Sovetider hos jeres små

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.034 visninger
7 svar
0 synes godt om
18. august 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Frederikke er nu 6 uger gammel, og jeg er lidt i tvivl om hendes soverytme.

Hun tager en lur fra kl. 8-10, hvilket fungerer rigtig fint - derefter er hun vågen ca. til kl. 11-12 stykker, hvorefter jeg putter hende igen i barnevognen, også sover hun 2-3 timer.

Derudover er jeg i tvivl om hvornår hun så skal sove igen.... Hvornår sover jeres, og hvad tid falder de i søvn om aftenen - ikke hvad tid de bliver lagt, men hvad tid de SOVER! Der kan jo være en væsentlig stor forskel

Kh. Corinna - som puttede lillemusen kl. 20, men først sov kl. 22 her til aften.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2010

Risen

Mathildesmor skriver:

Frederikke er nu 6 uger gammel, og jeg er lidt i tvivl om hendes soverytme.

Hun tager en lur fra kl. 8-10, hvilket fungerer rigtig fint - derefter er hun vågen ca. til kl. 11-12 stykker, hvorefter jeg putter hende igen i barnevognen, også sover hun 2-3 timer.

Derudover er jeg i tvivl om hvornår hun så skal sove igen.... Hvornår sover jeres, og hvad tid falder de i søvn om aftenen - ikke hvad tid de bliver lagt, men hvad tid de SOVER! Der kan jo være en væsentlig stor forskel

Kh. Corinna - som puttede lillemusen kl. 20, men først sov kl. 22 her til aften.

Hej smukke, 

her er der stadig ingen rytme .. overhovedet ingen .. Vi er måske lidt "hippie forældre" og tager det hele som det kommer.. Når hun begynder at virke træt , svøber jeg hende og vugger hende i søvn.. Det er meget forskelligt fra dag til dag hvad hendes rytme er.. Igår sov hun først klokken 20:30 hvor hun normalt tager den store lur fra klokken 18.. 

Knus

Anmeld

19. august 2010

Risen skriver:

Hej smukke, 

her er der stadig ingen rytme .. overhovedet ingen .. Vi er måske lidt "hippie forældre" og tager det hele som det kommer.. Når hun begynder at virke træt , svøber jeg hende og vugger hende i søvn.. Det er meget forskelligt fra dag til dag hvad hendes rytme er.. Igår sov hun først klokken 20:30 hvor hun normalt tager den store lur fra klokken 18.. 

Knus

Hej søde

Når du skriver at hun blev puttet kl. 20.30, hvornår sov hun så, og hvor længe havde hun været vågen inden "sengetid"?

Jeg er nemlig lidt i tvivl hvis Frederikke sover til f.eks. kl. 18, om hun så kan sove igen til natten ved en 19.30-20 tiden hvor hun normalt bliver puttet til natten.....

Anmeld

19. august 2010

Anne85

Puha... har du allerede en rytme Det har vi slet ikke endnu... desværre...
det eneste der er nogenlunde rytme i er natten - her vågner hun gerne ved 1-2 tiden og bliver ammet og så igen ved 4-5 tiden hvor hun igen ammes.
men ellers synes jeg desværre ikke der er så meget rytme endnu. Og slet ikke sårn at jeg kan sige hun bliver puttet kl 20 eller lignende.
For det meste står vi op ved 7-tiden - så er hun måske lige vågen en time eller to og sover så alt imellem en halv time og to timer, er så vågen en time eller to igen og sårn kører den så resten af dagen og aftenen igennem. Hun bliver først puttet i sin seng ved 22-23-tiden - hvis jeg puttede før tror jeg ikke hun ville gide sove (dog afbrudt af de to amninger, men her ammer hun nærmest bare i søvne) til næste morgen.
mener at ha læst at børn først rigtig kan begynde at få sove rytme omkring 3-4 måneders alderen. Her kan jeg huske at min store dreng sov en lille formiddagslur, en lang middagslur på gerne 3 timer, så en eftermiddagslur og gerne en lille lur senere på aftenen inden han så blev puttet til nat ved 22 tiden.

Anmeld

19. august 2010

Anne85 skriver:

Puha... har du allerede en rytme Det har vi slet ikke endnu... desværre...
det eneste der er nogenlunde rytme i er natten - her vågner hun gerne ved 1-2 tiden og bliver ammet og så igen ved 4-5 tiden hvor hun igen ammes.
men ellers synes jeg desværre ikke der er så meget rytme endnu. Og slet ikke sårn at jeg kan sige hun bliver puttet kl 20 eller lignende.
For det meste står vi op ved 7-tiden - så er hun måske lige vågen en time eller to og sover så alt imellem en halv time og to timer, er så vågen en time eller to igen og sårn kører den så resten af dagen og aftenen igennem. Hun bliver først puttet i sin seng ved 22-23-tiden - hvis jeg puttede før tror jeg ikke hun ville gide sove (dog afbrudt af de to amninger, men her ammer hun nærmest bare i søvne) til næste morgen.
mener at ha læst at børn først rigtig kan begynde at få sove rytme omkring 3-4 måneders alderen. Her kan jeg huske at min store dreng sov en lille formiddagslur, en lang middagslur på gerne 3 timer, så en eftermiddagslur og gerne en lille lur senere på aftenen inden han så blev puttet til nat ved 22 tiden.

Frederikke vågner også gerne på de tidspunkter du beskriver at Nynne vågner for at ammes. Hun sover med det samme igen, så det er intet problem der.

Tænker mere hvornår de skal puttes om aftenen - synes kl. 23 er meget sent. Hun ville slet ikke kunne holde sig vågen til kl. 23 - ihvert fald ikke uden at skulle sove i løbet af aftenen som om eftermiddagen. Gør Nynne det?

Rytmen er kommet i forbindelse med Mathildes skolestart.

Jeg følger hende til bussen om morgenen ca. kl. 7.30 - der passer det med at Frederikke har været vågen en lille times tid - har fået mad og er blevet skiftet. Så bliver hun puttet i barnevognen, også går vi ned til bussen. Det gør vi hver dag, det passer altid med at hun sover på det tidspunkt uden problemer, og et par timer frem.

Men ellers er der ikke rytme herhjemme som sådan - ofte skal vi jo også ind til byen, på besøg eller lign. og der tager jeg hende bare med i autostolen.

Anmeld

19. august 2010

Anne85

Mathildesmor skriver:

Frederikke vågner også gerne på de tidspunkter du beskriver at Nynne vågner for at ammes. Hun sover med det samme igen, så det er intet problem der.

Tænker mere hvornår de skal puttes om aftenen - synes kl. 23 er meget sent. Hun ville slet ikke kunne holde sig vågen til kl. 23 - ihvert fald ikke uden at skulle sove i løbet af aftenen som om eftermiddagen. Gør Nynne det?

Rytmen er kommet i forbindelse med Mathildes skolestart.

Jeg følger hende til bussen om morgenen ca. kl. 7.30 - der passer det med at Frederikke har været vågen en lille times tid - har fået mad og er blevet skiftet. Så bliver hun puttet i barnevognen, også går vi ned til bussen. Det gør vi hver dag, det passer altid med at hun sover på det tidspunkt uden problemer, og et par timer frem.

Men ellers er der ikke rytme herhjemme som sådan - ofte skal vi jo også ind til byen, på besøg eller lign. og der tager jeg hende bare med i autostolen.

Ja det giver jo helt naturligt en rytme. Det kan godt irritere mig lidt at vi ikke har det... men herhjemme er ugerne lidt forskellige da min mand arbejder skiftevis dag og aftenvagt - så hver anden uge skal jeg op og ha begge børn gjort klar og følge den store i børnehave (men der skal de jo ikke være på et bestemt tidspunkt - så om den blir 8 eller 9 (eller senere ) er ligemeget) og hver anden uge kan jeg tillade mig at putte lidt videre i sengen om morgenen med Nynne for der følger farmand Kristian i børnehave.
Nynne sover også her om aftenen - hun er aldrig vågen i mere end 1-2 timer ad gangen. Er bange for hun ville tro det var morgen kl 4 eller sårn noget hvis jeg puttede hende til nat allerede ved 20 tiden

Anmeld

1. september 2010

CHD

Ja, hvor bliver det skønt når der kommer en rytme. Så kan man begynde at planlægge lidt igen. Her er der endnu ingen reel rytme, men vi prøver og prøver. Vi plejer at stå på kl. 7, og så tager han en lur fra 11-13(14). Den næste lur kommer gerne sidst på eftermiddagen og som regel vågner han når jeg skal spise !!Herefter er han vågen det meste af aftenen. Hvis han tager sig en lur om aftenen er det som regel en meget kort lur eller to.

Vi plejer at gå i seng kl. 22, og i løbet af natten skal han ammes 2 gange. Nogle gange 3. Jeg synes også kl. 22 er sent, men jeg er overbevist om at hvis vi træne ham til at sove  kl. 20, så står han også meget tidligere op, og det orker jeg næsten ikke. Men mon ikke også det hjælper når det bliver mørkere om aftenen og morgenen. Det lader om ikke andet til at have en tydelig effekt på min dreng.

På skrift ser det her egentlig ok ud, men der er ingen garantier endnu. Lige for tiden arbejder vi på at han bare kan nøjes med at lægges ud i barnevognen og sove, uden at få en tur først.

Hilsen Carina, mor til Sebastian på knap 7 uger

Anmeld

3. september 2010

Corn

Aslan er 11 uger (tror jeg) i morgen og jeg har slet ikke struktur nok endnu. Ved han sover til kl 7 om morgenen og falder som regel i søvn på vej hen til bhv med brødrene. Og så sover han gerne igen omkring middag og nogen timer frem... Derefter går dagen som den har lyst til, for det skal passes ind med brødrene, aftensmad osv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.