"gravid og undervægtig"
Hej Lene
Jeg er gravid i 7. uge. Jeg tilhører den spinkle del af befolkningen. Jeg er 169 cm høj. Jeg vejede mig her til morgen og har siden sidste torsdag tabt 2 kg. Jeg vejer i dag 50 kg, og jeg er meget obs på min vægt, da jeg ved at jeg er underernæret. Jeg har en spinkel knoglebygning og et højt stofskifte. Derudover har jeg cøliaki..
Jeg har ikke rigtig nogle gener i forbindelse med graviditeten, kun lidt træthed og lidt madlede (men tvinger mig til at spise, 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider).. Jeg forstår ikke, at jeg har tabt mig, da jeg som sagt er meget obs på maden.
Kunne du evt. komme med et forslag til, hvordan en kostplan kunne se ud for mig? Jeg takker på forhånd for din hjælp.
Med venlig hilsen
Karen2401
Lenas svar
Kære Karen
Tillykke med din graviditet.
Først vil jeg sige at du ikke skal være nervøs for dit barn, han/hun skal nok tage de næringstoffer som han/hun har brug for, det er dig der i den sidste ende kan komme til at mangle.
Jeg startede selv med at tabe 7kg pga. opkast og tog dem på igen + 12kg, senere i graviditeten.
Det er godt du spiser 6 måltider om dagen bliv ved med det. Prøv at indføre noget i kosten som giver lidt mere tyngde, eksempelvis piskefløde og smør.
Et dagsprogram kunne se sådan ud
Morgen:
Scrambleæg af 2 æg med lidt piskefløde, serveres med røget laks og 1 stk glutenfrit brød
eller
Pandekager af 2 æg, 1/2 banan, 1 tsk kokosmel, steget i kokosolie og serveres med masser af hakkede mandler, lidt sirup og bær
eller
1 portion glutenfri musli med masser af hakkede mandler, bær, tørrede abrikoser og skiver af banan samt gerne sojamælk.
Snack:
riskiks med peanutbutter, glutenfrit brød med avocado, frugt med paranødder, mandler med tørret frugt, humus med gulerødder.
Frokost:
Salat der mætter godt, gerne med bønner i, avocado, oliven, kerner, fetaost, fisk ellerkød, olie/eddike dressing samt glutenfrit brød til
Snack: som tidligere
Aften:
Fed fisk, lammekød, kalvekød mm med grøntsager, kartofler, ris eller pasta, gerne noget med lidt fløde eller kokosmælk, ikke for mange stærke krydderier da det sætter forbrændingen i vejret.
Snack: som tidligere
Drik ikke for meget kaffe og te, og put gerne lidt økosaft i vandet.
Når din madlede går væk får du sikkert også lyst til at spise mere, og så kommer kiloerne forhåbentligt på igen :-)
held og lykke og god appetit
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk