Eksperthjælp: Til Lilles mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

597 visninger
0 svar
0 synes godt om
8. september 2010

Trine Hostrup Dahl

"Til Lilles mor"

Hej

jeg ved ikke om dette egner sig til en brevkasse men ja nu prøver jeg altså

Jeg går hjemme med min datter på 8 mån, men jeg har svært ved at klare dagen uden at blive træt eller irriteret

vores dag ser således ud

kl 4 vågner hun og jeg prøver at giv sut og lign for at sove til kl 6, det lykkes tit

kl 6 står vi op, ny ble

kl 7 morgenmad (skal siges at vi har en flaske vælling ved sengen til mellem 4-6)

kl 7.30 tøj på

kl 8 står den store op, morgenmaden er klar til ham og jeg finder tøj til ham mens den lille sidder på gulvet med legetøj

kl 8.30-9 vi går i børnehave og den lille falder i søvn på vejen hjem

kl 11 mad, ny ble

kl 12 ???? jeg ved ikke hvad jeg skal lave der for jeg er så træt men tit går vi en tur

kl 13 lille er træt igen og hun bliver lagt men en flaske vælling

kl 14 vågner lidt mellem mad

kl 15 den store kommer hjem og det gør den anden vokne også

kl 15.30 vi går op på værelset i hoppegyngen og leger sammen med den store

kl 17 aftensmad

kl 18.30 bad og sove

jeg forstår ikke hvad der er galt med mig hvorfor har jeg ingen energi?? jeg har prøvet ingen sukker (max 30 g om dagen) men det hjælper kun lidt, hvorfor kunne jeg godt med den store ?? jeg legede sanglege og gik ture og havde mio af overskud nu er jeg mest sur og mest på mig selv og det er skide syndt for ungerne jeg kan heller ikke overskue at lave noget herhjemme jeg opdager ikke engang hvis her er beskidt, jov det åbenlyste men ikke det skjulte. hvilket resutere i at vi er uvenner herhjemme og med god grund, for hvorfor satte jeg ikke en maskine tøj over og hvorfor tørte jeg ikke bordet af, hvorfor glemte jeg at tage koppen ud i køkkenet??!? ja hvorfor jeg aner det ikke´, jeg kan ikke tænke mere.. er jeg gået i stykker??

jeg har haft en depression før og det var ikke sådan her at jeg havde det, det var frygteligt meget værre, nu føler jeg mig bare forkert og ubrugelig fordi jeg intet husker og fordi jeg er så sur altid

jeg håber du kan hjælpe med et par råd der kan gøre min hverdag bare lidt lettere

Mange hilsner fra mig

Trines svar

Kære Lilles mor,

det lyder også rigtigt hårdt - dét som du der beskriver. Og jeg forstår godt, at du er træt. Du har to børn med to forskellige behov, og du har en mand, og du har dine egne behov og ønsker - for de forsvandt ikke "blot" fordi du blev mor igen.

Da du blev mor første gang, var det netop første gang - du oplevede det helt fantastiske ved at blive mor, og du var forelsket i dit barn og endifinerne kørte sikkert rundt i kroppen af dig, så alt kunne du overskue og livet var bare über lykkeligt og du var happy happy. Sådan er det ikke denne gang, og det er så den situation du må forholde dig til. Lad være med at bebrejde dig selv at dit energi niveau er anderledes denne gang, det får du ikke mere overskud af - så væk med den gummihammer - den skal du ikke slå dig selv i hovedet med mere.

At din lille pige vågner kl 4 om morgenen ER EN KILLER. Det er super hårdt, og har man prøvet det, forstår man godt, hvorfor det at nægte nogen søvn er torturmetode i krige. Jeg ved ikke, hvad du kan gøre, men jeg tror ikke vællingen virker. Jeg ville give hende mad sammen med den ældste og derefter skifte, bade, lege og så putte den store. Når han er puttet foreslår jeg dig at lave noget grød til den lille og give hende det inden hun skal sove, så har hun en god bund. Jeg tror hun vågner fordi hun er sulten og flasken er ikke nok.

Mht rod og rengøring, så læser jeg at det dybest set også generer dig, at du ikke får gjort det som du plejer. Mange ville give dig det råd, at du skal lade opvask være opvask og lade det ligge. Og det kan også være du skal det, og irriterer det dig, så mener jeg ikke at dette er løsningen. Når du kommer hjem fra børnehaven ville jeg ordne de ting, der lige skal til for at få det til at være knap så kaotisk. Sæt noget musik på og find noget legetøj til lillepigen og snak så lidt med hende, hvis hun bliver utålmodig og synes mor er kedelig.

Du virker meget aktiv, og når du gør en tur med hende, så synes jeg jo det lyder fint. Kunne du evt. skifte barnevogn ud med babyjogger, så du fik pulsen op, og fik nogle endofiner rundt i kroppen? Motion er godt til øge selvværd, self-loving og man får mere overskud.

Du kunne også overveje at der kommer en og gør rent for dig en gang om ugen eller hver 14. dag. Eller at der kommer én og passer den lille så du kan få sovet lidt.

Jeg synes du skal huske at forkæle dig selv om aftenen når ungerne sover. lav en kop lækker the og køb noget lækkert mørkt chokolade - et lillle stykke chokolade skader ikke og når du er sød ved dig selv, får du det også bedre med dig selv.

Og fortæl så din mand ærligt at det hele nogle gange er ved at vokse dig over hovedet, at du ikke vil være suremor, at du ikke er glad etc. og at du har brug for hans hjælp. Han er næppe tankelæser, så måske han slet ikke ved, hvor trist du er.

Jeg håber, at min svar kunne hjælpe dig.

Kærligst Trine 

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.