for lidt fostervand... ?????? !

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12.676 visninger
8 svar
0 synes godt om
13. juli 2008

heimchen

hvad vil det helt bestemt sige, at der er for lidt fostervand i forhold til hvad der helst skulle være ?

fik bare af vide at hvis der slet ikke var noget, så var det ikke godt.. ( ? )

Men hvad betyder det for barnet og graviditeten ?

Håber nogen kan hjælpe mig lidt.. :$

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juli 2008

3rollinger

Hejsa

Jeg ved ikke om jeg kan svare helt praecist paa dit spoergsmaal, men da jeg var i uge 39 fik jeg konstateret ingen fostervand og at min datter havde tabt sig i vaegt, saa jeg blev sendt hjem og fik at vide at naeste dag ville de saette foedslen igang. Og da de prikkede hul paa livmoderen kom der ganske rigtig ikke andet end noget snask ud, ingen vaeske. Min datter havde det fint da hun kom ud og havde altsaa ingen mén af at have ligget uden fostervand. Paa det tidspunkt i graviditeten blev jeg undersoegt hver uge, saa det kan hoejst have foregaaet i en uge.

Saa vidt jeg ved (uden at vaere 100%) kan man godt have for lidt fostervand til én undersoegelse, for saa at have rettet op paa det til naeste. Synes at huske at det skete for en bekendt.

Haaber det vender igen.

Knus
Trine

Anmeld

13. juli 2008

charlottekri

hej
jeg prøvede at have for lidt fostervand, hvorefter det så havde rettet sig op ugen efter igen.. det skete dog nogenlunde omkring 5.-6. måned inde i min graviditet... det er vist ikke helt godt hvis der på det tidspunkt ikke er for meget fostervand, men jeg kan ikke helt huske hvad det lige præcist gør... noget med at den lille ikke kan vokse ordentligt, tror jeg... (?)
synes at du skal spørge din læge eller jordemoder til råds
(H)

Anmeld

13. juli 2008

Kvindemin

Har også hørt, at det ikke er en god ting?
(man hører så meget.)
Har du for lidt fostervand?

Knus

Anmeld

13. juli 2008

heimchen

heej :)
tak for jeres svar - min faster fik også akut kejsersnit fordi der ikke var noget fostervand.. så det må jo være ret alvorligt... men det med at der bare er en smule for lidt, ved jeg ik om har den store betydning..

christinap : Ja det sagde lægen hvert fald til scanningen i torsdags.. hun sagde også at hvis hun kun målte hoved og mave vejede baby for lidt, men målte hun benene med vejede den normalt... ved ikke hvorfor man ikke skulle måle benene med ?
Jeg skal derind til kontrol d.24..

min jordmoder kommer imorgen, heldigvis, så kan jeg spørge hende.. :)

hilsner fra den lidt bekymrede :S ..

Anmeld

14. juli 2008

Rahmberg.dk

Altså de læger.
Hvordan kan de sige sådan uden at forklare sig ordentligt.
Nu kunne du så gå i en uge og bekymre dig >(

Syntes godt nok ikke altid det er hjernen de har med sig de kloge.

Glæder mig til at høre nærmere om det når du får spurgt jordemoderen.

Hilsen Berit

Anmeld

15. juli 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Hejsa

Har læst lidt om emnet:

For lidt fostervand er en tilstand med meget lidt fostervand (under 100 ml). Det ses i forbindelse med fostermisdannelser, specielt i nyrer eller urinveje, ved visse kromosomfejl og i forbindelse med, at moderkagen ikke fungerer helt optimalt.

Årsagen til for lidt fostervand medfører en risiko for barnet, men for lidt fostervand kan i sig selv forårsage sammentrykning af barnet, fordi det ikke har samme plads og vand at bevæge sig i.

For lidt fostervand ses ofte ved graviditeter længere end 40 uger. Her er det moderkagens funktion, der nedsættes mere og mere jo længere kvinden går over sin termin.

Mvh
Karoline

Anmeld

16. juli 2008

MorCamilla

Hejsa..

Jeg fik akkut kejsersnit pga manglende fostervand i uge 30:( Jeg havde gået til kontrol i noget tid inden han blev taget ud, fordi lægerne snakkede om at det kunne komme igen(?) Underligt, for når det først er væk, så er det vel væk - lidt ligesom når vandet er gået.. Men det sagde de at det ikke var..

Knus fra Camilla.

Anmeld

16. juli 2008

charlottekri

det kan godt gendanne sig igen, hvis det ikke er så meget man mangler....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.