Ærlig mening om drengenavne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. august 2010

PiaH

Jeg er helt klart mest til Toke af de navne i har fundet...

Bertil

William

Philip

Noel

Gustav

Patrick

Det er nogle af de drenge navne man ikke så tit høre, syntes jeg...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. august 2010

NN

Søde navne der blev nævnt i det seneste indlæg, men William (nr. 4) og Gustav (nr. 17) er relativt højt på listen for 2009. Så der blir ikke ved med at være langt mellem, at de er populære.  

Der blir læst ivrigt med her - og det er super med de mange kommentarer. Har lavet et lille ark, hvor jeg holder øje med dem - for at få overblik over den generelle tendens

Indtil videre har jeg noteret (store eller små) pludser til: 

Adrian
David
Elliott
Esben
Isak
Liam
Loke
Marius
Sigurd
Theis
Tjalfe
Toke
Zacharias

Og hverken/eller til:

Milo

Og minusser til:

Aiden
Anakin
Caspian
Cassius
Eskild

Ketil

Kjartan
Mattheo

Anmeld

4. august 2010

Jibbe

Jeg er helt klart mest til Toke og dernæst Adrian...

Anmeld

5. august 2010

NN

Jeg har lige læst tråden igennem en ekstra gang - og endnu engang tak for alle de fine indlæg. Og de mange gode kommentarer - vi lytter stadig. Og hvis man bruger lidt tid til at fundere... Så blir man også klogere af at læse indlæggene.

Hvad folk synes er pænt og mindre pænt... Det er vidt forskelligt - og i sig selv ikke overraskende overhovedet. Det vidste vi godt. Men det jeg synes er lidt spændende... Det er, at man tilsyneladende kan identificere hvor synet på navne udspringer af.

Nogle af de grupper af 'syn på navne', som jeg tror, der findes, er:

1. Navne med religiøs betydning bør undgåes. Her burde jeg måske ikke have skrevet navnenes betydning, for hvor mange af os tænker, at David, Noah og (det hotteste drengenavn pt.) Lukas har en lige så klar religiøs betydning, som mange af dem der er nævnt på listen.

2. Vigtigt at det er et godt babynavn. Og derfor fravælges for robuste navne - det er jo navne på en voksen mand. Her har vi herhjemme snakket lidt om, at et godt navn er et der både passer til et barn, en teenager og til en voksen .

3. Dem der ikke kan li, at det er specielt. Lidt ud fra devicen, at de gode navne naturligt nok er dem, som flest har valgt. Så hvorfor vælge noget specielt. Her tror jeg også, at frygten for mobning spiller ind. Vores overvejelser i den retning har været, at børn mobber, hvis de vil mobbe. Og meget sjældent er det navnet i sig selv, der motiverer mobningen. Jo selvfølgelig - hedder barnet Janus, så kan det friste dem i sig selv... Men er barnet i "kategorien af mobbe-ofrer"... Så kan det blive mobbet med navnet - men er det ikke med navnet... Så finder de kreative børn hurtigt på noget andet (højde, vægt, hårfarve, øjenfarve, sprog osv). Meget få navne ansporer mobning i sig selv.

4. Dem der ikke ka li det engelsk / lidt poppede. Her hører den kommende far nok lidt til. Jeg kan godt komme til at synes, at det hurtigt blir lige højtflyvende nok. Overvejede i en periode navnet Justin, men ikke udtalt som sangeren... Men som et dansk/latinsk navn (uden den engelsk klang). Indså dog, at det har man som forældre ikke kontrol over... Så det blev lagt lidt på hylden

5. Til sidst er der også dem, der skinlægger navne, hvis de er i top 50. Altså det omvendte af dem, der ikke kan li at det er specielt.

Om ovenstående kan bruges til noget.. Det ved jeg ikke - men moralen er, at lige meget hvad... Så er der nogen, der vil synes, at det er et lidt kikset navn - og at man kunne have valgt bedre. Som kommende forældre er det eneste man kan gøre, at vælge hvem, som man gerne vil have kritikken fra :-)

Og når alt kommer til alt... Så vælger vi jo alle det vi selv synes er det rigtige - ud fra de kritierier, som vi fastlægger. Og sådan bør det også være :-)

Men kom endelig på banen, hvis I ikke allerede har været det. Eller hvis I har yderligere kommentarer til navnene :-)

Anmeld

5. august 2010

SarahChristina

Jeg stemmer helt klart på David

Anmeld

5. august 2010

Svane83

Jeg vil forsøge med en Positiv liste, altså dem som jeg godt kan lide. dvs. at dem sådan er Ad og tja er fjernet 

David:Hebraisk drengenavn, der betyder "ven" eller "elsket". 

Elliott: Hebræisk oprindelse med betydningen ”tæt på gud” 

Esben: Nordisk drengenavn afledt af Asbjørn, der betyder "Gud - bjørn". 

Eskild: Nordisk drengenavn, der betyder "gudehjelm"

Liam: Forkortelse af william. Stammer fra Irland - den beslutsomme beskytter.

Marius: Latinsk drengenavn, der betyder "sømand".

Milo: Har betydningen Æble på Græsk

Sigurd: Nordisk drengenavn, der betyder "sejrvinder".'

Mit ynglings af de nævnte navn er absolut:

Tjalfe: Dreng fra nordisk mytologi

Carina

Anmeld

5. august 2010

katti24

Dem jeg absolut ikke kan lide er:

Aiden
Anakin
Caspian
Cassius
Eskild
Isak
Ketil
Kjartan
Tjalfe 
Toke

Men resten af dem er da meget fine

Anmeld

5. august 2010

Pena

Adrian er min favorit. Ellers Liam

Anmeld

5. august 2010

N&J

Lavet om

Anmeld

5. august 2010

N&J

NN skriver:

Adrian: Hebræisk med betydningen 'himlens beskytter'

Jeg kan godt lide navnet, men ved ikke om det bliver for svært at udtale.. 

Aiden: En variant af Aidan (gælisk) med betydningen ild.

Det navn leder mig til Australien.. kan godt lide det

Anakin: Betyder kriger – amerikansk oprindelse (star wars)

Får mig til at tænke på anarki.. så no go herfra

Caspian: Udspringer af Det Kaspiske Hav (+ jf. Narnia)

Synes det lyder som en prins... 

Cassius: Gammelt latinsk navn - muligvis med betydningen 'tom' eller 'hul'

Får mig til at tænke boksning.. Cassius Clay, men kan godt lide det

David:Hebraisk drengenavn, der betyder "ven" eller "elsket".

Simpelthen for almindeligt 

Elliott: Hebræisk oprindelse med betydningen ”tæt på gud”

Syntes nu det passe til en lille splejset dreng..  

Esben: Nordisk drengenavn afledt af Asbjørn, der betyder "Gud - bjørn".

NEJ.. det er bare for kedeligt... 

Eskild: Nordisk drengenavn, der betyder "gudehjelm"

Det samme.. for kedelig

Isak: Hebræisk drengenavn, der betyder "latter".

Kommer meget an på udtale, ville nok ikke stave det sådan hvis det skulle kunne udtales på engelsk

Ketil: Navnet betyder kedel, måske i betydningen en hjælm

Nej...  men kan ikke forklare hvorfor 

Kjartan: Islands drengenavn, der betyder 'kriger'

Tror simpelthen det er for svært for andre at udtale rigtig..  

Liam: Forkortelse af william. Stammer fra Irland - den beslutsomme beskytter.

Tror bare jeg er blevet træt af det, der er mange der kalder deres dreng det.. 

Loke: Kendt fra nordisk mytologi - igangsætteren af Ragnarok: etymologiske oprindelse ukendt.

Kan ikke helt bestemme mig for det ene eller andet.. der er noget stærkt over det-... 

Marius: Latinsk drengenavn, der betyder "sømand".

KEDELIGT

Mattheo: Variant af det latinske Matthæus med betydningen gave fra Gud.

Alt for svært at udtale, i hvert fald rigtigt..  

Milo: Har betydningen Æble på Græsk

LOVE IT.. love it love it, og det at der er en del der ikke bryder sig om det, gør det bare bedre i mine øjne, så render der ikke en masse milo'er rundt når jeg skal navnkalde mit dreng det..  

Sigurd: Nordisk drengenavn, der betyder "sejrvinder".

Nej, det lyder som en bamse

Theis: Theis er en hollandsk forkortelse af Mattheus og betyder "guds gave"

Heller ikke mig..  

Tjalfe: Dreng fra nordisk mytologi

Tjald.. ja  helt sikkert et super kælenavn for en teenager, men er ikke helt sikker på det er så fedt et navn 

Toke: Nordisk drengenavn afledt af Thorkil. Toke er det hyppigst forekommende runestens-navn.

Det giver mig flashback til 80'erne.. og til en bølle.. ved ikke hvorfor har aldrig mødt en der hed det..   

Zacharias: Hebræisk drengenavn, der betyder "den Jehova erindrer".

Jeg tænker også en lille lysebrun dreng, har dog gået i klasse med en hvid ung mand, men ja syntes ikke det passede til ham.. 

Favoritten er Milo, det skal min dreng hedde, skulle jeg nogensinde få sådan en.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.