"Ved for højt blodtryk tænker man først og fremmest på, om der kan være for lidt blodforsyning til nyrerne, da de så vil producere mere af et stof, der sætter blodtrykket op (renin). Det kan fx ske ved forkalkning af en pulsåre til en af nyrerne, eller ved, at der er en forsnævring af hovedpulsåren (aortastenose) ovenfor afgangen af nyrepulsårerne. Der er så svag eller ingen puls i lysken.
For høj produktion af binyrehormoner kan også give for højt blodtryk, både hormoner fra barken (Cushings syndrom) og fra binyremarven, hvor der kan findes en svulst, phaeochromocytom, der danner katastrofehormonerne adrenalin og noradrenalin, der også sætter blodtrykket op, ofte i anfald. I dette tilfælde kan man måle et forhøjet indhold af disse stoffer og deres nedbrydningsprodukter i urinen."
Kære Tina
Hvor er det dog frustrerende for jer!!! :'( Jeg synes det er langt ude, at du kan finde noget i journalen, som lægen ikke har forklaret dig 8(
Ovenstående er taget fra nettet vedrørende for højt blodtryk. Her er også nævnt phaeochromocytom, som er en svulst i binyrerne, der danner hormoner som øger blodtrykket. Jeg mener at kunne huske, at Andreas har fået checket sine nyrer? Og at de var ok? Man kunne måle hans indhold af adrenalin og noradrenalin i urinen, hvis det ikke allerede er gjort?
Jeg synes helt klart ikke I skal lade jer spise af med at blive afsluttet fra Skejby uden en plan og en ordentlig forklaring. Hvis lægen mener der måske er phaechromocytom så skal det vel undersøges (?) Jeg synes du skal ringe dem op. Jeg forstår dog godt, hvis du ikke orker mere :( men desværre skal man nogen gange være anmassende i sundhedssystemet for at få noget. Det er meget urimeligt, da det ofte er de mest syge, der ikke har ressourcer til at mase på, men som dog har størst brug for hjælp.
Jeg håber I snart får en ordentlig forklaring! og du må endelig opdatere os.
Knus og masser af held og lykke fra Tina (L)
Anmeld