Du kan forsøge din egen læge, men ud fra det jeg opfater (overstående indlæg) er du ikke beretiget til en henvisning.
Det er sådan at egen læge skal vudere hvor alvorligt det er, det skal faktisk være meget meget skidt, før man kan få tilsud til spykolog, er vuderingen at det ikke er slemt nok vil lægen tilbyde samtale med denne.
Får man en henvisnng til en pyk, er det faktisk kun 10 timer (kan ikke huske om det er 8 eller 10) der ud over er det egen tegnebog, og så skal XX være hendt inden for de sidste 6 måneder.
Kun hvis man er til fare for sig selv eller andre, eller har en psykisk betonet diagnose, kan man få psyolog/psykriater gatis. (og selvmordsforsøg er ikke altid at være til fare for sig selv, mener en del alm praktiserende læger . . . det viser lidt om hvor svært det kan være)
Endnu er det desværre ekstremt svært at få den rette hjælp, endnu er det typisk at praktiserende læge går til receptblokken, det værte er (også mht samtaler) er at kun meget meget få alm praktiserende læger ved hvad de laver, de fleste kan kun psykigsk 1. hjælp, og der er altså ikke til gavn for de patienter som har brug for mere end en at snakke med. Men derfor skader det ikke at forsøge. (jeg kan gøre det lige så godt som flertallet af alm praktiserende læger, jeg har lige så meget udd på psyk området som dem. . . . det er ikke et tilbud, kun et bevis på hvor lidt de ved, med mindre de har interesse for det naturligvis, men altså flertallt)
Er du under kommunen, kan du SKRIVE!!!! (vigtit, du kan ikke klage over et muntligt afslag, og en god grundregl er ALTID at klage over afslag, kan de spare 2 øre gør de det også selv om at de skal give afslag på noget hvor godkendelse er åbentlys) en ansøgning om øknomisk tilskud, men husk at skrive, at de skal kigge på sagen ud fra alle tænklige §§ da man som klient ofte hører under en 3-4 forskelige love, og de går gerne uden om den der siger ok hvis der er en der siger nej, også selv om at ok´en har 1. ret ifg vejledningerne.
Men har du råd, vil det være det nemmeste at punge ud selv 1. som sidst, det andet er alt for usikkert og besværligt.
Danmark er blever nævnt, men tjæk lige dit Falck abomang og din forsikring også, måske noget kan hentes der også.
Anmeld