putning om aftenen (4 mdr.)?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.244 visninger
9 svar
0 synes godt om
2. september 2010

linemus

Vi er kommet ind i en dårlig vane, hvor jeg ligger i sengen og ammer Sofie (4 mdr. gammel), indtil hun sover tungt. Det er rigtig hyggeligt og trygt, men det tager jo lang tid, og ofte falder jeg i søvn, og så er der bare ikke meget aften tilbage, når jeg vågner kl.22 Samtidig vænner hun sig til, at hun skal sove sammen med mig og helst med en pat i munden, så jeg sover ikke super godt om natten. Hun vågner igen kl.23-24 og sover så resten af natten ved mig. Det er ikke det helt store problem endnu, men jeg kan forestille mig, at jeg på et tidspunkt får spat over det, samt hvis vi nu har gæster.

Jeg vil gerne høre, hvad I gør om aftenen, når jeres baby skal sove (helst ca. på samme alder) - hvilke rutiner har I?

Hvornår på aftenen putter I baby? Og hvornår står I op om morgenen?

- Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2010

Eliza/lykke

linemus skriver:

Vi er kommet ind i en dårlig vane, hvor jeg ligger i sengen og ammer Sofie (4 mdr. gammel), indtil hun sover tungt. Det er rigtig hyggeligt og trygt, men det tager jo lang tid, og ofte falder jeg i søvn, og så er der bare ikke meget aften tilbage, når jeg vågner kl.22 Samtidig vænner hun sig til, at hun skal sove sammen med mig og helst med en pat i munden, så jeg sover ikke super godt om natten. Hun vågner igen kl.23-24 og sover så resten af natten ved mig. Det er ikke det helt store problem endnu, men jeg kan forestille mig, at jeg på et tidspunkt får spat over det, samt hvis vi nu har gæster.

Jeg vil gerne høre, hvad I gør om aftenen, når jeres baby skal sove (helst ca. på samme alder) - hvilke rutiner har I?

Hvornår på aftenen putter I baby? Og hvornår står I op om morgenen?

- Line

Min datter er næsten 4 mrd (på næste lørdag).

Hun og jeg powernapper kl. 18.00-18.30 på sofaen efter vores aftensmad. Derfter pusler vi og får nattøj på, nogen gange et bad. Godnatbajer kl. 19.00 ca i sofaen, mens vi andre drikker kaffe. Her blir hun skide sur somregel.

Kl. 19.30 går min mand rundt med hende på skuldren, så hun får bøvset og gylpet det op, som nu kommer op .

Så går vi ind i hendes værelse, som er mørkt. Og venter 2 sek. før vi lægger hende i tremmesengen. Vi kysser godtnat og tænder for "livmoderen" (en bamse som kan sige som livet inde i livmoderen). Så får hun sine to bamser ved siden af hende og dynen godt omkring.

Vi hører stort set ikke fra hende.

Jeg sover meget med hende om dagen, især om eftermiddagen - jeg synes det er hyggeligt. Men hun skal i VS om 2 mrd., og der er der ingen til at sove med hende. Så jeg tænker da også over, om det gir bagslag. Alligevel er de så små, at jeg tror det er okay. Men hvis jeg var dig, ville jeg nok få en rutine om aftenen inden sengetid, så hun sover i sin egen seng og du får lidt aften. Nu er hun 4 mrd., og begynder at fornemme mere - dermed også den rutine I har nu..... lav den om nu, ellers kan det være, at hun får svært ved at falde i søvn uden en babs i munden i jeres seng..

Anmeld

3. september 2010

Eliza/lykke

jeg glemte at skrive, at vi står op kl. 7.00 :-)

Anmeld

3. september 2010

NatasjaL

det er yderst sjælden jeg sover sammen med vores søn længere.

han vågner ca kl 8 og morgene, så ligger han og snakker lidt inden han bliver taget op, så får han noget og spise, og sover så igen 2-3 timer inde i vores seng, hvor jeg nu får ordnet alle de praktiske ting så sover han som regle 1 time eller 2 i løbet af eftermiddagen, ellers sover han ikke mere om dagen, om aften bliver han puttet ca 20-20.30 hvor vi ligger ham i hans egen seng, på hans eget værelse, da han har sovet på sit eget værelse siden han var 1 månede. og han vågner ikke igen før kl 8 næste morgen

sebastian er 3 måneder.

Anmeld

3. september 2010

Svenne

Min dreng er også fire mdr.
Lige nu er det meget frustrerende at putte om aftenen!! Han bliver meget ulykkelig. Det er lidt hårdt, da han ellers nærmest overhovedet ikke har grædt i sine første fire mdr.
Det ender altid med, at vi må vugge ham i søvn og så ligge ham i vores egen seng. For hvis vi ligger ham i tremmesengen vågner han.
Nogle gange er han så træt, at han sover før kl. 19 - men så kan vi også godt regne med, at han vågner indenfor en halv time med skrig og skrål!

Så lige nu - ingen rutiner - vi gør alt bare for at få ham til at sove. Og falder han i søvn under amning, ja så er jeg egentligt bare lykkelig - for så skal vi ikke igennem kampen.

Så jeg kan desværre ikke hjælpe dig..

Anmeld

3. september 2010

Snuffler25

Indtil for en lille måned siden, faldt Nicolaj (4,5 mdr) også altid i søvn ved mig - enten i mine arme ved brystet eller ved at blive vugget i mine arme eller liggende amning i sengen... -og jeg fandt også ud af, at det holder jo nok ikke.. og ville også gerne kunne lægge ham i seng og sige godnat og så sov han selv.

En fra min mødregruppe gav det råd, at tage en dyne og rulle sammen og så lææge rundt om babys hoved i hovedgærdet i sengen.. så er baby ligesom omgivet af noget blot og trygt. Jeg giver Nicolaj aftenflaske i sofaen, vi pludrer og hygger og når han er træt og gnider sig i øjnene osv, så lægger jeg ham i hans seng med hans stofble og sidder og synger for ham en 10-15 min.. måske mere.. og ja, så kysser jeg ham og smutter med babyalarmen tændt. Som regel er han faldet i søvn, andre gange er han lige ved og falder så hen når jeg er gået.

Enkelte gange græder han 20-30 min efter jeg er gået, men når jeg så kommer op til ham, går der ikke lang tid før han falder i søvn efter lidt nus og aen

Prøv - det kræver aften-rutine og tålmodighed! Det har jeg lært i hvert fald!

held og lykke

Anmeld

3. september 2010

MariaJ

Johanna er lige blevet fire måneder, og indtil for nylig har vi haft meget svært ved at finde en rytme der kunne fungere. Hun bliver sent træt om aftenen, men kan godt tage en aftenlur på en times tid ved 20-21 tiden og så bliver det hele bare endnu senere, når hun vågner fra den. Den sidste måneds tid er hun typisk blevet lagt i første omgang ved 22-tiden, men er kommet op igen og først faldet endeligt til ro, når vi er gået i seng omkring midnat. Uanset hvornår hun bliver lagt i seng sover hun ca 10 timer med mange afbrydelser, men her på det sidste vågner hun nogle dage rigtigt (og vil ikke sove igen) efter 6-8 timer. Med alt det her rod er vi nok ikke direkte et forbillede for andre, men vi er også kommet til konklusionen, at der må ske en ændring, så for et par dage siden indførte vi følgende system:

Hun bliver gjort klar til natten (ammet i sofaen, puslet og nattøj på) ved 21:30 tiden uanset om hun har sovet aftenlur eller ej.

Bliver lagt i sin egen seng (i soveværelset) kl 22: tilbyder en ammetår igen mens vi sidder på sengen i mørke (hvis hun alligevel er mere sulten), lægger hende i hendes egen seng, putter dynen omkring hende, giver hende en stofble og hendes bamse, spiller lidt fra hendes spilledåse og synger en seng, siger at det er nat nu og man skal sove og at vi er her hvis hun har brug for os.

SÅ begynder projektet. Vi har aftalt at vi IKKE tager hende op igen nu. Hun kan evt. få tilbudt mad senere på aftenen, hvis vi tror hun græder fordi hun er sulten, men kun i mørke i soveværelset. Ellers trøster vi bare, giver hende sutten og gentager at det er nat nu og man skal sove. Vi har ladet døren stå åben til soveværelset, så hun kan høre os, når vi går rundt i lejligheden og droppet babyalarmen, så vi ikke kommer rendende ved det mindste ynk. Hvis hun græder rigtigt kan vi sagtens høre hende.

Jeg håber at vi efterhånden kan få vænnet hende af med aftenluren og til at sove selv om aftenen - og efterhånden gerne lidt tidligere. Hun vågner som regel, når jeg går i seng, så der får hun bryst igen og sover resten af natten i vores seng. Det er fint med mig, men næste projekt bliver at vænne hende af med at spise så tit om natten (lige nu en gang i timen fra kl 3-4-5 stykker).

Hun vågner mellem 7 og 10 afhængigt af hvornår hun er kommet i seng (ca 10 timer efter). Sover en middagslur på 1-3 timer et par timer efter vi er stået op og powernapper lidt engang imellem resten af dagen.

Anmeld

3. september 2010

BinaMor

sådan gjorde jeg til min var et års tid, måske mere

hvad med at amme i stuen og så lægge hende i sengen med sutten bagefter.

Anmeld

3. september 2010

Malene84

Mine drenge fylder 4 måneder d. 5. sept de får flaske hver dag kl. 7, 11, 15, 18 og 20.30 - det ligger fast og har gjort det nu i 1½ måned. Det er forskelligt hvor meget de sover imellem de forskellige flasker, men vi prøver at køre dem ekstra trætte imellem 18-21. Vi bader dem hveranden dag, hvilket virkelig tager pusten ud af selv den mest friske lille bisse. kl. 20 stopper al leg herhjemme, og vi nusser mere om dem på et rolig niveau - det er sgu som om de forstår hvad der skal ske, de begynder at klø øjne og gabe og får deres flaske, bliver bøvset og kommer i seng. De har sovet på deres eget værelse siden de var 2½ måned. Der kan være dage hvor der er brok, så lister vi ind i mørke - giver dem sutten og kluden, aer på kinden og går ud igen - det plejer at tage ca. 10 min. så sover de begge trygt til k. 7 næste morgen

Anmeld

3. september 2010

Fyn

Liiige om lidt 4 måneder:

0. Et bad og lidt massage (når hun er træt cirka omkring kl. 19.30 - 20.00)

1. Nattøj og natble

2. Sang mens gardin rulles ned og der bliver mørkt (evt. en sidste amning)

3. Putning i liften (så længe det varer), vugge lidt med lift, musik på og godnat...

4. Og så frem og tilbage nogle gange for at give sut. Vi tager hende kun op ved utrøstelig gråd og hun kommer ikke ind i stuen til fest og ballade.

5. Efter en time vågner hun  Så ammer jeg hende igen - og så sover hun...

Vågen til amning derefter kl. cirka 23.30 - 02.30 og 05.30. CIRKA.
Hun sover i liften ( i tremmesengen) inde i vores soveværelse. Nogle få gange kommer hun over i vores seng, men så sover både hun og jeg ikke særlig godt.

I nat virkede intet af det. Hun holdt fest ml. 23.30 og 02.00.... Pyyyy....

Christina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.