Eksperthjælp: D-vitamin og kalk under graviditet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.613 visninger
0 svar
0 synes godt om
31. august 2010

Lena Bæk-Madsen

"D-vitamin og kalk under graviditet."

Hej Lena Bæk-Madsen

Jeg er gravid i 7. uge og befinder mig på og skal føde på Grønland.

Jeg ved godt man anbefaler 10 mikrogram D vitamin om dagen (i Dk). Jeg spiser på nuværende tidspunkt gravitamin plus calsium med ekstra D - vitamin og vil høre om jeg spiser D - vitamin nok (eller om jeg spiser for meget) når jeg spiser 400 % ADT eller 20 mikrogram om dagen? (Jeg befinder mig under polarcirklen)

Derudover vil jeg høre om 800 mg calsium om dagen er nok (der er ingen Calsium i vandet heroppe)

mvh

Lenas svar

Kære x

Tak for dit spørgsmål.

Du spiser højst sandsynligt ikke for meget. Det er rigtigt at ADT er 10 mcg herhjemme, men efterhånden har man opdaget at rigtig mange lider af D-vitamin mangel, og der er mange læger der råder op til 25mcg dagligt. Særligt hvis man ikke får så meget sol og kost med D-vitamin i. Du kan få dit D-vitamin målt hos lægen. Min erfaring er at de fleste får for lidt.

D-vitamin findes i; fede fisk, æggeblommer, lamme- og kalvekød, avocado og fedtholdige mælkeprodukter.

Mht til kalk vil jeg anbefale en daglig dosis på 1000-1200mg, så der skulle du nok supplere lidt op. 

Kalk findes i ; Kornprodukter, mandler, nødder, friske grønne grøntsager, bønner, brændenælder, mælkebøtter, tørret og frisk frugt, oliven, fisk og mælkeprodukter.

Jeg ville samtidig tage 600 mg Magnesium, kan hjælpe på kvalme, uro i ben samt forstoppelse. Derudover er det en antagonist til Kalk, så det er vigtigt at tage når du også spiser kalk. Magnesium hjælper også på at kalken bliver i knoglerne.

Sørg også for gode fedtsyrer og gerne meget fed fisk ellers omega 3 som kosttilskud. 

De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen

total-sundhed 

Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.

Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.