"Morsyg"
Hej Rikke
Jeg er mor til tre. Min yngste søn er knap 1½ år. Han har egentlig altid været en rolig og nem dreng, men de sidste cirka 4 mdr. har han været meget morsyg og pylret hjemme. Han skriger over ingenting, vil være på arm konstant, og jeg kan ikke forlade lokalet uden store protester fra hans side.
Derimod går det rigtig godt, når vi er ude, f.eks. på besøg eller i vuggestuen. Der stortrives han, er glad og udadvendt og søger mig kun sjældent. Han startede i vuggestue for et par måneder siden, så hans adfærd skyldes ikke institutionsstart. Jeg ved godt, at børn tit "raser ud" på forskellige planer hjemme, hvor de er trygge, men jeg synes alligevel, at der er en meget stor forskel på hans adfærd ude og hjemme.
Det er meget opslidende at have et barn, der konstant er sur og klagende, det er altid en stakket frist, før han bliver utilfreds igen, og der skal jo også laves mad og tages sig af de to andre. Det er ikke særlig hyggeligt med sådan et lille brokkehoved, der ofte ikke er tilfreds lige meget, hvor meget man så står på hovedet eller er "på" ham. Han er selvfølgelig ikke sur hele tiden, men har bare svært ved at undeholde sig selv.
Er det kedsomhed? Et trin i hans udvikling med større bevidsthed om sig selv og sine omgivelser? Han går ikke sikkert endnu og har sparsomt sprog, det har vel også en betydning? Måske jeg selv besvarer mine spørøgsmål, men vil bare gerne vide, hvor længe endnu vi kan regne med, at denne fase varer :-)
Rikkes svar
Kære ”mormulle”
Det lyder som om, i har en helt normal dreng som reagerer på adskillelse. Der hvor han er udviklingsmæssigt, er den periode hvor han øver sig på at være tæt og adskilt fra dig. Det at han er mere pylret og morsyg er helt normalt. Det er dog meget forskelligt hvordan børn håndtere denne periode. Nogle bliver mere morsyge end andre.
Heldigvis går det over igen. Hvor længe denne periode vare, variere også meget fra barn til barn. Men det kender du sikker godt fra dine to første børn.
Denne periode er hård for alle forældre.
Mit råd til dig er at forsøge at tænke anderledes om hans adfærd.
Tænk at han ikke er sur og pludret for at være besværlig. Men at han har brug for dig og den omsorg og tryghed du giver.
Forsøg at lave noget sammen, læse bog, puslespil, når i kommer hjem fra vuggestue. Du vil hurtig erfare at hvis han får en tæt kontakt lige når i er kommet hjem, vil han have lettere ved at give slip på dig igen, så du kan lave andre ting.
Fortæl ham når du går ud af rummet, at du kommer tilbage om lidt. Dette er med til at
træne hans evne til at være tæt og adskilte fra dig, som er en vigtig del af hans udvikling.
Held og lykke
Venlig hilsen
Rikke Leerhøj Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.