hvad gjorde jeg galt??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.181 visninger
9 svar
0 synes godt om
14. august 2010

charlottekri

jeg har i dag prøvet på at lave min første tobleronecreme (min første kage ever) og jeg fulgte opskriften fra kagehæftet. Jeg smelter fløde og chokolade sammen og stiller det i køleren. da det ikke længere er lunt (men heller ikke direkte koldt) så begynder jeg at piske det med håndmixeren, men efter et kvarter er det stadig ikke blevet tykt, men har konsistens som håndlotion ca. og er desuden begyndt at skille... hvorfor kunne jeg ikke piske det stift?? jeg tog så noget mere fløde og piskede godt stift ved siden af som jeg blandede sammen med det, så det blev nogenlunde... men ville da gerne vide om jeg gjorde noget forkert eller om jeg bare ikke var tålmodig nok..

knus charlotte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

hmm... Det har jeg aldrig oplevet!

Kan det være blevet for varmt da du smeltede det?

Jeg sætter fløden over på komfuret (lav varme) og putter chokoladen i (i mindre stykker) og så rører jeg næsten konstant mens det smelter... Tager det så af varmen og putter det i en skål og når det har stået og kølet lidt af kommer det i køleskabet.. Jeg rører i det en gang imellem så al chokoladen ikke falder til bunden Når det er koldt tager jeg det så ud, rører i det og så pisker jeg! Tager som regel kortere tid end alm. flødeskum da det jo allerede er blevet lidt stift pga. chokoladen....

Nå.. jeg kan slet ikke svare dig på hvad der er sket...

Anmeld

14. august 2010

charlottekri

Caroline86 skriver:

hmm... Det har jeg aldrig oplevet!

Kan det være blevet for varmt da du smeltede det?

Jeg sætter fløden over på komfuret (lav varme) og putter chokoladen i (i mindre stykker) og så rører jeg næsten konstant mens det smelter... Tager det så af varmen og putter det i en skål og når det har stået og kølet lidt af kommer det i køleskabet.. Jeg rører i det en gang imellem så al chokoladen ikke falder til bunden Når det er koldt tager jeg det så ud, rører i det og så pisker jeg! Tager som regel kortere tid end alm. flødeskum da det jo allerede er blevet lidt stift pga. chokoladen....

Nå.. jeg kan slet ikke svare dig på hvad der er sket...

jeg har gjort ligesom du sagde, dog rørte jeg ikke i det i køleskabet... jeg tog det af varmen så snart at chokoladen var smeltet, da jeg ikke ville have at det kogte eller noget... hm....

Anmeld

14. august 2010

Ina33

charlottekri skriver:

jeg har i dag prøvet på at lave min første tobleronecreme (min første kage ever) og jeg fulgte opskriften fra kagehæftet. Jeg smelter fløde og chokolade sammen og stiller det i køleren. da det ikke længere er lunt (men heller ikke direkte koldt) så begynder jeg at piske det med håndmixeren, men efter et kvarter er det stadig ikke blevet tykt, men har konsistens som håndlotion ca. og er desuden begyndt at skille... hvorfor kunne jeg ikke piske det stift?? jeg tog så noget mere fløde og piskede godt stift ved siden af som jeg blandede sammen med det, så det blev nogenlunde... men ville da gerne vide om jeg gjorde noget forkert eller om jeg bare ikke var tålmodig nok..

knus charlotte

Det var helt sikkert ikke koldt nok, det skal være HELT koldt før det kan piskes. Jeg plejer at smelte det sammen aftenen inden det skal piskes, og det lykkedes altid.

Anmeld

14. august 2010

Anasmor

Det skal stå allermindst 6 timer før du pisker i det.. derfor fejlen

Anmeld

14. august 2010

Kløver

hmm jeg tænker du umiddelbart enten ikke har pisken fløden stiv nok, eller chokoladen har været for varm, eller en kombination. jeg havde ingen problemer da jeg lavede toblerone cremen.

Anmeld

14. august 2010

Anasmor

Og varmen har ikke noget med det at gøre... når jeg laver chokocreme, så sætter jeg fløden over for fuld hammer, når den så akkurat begynder at buldre tager jeg den af og hælder den over den hakkede chokolade som jeg har smidt i en plastikskål, og så rører jeg rundt til chokoladen er opløst og lægger vita wrap direkte på chokofløden, og sætter den på køl i mindst 6 timer.. den skal være isnende kold, så går det aldrig galt...

Anmeld

14. august 2010

DLM

jeg havde samme problem da jeg lavede det første gang. 2. gang smeltede jeg chokoladen piskede fløden rigtig stift og vendte den smeltede chokolade i og satte det på køl

Anmeld

14. august 2010

charlottekri

ja, så har den jo ok ikke været kold nok...

tusind tak for alle svarene!!

Anmeld

15. august 2010

quity

charlottekri skriver:

knus charlotte

Jeg har prøvet det samme med skildpadde creme, selvom det havde stået på køl natten over. Så opgav jeg. Det er bare træls når det ikke vil lykkes.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.