Kære Kristine...
Jeg kender det alt, alt for godt! Det gør avs... 
Jeg har prøvet mange forskellige ting, men er ikke sluppet af med den hårde mave - dog er det blevet bedre i den forstand at jeg ikke, som du beskriver det, revner dernede!!
Først og fremmest skal du drikke rigtig meget i løbet af dagen (helst vand) - jeg kan tydelig mærke forskel på de dage jeg har været god til at huske at drikke rigeligt og de dage hvor jeg har været knapt så god til det!
Derudover har jeg prøvet yoghurt, svesker (sveskesaft skulle være effektivt) Du kan selv lave sveskesaft på følgende måde:
Kog omkring 20-30 svesker op i en kasserolle med ca 2 liter vand. Lad det koge i cirka en halv time. Køl det ned og drik et glas hver morgen og aften. Ikke det lækreste, men virker!
Husk desuden at spise fiberrigt for at holde maven igang.. Jeg spiser i perioder sådan nogle fiber-flager (morgenmadsprodukt). Jeg er normalt slet ikke til de der morgenmadsprodukter, men jeg synes faktisk det hjælper!! Undgå så vidt muligt fint brød og kager...
Hvis det er rigtig slemt og bliver ved med at være det kan du også følge disse råd:
- Få regelmæssig motion, da det styrker tarmfunktionerne.
- Man bør indøve regelmæssige afføringsvaner. Det bedste tidspunkt er ofte i den første time efter morgenmaden. Man skal ikke skynde sig, men give sig god tid og sidde mindst 10 minutter, enten der kommer afføring eller ej.
- det kan være nyttigt at føre en dagbog, så man kan blive klar over, hvad der fremkalder symptomerne.
Endelig er der jo muligheden at bruge lægemidler... Jeg har prøvet "Magnesia DAK", der kan fås i håndkøb på apoteket. Dem må man gerne tage under graviditet...
Jeg håber du kan bruge nogle af rådene... og god bedring!
Vh Line 
Anmeld