Citalopram under graviditet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.114 visninger
7 svar
0 synes godt om
5. september 2010

ooo

Jeg vil lige høre om der er andre der har erfaringer med at tage antidepressiverne citalopram under en graviditet? Må man det, og kan det give abstinenser hos babyen når den kommer til verden?

Vil meget gerne høre fra nogen der har taget antidepressive piller under graviditeten, hvordan det fungerede for jer, og om der var nogen eftervirkninger på jeres baby.

M.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2010

klmf

Hej

Har ikke personlig erfaring med det, men ved at det godt kan lade sig gøre med antidepressiva under graviditet. Tror at man generelt fraråder det, da bebsen kan få seponeringssyndrom efter fødslen - men hvis medicinen er meget vigtig for mors velbefindende, så er det altså også en meget vigtig faktor 

Det er helt sikkert noget du skal snakke med din læge om...

Held og lykke med det 

Anmeld

5. september 2010

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80

Jeg tog også citalopram da jeg blev gravid første gang, men blev rådet af min læge til at stoppe, og det gjorde jeg så.

Har en veninde der fik en depression under sin graviditet, og startede på citalopram, og da hendes søn blev født havde han abstinenser, fik kampe og havde det ikke så godt. Han fik det dog hurtigt bedre, men min veninde havde selvfølgelig kulsort samvittighed over at se ham sådan.

Så jeg vil nok fraråde det, med mindre det er meget meget nødvendigt.

Anmeld

5. september 2010

Ranarupta

Metchen skriver:

Jeg vil lige høre om der er andre der har erfaringer med at tage antidepressiverne citalopram under en graviditet? Må man det, og kan det give abstinenser hos babyen når den kommer til verden?

Vil meget gerne høre fra nogen der har taget antidepressive piller under graviditeten, hvordan det fungerede for jer, og om der var nogen eftervirkninger på jeres baby.

M.

Hejsa, 

Jeg gik over på Efexor, da vi begyndte på Projekt Baby. Jeg kan ærligt talt ikke huske, om jeg var på Citalopram lige inden Exefor eller om det var præparatet før. 

Men jeg begyndte på Efexor, var det i samråd med min læge.

Da Albert blev født, snakkede lægerne på Neonatal om, at han havde abstinenser og udtrappede ham med en "modgift". Men de ændrede mening, da det viste sig, at han havde en infektion.

Jeg synes helt klart, at du skal tage en snak med din læge.

Anmeld

5. september 2010

ooo

Tusind tak for svarene.

Jeg har lige hamstret en masse medicin, så jeg har til det næste halve år, men kan godt fornemme at jeg hellere må tale med min læge om det er det rigtige medicin hvis nu jeg skal til at være gravid.

Kan man egentlig bare skifte til et andet mærke fra den ene dag til den anden? Eller skal man langsomt optrappe til det nye mærke?

Anmeld

1. oktober 2010

Maise86

Jeg tager citalopram 40 mg nu her under min graviditet og jeg ved at det er en af de præperater du må tage under graviditet.

Selvfølgelig skal man overveje om man kan undvære medicinen, men hvis man får det dårligt psykisk uden medicin er både du og barnet bedst tjent med en mor der er i behandling.

Jeg skal når jeg har født være indlagt i 5 dage sammen med den lille - dels for at se hvordan vi reagere på hinanden og dels for at se om han får nogle bivirkninger af medicinen.

Bivirkningerne ved medicinen kan for ham være kramper osv, men de er forbigående og ikke varige.

Min personlige holdning er at man bør vente med at planlægge graviditet til man er "klar" til at klare livet uden medicin, ved godt det ikke er muligt for alle. Men man bør i hvert fald rådføre sig med sin læge eller terapeut inden man planlægger graviditet.

Hvis det ikke va fordi jeg var blevet gravid ved et uheld så havde vi bestemt ikke skulle have flere børn lige nu, men følte ikke vi havde noget valg da vi var i fertilitetsbehandling med den færste.

Rigtig meget held og lykke med projekt baby :-)

Anmeld

1. oktober 2010

ooo

Maise86 skriver:

Jeg tager citalopram 40 mg nu her under min graviditet og jeg ved at det er en af de præperater du må tage under graviditet.

Selvfølgelig skal man overveje om man kan undvære medicinen, men hvis man får det dårligt psykisk uden medicin er både du og barnet bedst tjent med en mor der er i behandling.

Jeg skal når jeg har født være indlagt i 5 dage sammen med den lille - dels for at se hvordan vi reagere på hinanden og dels for at se om han får nogle bivirkninger af medicinen.

Bivirkningerne ved medicinen kan for ham være kramper osv, men de er forbigående og ikke varige.

Min personlige holdning er at man bør vente med at planlægge graviditet til man er "klar" til at klare livet uden medicin, ved godt det ikke er muligt for alle. Men man bør i hvert fald rådføre sig med sin læge eller terapeut inden man planlægger graviditet.

Hvis det ikke va fordi jeg var blevet gravid ved et uheld så havde vi bestemt ikke skulle have flere børn lige nu, men følte ikke vi havde noget valg da vi var i fertilitetsbehandling med den færste.

Rigtig meget held og lykke med projekt baby :-)

Tusind tak for dit svar.

Jeg er nok en af dem der skal tage medicinen resten af mit liv, så det med at "være klar" og medicinfri før vi skal igang med projekt baby er ikke en mulighed, desværre.

Men det er super rart at høre, at der ikke burde være nogle videre mén for baby ved brug af citalopram under graviditeten.

Anmeld

1. oktober 2010

TbCp

Jeg fik noritren under hele graviditeten.

Alt gik fint... det eneste der var andeledes var at jeg SKULLE være på barselsgangen og ikke måtte komme på patienthotellet da de skulle holde øje med Liva.
Hun fik lidt Cpap de første par timer, men om det skyldtes min medicin eller at hun kom for tidligt det ved jeg faktisk ikke.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.