At falde i søvn...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

309 visninger
6 svar
0 synes godt om
18. juli 2008

Lucky

Hej:)

Har brug for lidt gode råd eller input angående puttesituationen herhjemme....:) det går nemlig ikke for godt med det for tiden!

Når klokken er ca 19.30 kommer Jakob i seng, inden da har vi hygget stille med en bog og knus osv. Så går vi ind på hans værelse og synger godnatsang. Og så bryder h..... løs. For det første er det kun moar der må putte ham, han flipper simpelthen fuldstændigt hvis min mand prøver:S Dernæst tager det op til halvanden time for ham at falde i søvn. Og det ender jo med at jeg sidder inde ved ham hver aften indtil han sover, for jeg nægter simpelthen at lade ham græde. Så der er ligesom to problemer i ét: at det kun er mig der må putte ham og at det tager utroligt lang tid for ham at falde i søvn(?)
Vi har slf talt meget frem og tilbage om det... Det er helt sikkert at han er træt når han kommer i seng, han gnider øjne, gaber, siger "ove ove" (=sove) og har blanke øjne(L) og vi forstår ikke lige hvor det er kommet fra det hér... Der har aldrig før været problemer med at min mand puttede ham og han har aldrig taget mere end max en halv time om at falde i søvn. Det startede da jeg læste til eksamen og så er det i grunden bare taget til... kan det måske kaldes en dårlig vane? Og i så fald, hvordan får man vendt den? I øvrigt er han ret besiddende overfor mig generelt set... Jeg skal køre klapvognen og indkøbsvognen når vi handler ind, hvis altså det står til Jakob... Hvis min mand og jeg står og giver hinanden et knus kommer han styrtende og hænger sig fast på mit ben og siger "miiiiin":-o det er jo også lidt sødt, men også lidt svært at tackle.... Vi er meget opmærksomme på at give ham meget positiv opmærksomhed, knus osv... så hjælp mig med nogle guldkorn I kloge kvinder;) måske I kunne fortælle lidt om hvordan I tackler putningen:)

Nå, beklager det blev så langt og på forhånd tak for svar!

(H)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2008

Stumpen

Hejsa..

Det lyder som en dårlig vane og måske skal der en kold tyrker til...

Jeg så for nylig en genudsendelse af forældre forfra med Magrethe Brun Hansen og ?? Trygvig, hvor der var en pige (ældre end Jakob) som kun vville puttes af mor og til sidst fik lov at sove på sofaen fordi at moren var træt af at løbe i pandul fart op og ned af trapperne med vand og synge sange osv...

Rådet til dem var at faren trådte mere i karakter og sagde at sådan er det, at det er ham der putter og moren skulle holde sog væk.. Det lykkes også...

Det er hårdt og det gør ondt når de små græder, men hvis I skal bryde cirklen, så tror jeg, at I skal lade ham græde..

Det er sødt når de klamre sig til en og siger "miin", men jeg tror det gør rigtig ondt på don mand at han intet må så lov til af Jakob.. Måske de skulle tage i svømmeren alene en dag.... (det så jeg i et andet program af forældre forfra)

Synes man får nogle gode fif som man så selv kan sortere i...
(H) Anja.. -undskyld jeg ikke har svaret dig før, men har ikke været ved computeren..

Anmeld

22. juli 2008

Smølf

Hejsa,

Det lyder da lidt som om der har sneget sig dårlige vaner ind i putningen.
Vi har også for nyligt haft en periode, hvor Sebastian brugte LAAANG tid på at falde i søvn, men vi lod ham altså bare ligge og pludre for sig selv. Nu er det overstået og han falder fint i søvn igen. Jeg tror, at hvis man først laver en masse krumspring for at få ham til at sove, så bliver det endnu værre.

For lidt over 1 år siden begyndte vi at putte ham efter "godnat og sov godt" pædagogikken og de principper holder vi stort set stadig fast ved. Vi sørger for at han bliver puttet på samme måde hver aften, så hele scenariet er helt forudsigeligt. Han ved at når han bliver lagt, så er det sovetid.

Hvis jeg var jer ville jeg måske starte forfra og indøve et nyt soveritual. Evt. efter godnat og sov godt bogen?. Det skal være ens hver aften og han skal lære, at det både er mor og far der putter. Og han skal ikke få jer til at rende ind til ham hele tiden og sidde ved ham osv.
Det er lidt hådt til at starte med, men det er jo for hans skyld i gør det. Han er jo den der har størst glæde af at få et en god soverutine.

Så sæt jer ned og læg en slagplan for hvordan puttescenariet skal være og hold jer til den plan... Jeg kan stærkt anbefale godnat og sov godt bogen, hvis i mangler lidt inspiration.

Jeg håber det lykkes og puttetiden igen bliver en hyggelig stund;).

(H) Neta

Anmeld

22. juli 2008

Lucky

Hej med jer:) Tak for jeres svar! Ja, jeg tror helt bestemt også at det er en dårlig vane... Jakob har altid været svær at få til at sove og har haft svært ved at sove igennem osv... Så hans søvn har for det meste været lidt af et "issue" herhjemme. Hvilket så nok igen har medvirket at man nemt kan komme til at give ham dårlige vaner, i et forsøg på at få det til at glide lidt nemmere(?) Her til aften er det faktisk min mand der har fået ham til at sove:D Det tog ham 30 minutter, med højlydte protester (ikke gråd, men skæld-ud-råb). Men ØV - det rykker sig simpelthen rundt i min mave, når jeg kan høre at han står og kalder på mig og snøfter:'( Jeg er bare slet ikke med på den med at lade ham græde... Det kan godt være det fungerer for andre, og det vil jeg ikke blande mig i, men det duer ikke for os. Men så langt så godt, så må "daddy" klare den igen i morgen. Vi talte også om at jeg måske skulle tage væk hjemmefra nogle timer, så de simpelthen var "tvunget til" at finde ud af det selv. Så det bliver næste skridt, hvis ikke det snart stopper. Neta: Mht. rutiner osv, så har vi altid været meget bevidste om at putteritualerne mv. er ens hver aften, netop fordi søvn altid har været et problem for Jakob. Det var vores SP der i sin tid indførte det:) og du har fuldstændigt ret i at det er guld værd:) har altid været skeptisk overfor "godnat og sov godt", fordi jeg har syntes at det lød meget hårdt. Men har ikke læst bogen, så kan jo ikke udtale mig meget mere om det. Hvordan var det at starte det for jer? Jeg forestiller mig jo noget med en masse gråd og det er jeg bare ikke "hård nok" til (forstå mig ret;)) Anja: Du har fuldstændig ret i det med at det er hårdt for min mand, når han bliver afvist:S han bliver ked af det og frustreret, men jeg synes han klarer det flot alligevel(L) vi er blevet enige om at han fra nu af skal tage over i visse situationer, så han kommer mere på banen ifht. Jakob. Så de kan få nogle succesoplevelser sammen;) Nå ups, det blev vist lige lidt langt det her;) Tak for jeres svar:D (H) Lykke

Anmeld

22. juli 2008

Stumpen

Hejsa..

Jeg kan godt forstå at det gør ondt når han i gråd kalder på dig, men der skal du huske på at hanikke er alene, at hans far er der...
Vi har aldrig haft putteproblemer med hende af vores og heldigvis, for jeg tror heller ikke at jeg ville kunne holde mig væk ret længe, men jeg ved at min svigerinde gennemgik sådan en tur hvor hun lod den bette af deres græde.... og det er synd, for de forstår jo ikke hvad det er der sker.......

Jeg synes det er godt at du og din mand er blevet enige om at han skal tage lidt over, så du også får lidt luft..
(H) Anja..

Anmeld

22. juli 2008

Smølf

Neta: Mht. rutiner osv, så har vi altid været meget bevidste om at putteritualerne mv. er ens hver aften, netop fordi søvn altid har været et problem for Jakob. Det var vores SP der i sin tid indførte det:) og du har fuldstændigt ret i at det er guld værd:) har altid været skeptisk overfor "godnat og sov godt", fordi jeg har syntes at det lød meget hårdt. Men har ikke læst bogen, så kan jo ikke udtale mig meget mere om det. Hvordan var det at starte det for jer? Jeg forestiller mig jo noget med en masse gråd og det er jeg bare ikke "hård nok" til (forstå mig ret;))

Hej:).

Jeg var også ret skeptisk inden jeg læste bogen og jeg kunne heller ikke forestille mig at gøre det i praksis. Men da jeg havde læst den kom jeg på andre tanker. Det er jo noget med at man indfører et fast ritual og så lægger man barnet og går derind, når det græder. Første dag efter 1 min, så 3 og så 5. Og intervallerne øges. Jeg forestillede mig at Sebastian ville hyle og være dybt ulykkelig, men sådan var det slet ikke. Han var mere sådan tosset over at sådan er plejer det altså ikke at foregå (man kan jo høre forskel på gråden, og den gråd der kom var ikke ulykkelig). De tog os 4 dage, så kunne han falde i søvn når vi lagde ham. Det lyder altså utroligt, men det virkede for os.
Men selvfølgelig måtte jeg da være lidt (kun lidt) hård de dage, det kan jeg ikke fornægte. Men set i bakspejlet har det været det hele værd, for vi har fået en dreng med super gode sovevaner. Som ekstra bonus har det også været godt for os som par, da vi har fået aftenerne for os selv som mand og kone;).

(H) Neta

Anmeld

25. juli 2008

Miaand

Fik ikke lige læst alle de andre indlæg så grundigt, men jeg tænkte på omikke det var en ide, at du tog ud hvar aften i nogle dage i træk(?)

Så slap du får at sidde med ondt i maven, og Jakob var nød til at affinde sig med far :)

Vi har også altid haft mega-problemer med Najas søvn, og jeg har også i desperation nærmest fået gjort tingene værre.
Søren overtog putte-situationen et par måneder før lillebror skulle komme til verden, og det har fungeret så godt, og søvnen er blevet meget bedre :)

Knus og sov godt :D

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.