 uger efter undersøgelsen

Anmeld

19. september 2010

AnneBJ

Zafir skriver:

Mmm... Jeg tror jeg vil tale med min læge om det, når jeg skal op til 8 uger efter undersøgelsen

Min mor blev også efter nummer 4, for nu 12 år siden. Dengang var det bare en kikkert gennem navlen, og ved så ikke om de klippede, brændte eller snørede æggestokkene. Tror der er flere muligheder, for en kvinde kan godt få lavet operationen om! Altså så der bliver åbnet igen, så det er nok hvis man bliver snøret sammen. Hun havde 2 små år ved navlen, hvor kikkerten var gået ind, og skulle da lige passse på sig selv et par dage så vidt jeg husker, tunge løft mm., men ellers var hun vist ikke plaget af det. Det foregår mig bekendt i narkose, uanset om det er kikkert- eller alm. operation.

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/sterlisationkvinder.htm

Anmeld

19. september 2010

SussieThyssen

Hejsa piger.
Håber I kan bruge dette
Sterilisationer foretages ambulant, og skulle under normale omstændigheder ikke give gener bagefter, men det kan det altså godt.
Mine børns far blev steriliceret og han troede jo, at han nok var en helt dagen efter. Men jeg kan love jer for at det var han ikke.
Han kunne hverken krybe eller gå en 4-5 dage efter, og mit indtryk er, at det nok er sådan det oftest forholder sig.
For selvom indgrebet hos mænd foregår via kikkert gennem bughulen, så har de immervæk været inden for og rodde rundt i tingene. SÅ en god ide er at give arbejdspladsen besked og så tage et par fridage/feriedage til at komme sig i.

Rent fysisk sker der det at man går ind i bughulen og finder sædlederne, klipper disse over og enten brænder eller underbinder dem, så der ikke er tilgang af sæd. Fremover vil det kun være selve sædvæsken, der tilsættes tættere på udløbet til penis, der kommer ud. Man kan ikke se forskel, sæden ligner sig selv, der er bare ikke haletusser i mere.
Efter ca 12 uger, skal manden indlevere en sædprøve til sin læge, som så sender det til laboratorieundersøgelse, for at se om den stadig indeholder sædceller, og hvis den ikke gør det, har man grønt lys til at køre derudad uden kondom.
Det kan nemlig i sjældne tilfælde ske, at en af sædlederne vokser sammen igen, men det er yderst sjældent det sker.

For kvindernes vedkommende, er det lidt mere dramatisk. Her skal de meget længere ind i bughulen for at finde æggelederne, men princippet er stort set det samme. Det laves også ved kikkert i dag, og der medfølger ømhed i nogle dage. Også her anbefales det at man lige tager den med ro, undlader tunge løft og fysisk anstrengelse. Så igen..nogle fridage vil være en god ting.
Æggelederne brændes over eller underbindes, og så er der ikke tilgang af æg mere.
Det skal dog siges at det sker oftere at kvinder kan blive gravide efter en serilisation end mænd. Min kusine er et eksempel herpå.
Man har helelr ikke mulighed for at tjekke kvinden efterfølgende som med mænd, men må håbe på det bedste.

I dag er der rimeligt stor mulighed for at genetablere forbindelsen, hvis man skulle fortyde, så dygtige er de til at lave det, men chancen er størst hos mænd.

Mange mænd kan ikke ret godt med tanken om at lade sig sterilicere. Som du siger Zafir, så har din mand et eller andet med sin mandighed, hvilket naturligvis er noget vås, for han kan vitterligt ikke se forskel på det der kommer ud, men sådan er der bare nogle mænd der har det.
Og så skal man for Guds skyld ikke presse dem, da de kan få helt knald i låget over ikke at kunne lave børn mere LOL
Der er også nogle mænd hvor de rent faktisk først reagerer efter indgrebet og fortryder hvad de har gjort.
Så i virkeligheden er det måske langt lettere at kvinder gør det, så er vi også selv herre over vores krop, og det er måske det fornuftigste.
Man kan også se det på den måde, at kvinder ved at der kommer en dag, hvor vi alligevel ikke kan lave børn, så for os er det naturligt. At det så bare kommer lidt før betyder ikke noget. Hvorimod mænd kan lave børn hele livet, så for dem vil det ikke at kunne lave børn, være en indgriben i deres naturlige ballance.
Kærligst
Sussie

Anmeld

19. september 2010

Hansen97

Zafir skriver:

Jeg blev steriliseret i juni sidste år...
Kom ind om morgenen, var den første der skulle til.. 2 timer efter var jeg på vej hjem igen...

Havde 2 kikkert huller... en i bikini linien og en i navlen... derudover havde man 2 små "prikker" længe på hver side af navlen hvor sådan en holderagtig ting til kikkerten havde været...
Var mega øm i maven lige efter og dagen efter.. ellers ingenting.. blev opereret onsdag og var på arbejde igen mandag...
Har aldrig fortrudt at jeg nu ikke skal fylde mig med p-piller mere, og ikke være bange for at blive gravid.. har også 2 sunde og raske børn, 1 dreng og 1 pige, og min psyke magter ikke flere børn.
Så det er ikke slemt... meget nemmere end at føde

Hvad angår spørgsmålet om det er sygedage eller fridage... jeg brugte sygedage... og man er jo uarbejdsdygtig...såeh.. jeg mener helt klart det er sygedage..

Jeg skal have fjernet en knyst på min ene fod i oktober.. og det er da også sygedage der bliver brugt der...

Anita

Anmeld

19. september 2010

Moderator

112233 skriver:

Jeg blev steriliseret i juni sidste år...
Kom ind om morgenen, var den første der skulle til.. 2 timer efter var jeg på vej hjem igen...

Havde 2 kikkert huller... en i bikini linien og en i navlen... derudover havde man 2 små "prikker" længe på hver side af navlen hvor sådan en holderagtig ting til kikkerten havde været...
Var mega øm i maven lige efter og dagen efter.. ellers ingenting.. blev opereret onsdag og var på arbejde igen mandag...
Har aldrig fortrudt at jeg nu ikke skal fylde mig med p-piller mere, og ikke være bange for at blive gravid.. har også 2 sunde og raske børn, 1 dreng og 1 pige, og min psyke magter ikke flere børn.
Så det er ikke slemt... meget nemmere end at føde

Hvad angår spørgsmålet om det er sygedage eller fridage... jeg brugte sygedage... og man er jo uarbejdsdygtig...såeh.. jeg mener helt klart det er sygedage..

Jeg skal have fjernet en knyst på min ene fod i oktober.. og det er da også sygedage der bliver brugt der...

Anita

Tusind tak, det var super oplysende!!

Jeg har det også sådan, at jeg sytnes det er fantastisk, at have 2 børn. Det er super fantastisk, berusende og dejligt at have en baby, med alt hvad det indebærer. Men det har været så hårdt psykisk, at lave skønne lille Frigg, så jeg vil stille mig tilfreds og mere end tilfreds med mine 2 skønne fantastise pger

Men det var rigtig rart at høre, hvordan det var gjort for dig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.