Eksperthjælp: Mad til barn på 7 mrd.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

811 visninger
0 svar
0 synes godt om
4. august 2010

Trine Hostrup Dahl

"Mad til barn på 7 mrd."

Hej Trine

Jeg har en dreng på 7 mån. som vejer 7,5kg. Han spiser hver 5 gange om dagen:

Kl.6.00 : MMA ca 200-240ml nogen gange mindre...
Kl.8.00 : Bliver puttet
Kl.10.00 : Havregrød med frugt mos i, og lidt frugtmos efter.. MMA i kop...
Kl.12.00 : Bliver puttet
Kl.14.00 : Tykmælk med frugtmos i. MMA i kop...
Kl.18.00 : Kartoffel mos med gullerødder/brokkoli/selleri og kød (Kalkun, svinekød, oksekød, div. fisk). MMA af kop...
Kl.19.30 : MMA ca 200-240ml nogen gange mindre...
Kl.20.00 : Bliver puttet og sover ind til om morgen...

Er det en fin kost plan for en dreng på 7 mån? Har læst flere stedder at mange andre børe spiser ca 8 gange dagligt. Men ved slet ikke hvordan jeg skal få det til at passe ind...
Han du nogen input til noget mere jeg kan gi ham at spise?
På forhånd tak...

Med Venlig Hilsen
Mormilla

Trines svar

Kære Mormilla!

Nu er det jo først og fremmest terapeut som jeg er uddannet og ikke sundhedsplejerske eller diætist. Men alligevel:
Vigtigst er det, at du kan mærke, at dit barn trives og har det godt. At der er god kontakt og at I hygger jer og har det rart, når din søn får mad.

Udover den mere sanse prægede del, er det afgørende at få påvirket tyggemusklerne i positiv retning. Udviklingen af tyggemusklerne er medvirkende til, at barnet får lettere ved at bruge sproget ; f.eks at udtale ordene rigtigt. I en forbindelse tænker jeg, at du evt. kunne lave små rugbrøds"ryttere", skåret ud i små tern.

Det er naturligvis ikke hensigtsmæssigt at udsætte sit barn for et bombardement af nye smagsoplevelser fra første færd, men en gradvis tilvænning af nye levnedsmidler. Tænk blot på, hvor lang tid din søn var om de allerførste smagsoplevelser.

Det synes jeg også, det lyder til at du gør. Du giver ham også lidt kød. F.eks. en kødbolle. Du kan også begynde at give ham lidt fisk; en dampet fillet. Et hårdkogt æg kan du også forsøge dig med. Frugt er udemærket som mellemmåltid.

Et godt råd kan være at koge nogle grøntsager på forhånd og mose dem og fryse dem ned i små portioner, evt. i isklumpeholdere - så er de lette at få klar i en fart.

Du bør røre 1 tsk. fedtstof i den grød eller/ og mos som du giver din søn, og det bør fortrinsvis være af vegetabilsk oprindelse.

Der kan stadig indgå modermælkserstatning som en del af den væske, som din søn får. Sødmælk kan også indgå i forbindelse med tilberedning af maden og lidt som drik af en kop.

Jeg synes, det lyder som om du har styr på det. Ellers kunne du jo spørge din læge eller en sundshedsplejerske. Jeg går ud fra at 7,5 kg er fint til hans alder mm!

Husk: Maden skal være noget vi kan se frem til - det skal være en nydelse!

Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål!
Glædelig jul fra Trine

Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.

Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.