Mega nice :) vedr barselsregler!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.739 visninger
12 svar
0 synes godt om
29. august 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

At have en far, der er faglig sekratær i Dansk El Forbund. FORDI:

Han kan jo ligesom alle overenskomsterne osv. på rygraden og ved hvordan de skal tolkes og hvordan de er forhandlet osv. Så han har lige forklaret os hertil aften at Tom er berretiget til 6 ugers barsel SAMMEN MED MIG - UDEN at det påvirker de 52 uger jeg har, dog på max 135 kr i timen, som ca er halv løn, men fuck det, fra baby er 14 uger gammel og 6 uger frem. JUBIII!!!!...

Så jeg placerede lige det her indlæg i dennher kategori, fordi det sku er vigtigt at nærlæse sin overenskomst og ikke kun stole på de der lov-mæssige barselspapirer de udleverer på de fleste arbejdspladser, for der er rigtig mange overenskomster der har den der tilføjelse SKØØØØNT!!!!

Jeg er bare så glad altså!

Den eneste betingelse er at man skal være under overenskomsten, som gælder /altså vidst nok medlem af fagforeningen eller noget og medlem af A-kassen, for det hænger sammen med barselsfonden

YAYAYA

Og det fede er, at det tidspunkt at det kommer til at ligge på, er der også lige juleferie i midten, så vi kommer til at have 10 dage sammen ALLE 4

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2010

roenlund

det forstod jeg ikke meget af  hvad hvilken overenskomst skal han være under??? og nogen bestemt fagforening... for min mand mener kun at han har de der 14 dage... og det ville da være lækkert med lidt ekstra...

Anmeld

29. august 2010

Moderator

roenlund skriver:

det forstod jeg ikke meget af  hvad hvilken overenskomst skal han være under??? og nogen bestemt fagforening... for min mand mener kun at han har de der 14 dage... og det ville da være lækkert med lidt ekstra...

Altså min far sagde at det var i DEF's overenskomst. MEN - langt de fleste var ens. Så han gik ind og fandt Toms egen overekomst og der stod der nøjagtig ordret samme tekst og min far siger, at det er i de fleste overenskomster.

Så det er med at få fat i sin fagforretning og få nærlæst halløjet og de faglige sekratærer hjælper gerne til, er jeg sikker på

Anmeld

29. august 2010

dorthemus

Jeg får 2 x 6 uger...dem der øremærket moren og så dem der er fælles. Synes det er snyd at jeg ikke får farens også når nu jeg både er mor OG far herhjemme

Anmeld

29. august 2010

smokin

roenlund skriver:

Nej enig - fattede bjælde

Anmeld

29. august 2010

Moderator

Mmm... Min far insisterer på at det IKKE har noget med de 32 ugers forældre orlovs barselsdagpenge at gøre, men Tom har fundet en fortolkning af overenskomsten fra Metal, der siger anderledes...

MEN, hvis han  så bruger 6 ugers dagpengeret, så skal jeg for at nå op på de 52 uger, strække mine dagpenge med 5 uger, altså få 16 ugers dagpenge til at vare 21 uger... MMm.. Så det må kunne lade sig gøre - HVIS det er fortolkningen der har ret og ikke min far.

Jeg HÅBER det er min far...!!!

Anmeld

29. august 2010

smokin

jeg synes det er rimlig interessant det du siger eftersom min kæreste er under samme overenskomst... så forklar? tak.

Anmeld

29. august 2010

Ni-ko-li-ne

I Politikens graviditetsbog står det klart og tydeligt at man kan holde barselsorlov ud over de 52 uger, men dagpengene er de samme og skal derved strækkes over en længere periode

Anmeld

29. august 2010

Moderator

Zette skriver:

jeg synes det er rimlig interessant det du siger eftersom min kæreste er under samme overenskomst... så forklar? tak.

Altså - jeg kan ikke logge ind på det samme min far gjorde, hvor han fandt overenskomst teksterne.

MEN det er barselsorlov paragraf 3, hvis man kigger... mmm...

At der er 9 ugers barsel, som er anderledes end det normale barsel. Som er 3 uger til mor eller 3 uger til far (hvis de arbejder samme sted) og 3 uger de kan dele. Altså den ene forældre kan maximalt få 6 uger af dem til fuld løn dog max 135 kr i timen.

GODT så, hvor skoen ligger begravet nu, er så at min far 100% mener at det IKKE går udover de 32 ugers forældreorlovs dagpengeret(i forhold til hvordan de læser og bruger det i Dansk elforbund) og en vejledning Tom har fundet fra sin fagforretning (metal) siger at man bruger af de 32 ugers forældreorlovsdagpenge ret.

GODT så - Det som vi så åbenbart lige skal have på det klare, er at det, som det ivlle komme til at koste her hjemme var at Tom skulle få halv løn i 6 uger og jeg skulle have 75% dagepenge i 4 mrd (21 uger). Hvis den vejledning til overenskomsten Tom har fundet har ret.

HVIS min far har ret og Metal fortolker overenskomsten som Dansk Elforbund gør, så går Tom så på halv løn i 6 uger og jeg får fuld dagepenge i de sidste 4 mrd... mmm...

Så det kommer til at koste os nogen penge, men det vi har snakket om, her i aften, er om det ikke er det værd (når vi har ok god økonomi) at kunne gå sammen i 6 uger omkring jul og nytår, alle sammen. - Så fuck pengene, jeg har sparet op til min barsel på dagpenge og ville godt kunne spare lidt ekstra op inden jeg går ned på 75% dagpenge sats, hvis vi ender der. Og Tom burde også kunne nå at spare noget op.

Men altså - snak med jeres fagforening. Få dem til at nærlæse og fortolke og brug den barsel I kan få!!!... det er da genialt. selvom jeg måske ender på 75% dagpengesats i 4 mrd...

Anmeld

29. august 2010

Moderator

Ni-ko-li-ne skriver:

I Politikens graviditetsbog står det klart og tydeligt at man kan holde barselsorlov ud over de 52 uger, men dagpengene er de samme og skal derved strækkes over en længere periode

Hvis det er sådan, er det 32 ugers dagpenge der skal strækkes... Og man kan strække dem, så man kommer ned på 60% dagpenge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.