Går i også til tjek med jeres børn??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.615 visninger
10 svar
0 synes godt om
1. februar 2008

MorCamilla

Hejsa..

Jeg har en søn der er født 10 uger for tidligt.. Han er 2 år nu og vi går stadig til "tjek" med ham på sygehuset.. Det skal vi gøre til han er 5 år, ind til videre..

Det første år af hans liv var vi en tur på sygehuset og fik ham undersøgt og tjekket en gang hver 2 måned.. Så blev det en gang hver 3 måned og nu er vi afsted hver ½ år for at få ham tjekket..
Og med tjekket mener jeg: at børnelægen undersøger ham, tjekker reflekser og ser om han udvikler sig som han skal.. Og tager en lang snak med os hver gang vi er der, hvis vi har nar nogle spørgsmål osv.
Børnelægen går meget op i at vi som forældre ved hvad det vil sige at have et barn født for tidligt - selv om han ikke på den måde har nogle men af det.. Men det kan stadig nå at komme har han fortalt os. Derfor har vi har fået skannet hans hjerne 2 gang og skal havde det gjort igen til april..

Jeg kender et andet par som også har en dreng der er født for tidligt men de bliver ikke tjekket på sygehuset.. Det er kun sundhedsplejesken og deres egen læge der gør det.. (vi har også sundhedsplejeske til Mikkel og læge tjek lige som andre børn..) Men alligevel bliver vi kaldt til tjek på sygehuset også..

Ikke at jeg har noget imod det, jeg synes det er dejligt at der bliver "holdt øje med ham"..
Går I også til "tjek" med jeres børn???
Og har jeres børn nogle følger af at være født for tidligt?? (altså noget der er kommet senere)

Knus fra camilla.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. februar 2008

Nemesis

Hej Camilla

JEg har 2 drenge, en på 13 år og en på 15 mdr. De er begge født 34+4.

Den store gik vil ikke til kontrol med..ej heller ekstra spbesøg eller andet. Han er i dag diagnosticeret med ADHD. Det blev han som 6 årig.

Den lille gik vi til kontrol med i 6 uger, har haft ekstra spbesøg og kontrolvejninger, men går ikke længere. Jeg selv er naturlig obs på ham. Han har en utrolig sart mave, og det tager en krig hver gang at få den nogenlunde i orden..om det skyldes at han er ftf eller andet ved jeg ikke.

Han har også reageret rimeligt meget på vaccinerne og har været syg længe når han har fået dem. I det hele taget tror jeg ikke hans immunsystem er helt optimalt og selvom jeg selv giver ham tilskud og vitaminer, ja så håber jeg så det er noget han vokser sig fra.

Nu er ingen af mine jo født ligeså meget for tidligt som Mikkel, men jeg ville da ønske at vi blev fulgt lidt mere op.
:-) Sisse

Anmeld

12. februar 2008

MorCamilla

Hejsa Sisse..
Okay, tak for dit svar..
Mikkel har også dårligt immunforsvar - lægerne siger at det ikke er noget han vokser fra, men det vil tiden jo vise.. jeg håber stadig han vokser fra det, men kan jo også kun håbe(?)
Jeg synes også det er dejligt at vi bliver fuldt fra sidelinjen - eller hvad men nu kan kalde det.. Men samtidig virker det også "underligt" for han fejler jo ikke noget til trods for den tidligt fødsel..:D

Anmeld

12. februar 2008

Doktor Doolittle

Hej Camilla
Vi fik lidt flere sp besøg til Theodor født 34+5, jo ikke så meget for tidligt. Han har været heldig at have et normalt immunforsvar. Jeg mener godt børnene kan vokse sig til et bedre immunforsvar, med mindre der er tale om at de decideret ikke danner immunologiske celler, og det lyder det ikke til. I øvrigt er immunforsvaret meget påvirkeligt af psyken, så Mikkel vil have godt af et meget forudsigeligt liv med faste rutiner, faste sengetider, sund mad, nok søvn og ikke alt for mange aktiviteter omkring ham før han bliver lidt større. Pga. Theodor indførte vi indkøbsdag om lørdagen, hvor vi købte ind til hele ugen, så vi "bare" skulle hjem og hygge i hverdagene. På den måde undgik vi et stressende besøg i supermarked om eftermiddagen, hvor både børn og voksne også er trætte og sultne. Det blev vi så glade for, at vi stadig gør det :))
Knus Tina

Anmeld

13. februar 2008

MorCamilla

Hej Tina..

Ja der må jo væer noget om at immunforsvaret er påvirket af psyken, det sagde børnelægen nemlig også sidst vi var til samtale på sygehuset. Af den grund har vi også lavet indkøbsdag, det er så om fredagen, (der har kasper fri til middag og Mikkel bliver altid hentet inden middagssøvnen om fredagen)

Mikkel får piller der skal være med til at opbygge hans immunforsvar samtidig med det får han de almindelige vitaminpiller, han sover gerne 2½ time til middag og 11 - 12 timer om natten. Vi har meget faste runtiner her hjemme - både i hverdagene og weekenderne - og er der så en dag det glipper, hvor vi f.eks. skal til lægen eller andet så er Mikkel ikke til at have med at gøre når vi når omkring spisetid, så vi er meget beviste om at det skal være "som det plejer".
Og som prikken over i èt, da vi fik ny dagplejemor (den anden var syg mindst 2 gange i ugen - så vi bad om en ny da Mikkel blev forvirret af at han skulle være hjemme en dag, i dagpleje de næste to og så være hjemme igen...:() Vores nye dgpleje må ikke have nogle gæstebørn fordi Mikkel ikke rigtig kan finde ud af at der ind i mellem kommer en ny dreng/pige som kun skal være der en dag eller to - så Mikkel fylder for to børn.. (et forslag vores kommune kom med efter de havde været på besøg og set hvordan Mikkel reagerede på nye børn..)

Vi er meget glade for at der bliver taget hensyn til ham, selv om han ikke på den måde har nogle særlige men efter den for tidlige fødsel.. Og vores dagpleje er meget glad for ordningen, så hun har mere tid til børnene.. Vi betaler dog lidt mere end andre for dagpleje pladsen, når han fylder for to børn, men det gør ikke noget - det vigtigste er at Mikkel trives der..:D

Knus fra Camilla.

Anmeld

13. februar 2008

Doktor Doolittle

Hej Camilla

Ham Mikkel har det vist som blommen i et æg med jer som forældre :)) Han er heldig (L) Han skal nok vokse op og blive en stor, stærk og rask mand, det er jeg ikke i tvivl om
:))

Knus fra Tina

Anmeld

20. februar 2008

MorCamilla

Hejsa Tina..

Tak for dine ord, det håber jeg du har ret i... :))

Knus fra Camilla.

Anmeld

20. marts 2008

Malene

Min Emil er født i uge 36+3, så så meget for tidlig født er han nu heller ikke.
Vi skal heller ikke til extra lægebesøg el på sygehuset og får heller ikke sp på besøg offtere.

Anmeld

13. juni 2008

twinboys

Hej jeg er mor til mine guldklumper Oliver & Alexander som er tvillinger... De er født ekstem for tidligt i uge 25+0...Olivers vægt 805 gram og Alexanders vægt 669gram...De var super gode da de kom til verden godt 3 1/2 mdr. for tidligt... Fik nemlig en apgar score på 9... Men men men... Så er der ellers bare kommet noget lige fra dag nr. 1 og frem til de idag er 5år... Først skal der siges at de lå i kurvøse, fik c-pap og kom flere gange i respirator...
Hjerneblødninger havde de et par gange... De holdt op med at trække vejret... Blev genoplivet og kom atter i respirator..(?)
Mange forskellige operationer i fuld narkose... Da drengene var 2 år havde vi lagt på sygehuse i 14mdr....>(
Vi har lagt i Odense, Skejby, Randers, Grenå, Kallundborg, Holbæk og Sønderborg...
Alexander ville ikke spise og alt hvad der kom ned kom op igen som lårfede stråler... Alexander fik lagt en næsesonde og senere en mavesonde, da han ej heller senere ville spise normal føde...Ingen af dem havde sult / mæthedsfornemmelse...
Jeg ammede dem begge til de var 7mdr.
Begge drenge har fået dårligt syn af at være født så meget fortidligt...
Det opdagede vi selv.... Oliver har pt -10,5 og -7 og Alexander har -6 og et normal øje... Det er pga. for meget ilt... Det kunne have gjort dem blinde og døve... 8(
De begyndte først at pludre da de var 1 1/2 år gamle ( ja du læste rigtigt... ) Og gik først som 2årige... Men lægerne havde ellers sagt at Oliver aldrig ville komme til at gå og skulle nok tilbringe hans liv i kørestol...pga. hjerneblødning som havde sat sig på den motoriske del... Men idag går, løber, kravler og cykler han...:))
De bliver hurtigt overstimuleret... Og så går det helt galt...
De går i børnehave idag... Alexander i en normal børnehave med 10 timers støtte om ugen og Oliver går i en speciel børnehave for at give ham en del ekstra...
Tjek åh jo og heldigvis for det... Det er hårdt at ligge og drønne land og rige rundt for at få tjekket sine børn, men også rigtig rart, at der er andre man kan hente råd og vejledning fra...
Dette her var den korte udgave af Oliver & Alexanders for tidlige fødsel...
Jo det har været vildt hård og vi må erkende at det er en stor opgave at være forældre til børn som har senfølger af at være født for tidligt...
Man kan se vores dejlige drenge på vores hjemmeside
www.twinboys.dk ( husk at smide en hilsen i gæstebogen )
Hvis du vil vide mere så skriv endelig...
Ønsker jer alle en dejlig dag...(C)
Majbritt

Anmeld

13. juni 2008

MorCamilla

Hejsa Majbritt..

Sikke en historie, og sikke en start på livet:( Jeg er glad for at de begge to klare sig godt efter omstændighederne, pga den for tidlige fødsel..
Vi gik også til øjenlæge med Mikkel i nogle måneder efter vi var udskrevet.. Og ja det er hårdt at køre land og rige rundt, (til trods for at vi "kun" skulle til Viborg, det er ca 1 time frem og tilbage, to gange i ugen) Men jeg er glad for vores tjek, og jeg er glad for at få bekræftet at han har det godt ;)
Jeg var lige en hurtig tur inde og se jeres hjemmeside, og sikke små de var, men rigtig søde.. :) Og de bliver jo bare sødere og sødere med årene :) Men jeg vil ind og kigge nærmere på den en gang når jeg lige har lidt mere tid..

Knus fra Camilla.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.