"Til mor med barn der moppes!"
Hej Trine
min datter på 6 kommer ofte hjem og brokker sig over at andre børn har drillet hende. Jeg ved at hun kan være en meget bestemt dame og måske til tider selv er ude om drillerierne (ikke at det retfærdiggøre at de andre driller) Hun er blandt andet blevet kaldet for tyk (hvilket hun ikke er, hun er bare ikke kommet af med top maven endnu) fået at vide at hun bliver dværg som voksen (hun er den mindste af dem alle) og at de er glade for hun snart skal på ferie, for så skal de ikke lege med hende. Jeg har snakkede med den ene forældre om det, og hun ville snakke med hendes datter. Men nu er ferien slut og hun er startet i SFO og da jeg hentede hende i går fortæller hun mig, at to piger har drillet hende. Åh det gør så ondt i mit moderhjerte og ved ikke hvad jeg skal gøre eller om jeg skal gøre noget?
Hvad ville dit råd være? Hun startede i sfo for to dage siden, så jeg kender ikke de voksne derover endnu og ved ikke hvad deres holdning er til det.
Trines svar
Kære Mie,
det gør bare rigtigt ondt, når vores børn lider og ikke har det godt. Som udgangspunkt tænker jeg at det er rigtigt vigtigt, at din datter oplever at du tror på hende - at du ikke tænker, hun selv kan være skyld i drillerierne. Mobning og drillerier er ikke ok, og bliver det aldrig. Er din datter en bestemt dame, som du skriver, så synes jeg du skal forholde dig til det. Det nytter ikke noget, at du siger:"Datter, du kan nok forstå, at de andre gider lege med dig, når du vil bestemme det hele. Så bliver de trætte af dig og driller dig." For fokuserer du på den negative egenskab, så risikerer du at fastholde hende i den rolle.
Jeg tænker at det ville være bedre, hvis du f.eks. en aften, hvor I sidder og spiser fortæller om en kollega, der vil bestemme det hele. Den form for parallelle fortællinger kan du bruge til at vejlede og øve hende i, at sådan en rolle kan være anstrengende for andre.
Mht. hvorledes SFO tager "den slags", så synes jeg at du skal spille ærligt ud - fortælle, hvad din datter kommer hjem og fortæller og hvorledes de oplever hende i gruppen. I det hele taget tror jeg at det vil hjælpe din datter at blive mødt positivt - og med omsorg.
Jeg ønsker det bedste for dig og din datter.
Kærligst Trine
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk
Anmeld