Zette skriver:
jeg synes det er rimlig interessant det du siger eftersom min kæreste er under samme overenskomst... så forklar? tak.
Altså - jeg kan ikke logge ind på det samme min far gjorde, hvor han fandt overenskomst teksterne.
MEN det er barselsorlov paragraf 3, hvis man kigger... mmm...
At der er 9 ugers barsel, som er anderledes end det normale barsel. Som er 3 uger til mor eller 3 uger til far (hvis de arbejder samme sted) og 3 uger de kan dele. Altså den ene forældre kan maximalt få 6 uger af dem til fuld løn dog max 135 kr i timen.
GODT så, hvor skoen ligger begravet nu, er så at min far 100% mener at det IKKE går udover de 32 ugers forældreorlovs dagpengeret(i forhold til hvordan de læser og bruger det i Dansk elforbund) og en vejledning Tom har fundet fra sin fagforretning (metal) siger at man bruger af de 32 ugers forældreorlovsdagpenge ret.
GODT så - Det som vi så åbenbart lige skal have på det klare, er at det, som det ivlle komme til at koste her hjemme var at Tom skulle få halv løn i 6 uger og jeg skulle have 75% dagepenge i 4 mrd (21 uger). Hvis den vejledning til overenskomsten Tom har fundet har ret.
HVIS min far har ret og Metal fortolker overenskomsten som Dansk Elforbund gør, så går Tom så på halv løn i 6 uger og jeg får fuld dagepenge i de sidste 4 mrd... mmm...
Så det kommer til at koste os nogen penge, men det vi har snakket om, her i aften, er om det ikke er det værd (når vi har ok god økonomi) at kunne gå sammen i 6 uger omkring jul og nytår, alle sammen. - Så fuck pengene, jeg har sparet op til min barsel på dagpenge og ville godt kunne spare lidt ekstra op inden jeg går ned på 75% dagpenge sats, hvis vi ender der. Og Tom burde også kunne nå at spare noget op.
Men altså - snak med jeres fagforening. Få dem til at nærlæse og fortolke og brug den barsel I kan få!!!...
det er da genialt. selvom jeg måske ender på 75% dagpengesats i 4 mrd...
Anmeld