"Urolig mor"
Hej Trine
Jeg gik for ca 4 år siden fra min forlovede, der så har lavet ballade lige siden. Vi har en søn på 7½ år. Han bor én uge hos os hver og denne ordning er lige blevet lavet før sommerferien
Min eks var meget psykisk dominerende og drev psykisk vold på mig samt min ældste søn, som han også har haft slået. Dette var grunden til jeg forlod ham.
Konfliktniveauet har været meget højt lige siden, dog kun fra hans side: byret ang forældremyndighed, anket til Landretten, og anket til højesteret (der ikke ville tage sagen) fogedret, ca 15-20 gange har han meldt mig til kommunen for omsorgssvigt mm. og nu skal vi så i retten igen...
Han behandler vores fælles søn meget dårligt efter min mening og det er her jeg søger dit svar på hvordan hans væremåde påvirker vores søn, da jeg måske selv er farvet af vores konflikter.
Han giver fortsat vores søn ble på om natten og fastholder han er vådlægger selvom der ingen uheld sker hos mig, han må ikke gå alene på wc når de er i byen, han må ikke selv skære sin mad ud eller smøre et evt. stykke brød.
Han vil ikke acceptere at vores søn har mit efternavn så han kalder/skriver et andet efternavn end det han rent faktisk hedder, han må ikke have noget tøj på der kommer fra mig, han har en anden jakke på hver gang han er hos sin far, andre sko, anden madkasse, andre sutsko med i sfo, anden drikkedunk, andet ur mm.
Han har tilmeldt ham til svømning uden min viden og tilladelse og uden at spørge vores søn om det er noget han ønsker at gå til. Han skal svømme med vinger mm. selvom han svømmer helt fint og uden nogen form for problemer. Jeg får ingen mulighed for at lade vores søn deltage i de uger jeg har ham.
Jeg er bekymret for hvordan disse ting påvirker vores søn og om de påvirker ham i sådan en grad at det kan skade ham psykisk?
Hilsen
En urolig mor
Trines svar
Kære Urolige mor!
Det første jeg tænkte, da jeg havde læst læst dit brev, var hvor forfærdeligt det lyder, det som du og ikke mindst din søn udsættes for.
Du skriver, at det er 4 år siden, du forlod din ekskæreste, og siden da har han kun gjort livet surt for jer. Derfor tænker jeg, at det vel kan betegnes som utopi, at han ændrer denne opførsel. Og desværre inddrager han jeres søn på en meget usund måde.
Jeg forstår ikke helt, at han kan få lov til at blive ved med at hive dig i retten - har du talt med statsamtet om det? Eller en dygtig advokat, der er vant til sådanne sager? Jeg fornemmer, at regler og retslighed er noget, der kunne virke på en mand, som ham?!!!
Nu kender jeg ikke din søn, hvordan hans temperement er, han psyke mm., men hvorom alting er, undgår du nok ikke at han i en eller anden udstrækning vil blive påvirket af sin fars manipulerende væremåde.
Jeg forstår godt, hvis du er farvet af jeres konflikter - dét der er vigtigt, er at du viser din søn, at selvom du er uenig med hans far i hans dispositioner, hans væremåde etc. så kan du ikke gøre noget, for du bestemmer ikke ovre hos far. Og selvom du er uenig med hans far og hans far gør dig vred, ked af det osv. så betyder det ikke, at du sviner ham til. Det er godt at skille tingene ad - hvad han skal hos far, kan du ikke bestemme, og du ville ønske du kunne, og hos dig har I de og de regler, rutiner mm. Hjemme hos dig skal han selv skære sin mad ud, hjemme hos dig sover han uden ble osv. (Måske er han sengevæder hos sin far, fordi han er nervøs?!)
Det er meget vigtigt, at du er så normal, åben og følelsesmæssig naturlig som muligt, så din søn kender et normalt menneske i funktion som modvægt til sin far.
Jeg synes ikke, du skal gå ind i en diskussion angående de ting med at han ikke må have sine ting fra dig med over til sin far. Det lyder da enormt besværligt, så måske bliver han træt af det i længden? Eller at han hedder det ene eller det andet hos sin far eller om du kan tage ham til svømning i din uge. Gå til svømning med ham på de dage, hvor det er muligt for dig, og fortæl svømmelæren at I ikke altid har mulighed for at komme i dine uger. Mit råd til dig er, hvis det er muligt, at leve med hans syge påfund. Jeg tror ikke, at han ændrer sig, men kan du retsligt for sat en stopper for, at I hele tiden skal rende i retten i tide og utide, så har du fred på den front. Sig evt. til kommunen - i samråd - med en advokat, at med mindre at det er noget de tager alvorligt, ønsker du ikke at få de henvendelser om omsorgssvigt. Der er noget der, jeg ikke helt kan gennemskue, men det grænser da til chikane.
Husk der skal to til en magtkamp - én til at stoppe den. Forsøg at lade være med at gå ind i de kampe, han har brug for at kæmpe med dig.
Du er altid velkommen til at kontakte mig igen. Jeg håber, du kan bruge mine råd.
Mange kærlige hilsner
Trine
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk