"vægttab med flere måltider"
Hej Lena.
Jeg har et meget stort problem. Jeg er 10+0 uger henne i min graviditet..
Jeg er nu begyndt at spise 3 måltider om dagen, hvor jeg førhen kun spiste aftensmad. Og der gik det bedre. Hvordan kan det være at jeg nu efter at være begyndt at spise mere, taber mig mere, end jeg tager på?
Hvad gør jeg. Var tykkere da jeg var 7 uger henne, end jeg er nu 10+0 uger henne.
Svar søges meget hurtigt.
Mvh. Estelle bach
Lenas svar
Kære Estelle
Tak for dit spørgsmål.
Du skriver ikke hvorfor du i starten kun spiste 1 måltid, tænker det var pga kvalme.
Når man spiser flere måltider fordelt over dagen sætter man samtidig sin forbrænding op. Du skriver ikke om dine måltider er større eller mindre nu, altså om du får det samme, færre eller flere kalorier indebords.
Vigtigt er det, at det ikke er sundt kun at spise 1 måltid, det går ud over din blodsukkerbalance, insulinfølsomhed, træthed, dårligere stofskifte mm. Så derfor er det vigtigere og meget sundere at spise flere måltider fordelt over dagen. Optimalt skal du spise 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider.
Det er vigtigt at din morgenmad er et godt og solidt morgenmåltid, da det vil afspejle hvordan du spiser resten af dagen. Hvis du får et lille måltid eller helt springer morgenmaden over vil den hjerne fortælle dig at du har lyst til "usundt" mad resten af dagen.
Hvis du har svært ved at spise lidt større portioner er det ekstra vigtigt at du indtager flere måltider og med nogle gode kalorieholdige fødevare. De gode proteiner fra fede fisk, kød, æg, humus og bønner mm. De fede fedtsyrer far fede fisk, avokado, frø, nødder og kerner, oliven og gode kldpresset olier. Rodfrugter, grøntsager, frugt og bær.
Hvordan en dag kunne se ud kan du læse i et tidligere brev omkring vægttab under graviditet.
Håber det kan hjælpe dig.
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk