"Fortæl dit barn hvad de skal gøre. Ikke hvad de ikke må!"
Hej.
Vi er forældre til en dejlig pige på 6½ år. Vi er blevet rigtig meget i tvivl om, hvordan vi skal takle vores datters væremåde overfor sine veninder(somme tider).
Hun kan være meget dominerende og køre i et meget højt gear. Hun kan ligeledes have svært ved at acceptere et nej og kører videre med sine ideer.
Vi synes det er utrolig svært om vi skal blive ved med at rette på hende, måske gør vi det værre ? Skal de have lov til at klare deres problemer selv ?
Vi er bange for hun isolerer sig selv, idet hendes veninder fravælger hende. Hvad skal vi gøre ?
Mvh
Katrine
Rikkes svar
Kære Katrine
Tak for din henvendelse.
Når man er 6 år har man i høj grad stadig brug for guidning i forhold til hvordan man skal være og opfører sig over for andre. De prøver i denne alder forsat mange grænser af hos både børn og voksne.
Jeg er glad for du stiller dette spørgsmål omkring hvad i kan gøre istedet for. For der er nemlig noget som er rigtig virksom og som vil støtte jeres datter i sin identitetsudvikling.
I stedet for at sige til hende hvad hun ikke må, så fortæl hende hvad i gerne vil have hun skal gøre.
Eksempelvis " Jeg vil have du dæmper dig lidt"
I kan også forsøge med at tale med hende om, at der er nogle ting som du/ i gerne vil have at hun skal lære.
Eksempelvis kan i godt sige til hende. Jeg har lagt mærke til, at det meget er dig som bestemmer i legen. Jeg vil gerne have at du lære, at andre også gerne må bestemme i legen nogle gange.
Ved at i siger til hende hvad i gerne vil have, er i med til at styrke hendes selvværd, samtidig med i lærer hende nogle meget vigtige spilleregler for social samvær.
Pøj Pøj
Venlig hilsen
Rikke L Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.
Anmeld