Eksperthjælp: forstoppelse og luft i maven

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.434 visninger
0 svar
0 synes godt om
8. september 2010

Lena Bæk-Madsen

"forstoppelse og luft i maven"

Hej Lena

Jeg er gravid i 9. uge og har en del problemer med forstoppelse, oppustedhed og kvalme. Jeg forsøger at spise små måltider i løbet af dagen, istedet for de tre hovedmåltider jeg plejer at få og synes også jeg drikker rimelig meget.
Mine gener er især udtalt og eftermiddagen og aftenen hvor jeg bliver utrolig træt og utilpas (med kvalme) og bare ikke orker andet end at komme hjem og ligge ned!

Jeg får ikke rørt mig ret meget, da jeg som regel slet ikke har overskudet til det. Før jeg blev gravid cyklede jeg til og fra arbejde (7 km hver vej) og gik ellers ture med vores hund næsten hver dag. Men nu bliver jeg simpelthen så skidt hen på eftermiddagen at jeg ikke magter cykelturen hjem!

Jeg ved ikke om jeg rent kostmæssigt kunne komme nogle af mine gener til livs, da det virkelig går mig på slet ikke at være noget værd sidst på dagen...

Håber du kan hjælpe mig
Mvh Line

Lenas svar

Kære Line

Tak for dit spørgsmål. Jeg har tidligere skrevet et indlæg om forstoppelse som du kan læse. Mht oppustetheden bliver det jo altid være når man ikke kommer på toilettet, men se om det ikke bliver bedre når du følger rådene omkring forstoppelse.

Mange har kvalme i det første trimester og det kan være meget belastende, men forsvinder ofte igen. Det er fint som du gør med en masse små måltider, spis hver 3 time osv. men det er samtidig også et spørgsmål om hvad du spiser hvilket du ikke skriver om. Hus de gode proteiner; fisk, fjerkræ, lyst kød, æg, linser, bønner osv. Gode fedtsyrer ; fede fisk, nødder, frø, mandler, avocado, olievn, koldpresset olier mm; godt med fibre og masser af grønt.

Hvis du ikke orker at cykle hjem, så prøv at gå en lille aftentur efter maden.

Kvalmen kan prøves afhjulpet med mandler, rugkækbrød, ingefær (hvis du koger det skal det simre i 15 min) så kan du drikke 2-3 kopper te om dagen eller prøv med myntete.

Et tilskud af B6-vitamin kan også hjælpe, men det kræver at du i forvejen spiser en multivitamin, så du også får de andre b-vitaminer. Ellers er der et homøopatisk produkt kaldet nux vomica som du kan prøve. Hos nogle hjælper det også at stoppe med at tage jern, men vær sikker på du så ikke mangler det. Man kan købe nogle armbånd der har en lille kugle sidende, som stimulerer et akupunkturpunkt omkring håndleddet, det bruges somregel til køresyge men er også hver at prøve.

Håber der er noget af det som kan hjælpe dig.

De bedste hilsner

Lena Bæk-Madsen

total-sundhed

Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.

Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.