Eksperthjælp: gravid og undervægtig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.441 visninger
0 svar
0 synes godt om
6. august 2010

Lena Bæk-Madsen

"gravid og undervægtig"

Hej Lene

Jeg er gravid i 7. uge. Jeg tilhører den spinkle del af befolkningen. Jeg er 169 cm høj. Jeg vejede mig her til morgen og har siden sidste torsdag tabt 2 kg. Jeg vejer i dag 50 kg, og jeg er meget obs på min vægt, da jeg ved at jeg er underernæret. Jeg har en spinkel knoglebygning og et højt stofskifte. Derudover har jeg cøliaki..

Jeg har ikke rigtig nogle gener i forbindelse med graviditeten, kun lidt træthed og lidt madlede (men tvinger mig til at spise, 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider).. Jeg forstår ikke, at jeg har tabt mig, da jeg som sagt er meget obs på maden.

Kunne du evt. komme med et forslag til, hvordan en kostplan kunne se ud for mig? Jeg takker på forhånd for din hjælp.

Med venlig hilsen

Karen2401

Lenas svar

Kære Karen

Tillykke med din graviditet.

Først vil jeg sige at du ikke skal være nervøs for dit barn, han/hun skal nok tage de næringstoffer som han/hun har brug for, det er dig der i den sidste ende kan komme til at mangle.

Jeg startede selv med at tabe 7kg pga. opkast og tog dem på igen + 12kg, senere i graviditeten.

Det er godt du spiser 6 måltider om dagen bliv ved med det. Prøv at indføre noget i kosten som giver lidt mere tyngde, eksempelvis piskefløde og smør. 

Et dagsprogram kunne se sådan ud

Morgen:

Scrambleæg af 2 æg med lidt piskefløde, serveres med røget laks og 1 stk glutenfrit brød

eller

Pandekager af 2 æg, 1/2 banan, 1 tsk kokosmel, steget i kokosolie og serveres med masser af hakkede mandler, lidt sirup og bær

eller 

1 portion glutenfri musli med masser af hakkede mandler, bær, tørrede abrikoser og skiver af banan samt gerne sojamælk.

Snack:

riskiks med peanutbutter, glutenfrit brød med avocado, frugt med paranødder, mandler med tørret frugt, humus med gulerødder.

Frokost:

Salat der mætter godt, gerne med bønner i, avocado, oliven, kerner, fetaost, fisk ellerkød, olie/eddike dressing samt glutenfrit brød til

Snack: som tidligere

Aften:

Fed fisk, lammekød, kalvekød mm med grøntsager, kartofler, ris eller pasta, gerne noget med lidt fløde eller kokosmælk, ikke for mange stærke krydderier da det sætter forbrændingen i vejret.

Snack: som tidligere

Drik ikke for meget kaffe og te, og put gerne lidt økosaft i vandet.

Når din madlede går væk får du sikkert også lyst til at spise mere, og så kommer kiloerne forhåbentligt på igen :-)

held og lykke og god appetit

De bedste hilsner

Lena Bæk-Madsen

total-sundhed

Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.

Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.