Eksperthjælp: Barnløs i behandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.002 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. august 2010

Trine Hostrup Dahl

"Barnløs i behandling"

Hej Trine

Min mand og jeg har forsøgt at få et barn i 3 år. For 2 år siden blev jeg gravid, men fik desværre en spontan abort - det har været rigtig hårdt, jeg synes jeg ser gravide overalt, men det sker bare ikke for mig:(
Vi er nu begyndt i fertilitetsbehandling, jeg er lige blevet insemineret for 2. gang - nu håber jeg virkelig det snart lykkes, for det fylder SÅ meget i min hverdag, jeg tænker på det hele tiden. Har du et godt råd til hvordan jeg kan komme "videre"?

Trines svar

Kære Janniemus.
Lad mig med det første slå fast, at fertilitetsbehandling er enormt og helt urimeligt hårdt!
Det tærer meget på både krop og psyke. Måned efter måned håber man - og måned efter måned oplever man skuffelsen, når ens menstruation kommer.

Derudover, er man som kvinde meget alene om det, selvom man har en kæreste ved sin side. Han kan simpelthen ikke forholde sig til de følelser, du føler, så som: manglende kvindelighed, utilstrækkelighed, længslen efter at blive mor mm.

Det kan han ikke. Han er reelt først far den dag, han står med barnet i sine arme. Sådan er det i langt de fleste tilfælde.

I forbindelse med fertilitetsbehandling er det jo heller ikke ham, der mærker hormonernes påvirkning – fysisk som psykisk mm.

Til gengæld er det jo rigtig dejligt, at I er kommet i gang med behandlingen. Du skriver ikke, hvor gammel du er. Det er jo ikke nogen hemmelighed, at alderen påvirker fertiliteten for kvindens vedkommende. Sådan at, er du over 35 år, skal du regne med ca. 7 inseminationsforsøg før du bliver gravid. Du kan jo overveje om du vil gå videre med IVF (in vitro fertilitet= regensglas behandling). Den er noget mere omfattende, tidsmæssigt og hormonerne er mere ”voldsomme”. Der er dog større chance for graviditet. Spørg evt. din læge/ speciallæge, hvornår han evt. vurderer, at I kan komme i gang med dette.

At forlange af dig selv, at det slet ikke må fylde, synes jeg er høje krav at sætte til sig selv- og dømt på forhånd til at mislykkes.

Forsøg i stedet at være rigtig sød ved dig selv. Dyrk motion, drik ikke for meget alkohol, ingen tobak (SLET INGEN, heller ikke partner!), prøv akupunktur, meditér. Det er min erfaring, at disse ting hjælper på den psykiske del af det. Og så lad være med at lytte for meget til andre menneskers velmenende råd. De ved ikke, hvordan det er. De kan ikke sige det rigtige alligevel.

Jeg ønsker dig virkelig meget held og lykke med det hele. Og ønsker for dig, at du snart bliver gravid.

Mange sommerhilsner

Trine

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.