"Reaktioner på vuggstue start"
Hej
Jeg skriver nu fordi jeg ikke ved hvad jeg lægnere skal tænke. Vores dejlige søn har for et stykke tid siden opdaget sit temprement og udtrykker det gerne ved at skrige så højt han kan mens han knuger sine hænder sammen til to knytnæver og ryster en smule. Han skal virke prøve at teste sin kraft tænkte jeg og ifht hans timing og udvikling tænkte jeg han var right on time. Det startede samtidig med at han begyndte i vuggestue i december måned og det var hårdt for ham, det gik hurtigt bedre når det var far der tog over og var den der afleverede og allerede den første uge i januar gik det hele bare som en drøm. Ugen efter blev han syg og var hjemme mandag og tirsdag og var så i vuggestue onsdag, torsdag og fredag da han var rask. Men siden onsdag har han været meget ked af det i vuggestuen og det tager dem laaang tid at få distraheret ham. Han bliver normalt hentet kl.14.30/15, men sidste uge var han hentet allerede kl.14. Han har sovet anderledes derover. To af dagene har han sovet både til formiddag og så igen til middag (det ligner ham absolut ikke) og de andre dage har han kun sovet en time til middag. Hans søvrytme havde også en turbulent periode i december måned hvor han vågnede mange gange om natten og vågnede meget meget tidligt. Men nu sover han godt om natten men er begyndt at vågne ret tidligt. men det ser vi ikke som et problem. Vi er bare rigtig nervøse for hvad der sker inde i ham, hvad er det der gør at han pludslig er så aggressiv? Når han bliver sur skriger og græder han og vil ikke trøstes af os, men bare have sin sut og vi har aldrig trøstet ham med sutten, det er noget de bruger i vuggestuen. Nu har vi lige læst lidt om depressioner hos spædbørn men kan godt se han ikke er apatisk, han er stadig glad og smilende. Men når han skal ud på legepladsen med os vil han bæres hele vejen han vil slet ikek gå selv. Før var han så glad at han dansede nærmest derned til. Vi aner ikke vores levende råd, har vi noget at være bekymrede for eller gør vi et stort nummer ud af ingenting? Uanset hvad har vi brug for at få at vide hvad vi skal gøre for at hjælpe vores søn igennem en tilsyneladende svær periode.
kh de bekymrede/forvirrede forældre.
Rikkes svar
Kære "den bekymrede mor"
Tak for din henvendelse.
Jeg forstår godt din bekymring for jeres dreng. Det er rigtig svært som forældre at se ens barn blive så frustreret og ked af det.
Det lyder som om han reagerer på at begynde i institution og at det er svært for ham. Nogle børn reagerer sådan som du fortæller på at begynde i institution. Ydermere fortæller du at han så oven i det også har været syg, som har forværret hans situation og reaktion.
Mit råd til jer er:
At forsørge for at han får sovet det han har brug for. Altså forsøge at holde en nogenlunde fast rytme. Det er normalt at børn i 1 1/2 år begynder at sove anderledes end tidligere. Nogle begynder kun at sove 1 gang til middag. Her må i prøve jer lidt frem. Det kan også være at jeres barn ikke er klar til det endnu.
Det er en god ide med korte dage i institution, så han kan vende sig til at være der. Hellere en kort god dag end en lang dårlig her i begyndelsen. Så skal det nok komme.
I forhold til hans måde at reagere på, er mit råd:
Forbered ham på det der skal ske
Sæt ord på hans følelser
Sæt ord på hans adfærd
Eksempel:
Du skal aflevere ham i institutionen. I er lige kommet og jeres dreng ved nu godt at du snart skal til at gå. Du fortæller derfor din dreng at om lidt skal mor til at gå, og du kommer tilbage og henter ham når han har sovet, spist frugt eller lignende. Så han med erfaring lærer hvornår det er du kommer og henter ham.
Når jeres dreng stiller sig med knyttede hænder og med hele sin krop viser at han er utilfreds. Kan i her forsøge at sige: Kom op til mor eller sætte sig ned i hug. Jeg kan se du bliver rigtig gal og ked af det lige nu.
Med hensyn til at han ikke selv vil gå. Gælder det samme princip. Sæt ord på hans følelser og adfærd.
Ok du vil ikke selv gå lige nu. Så må jeg bære dig lidt, så kan du komme ned og gå om lidt.
Det er helt normalt at børn i perioder ikke kan/vil det de normalt kan, på grund af forandringer eller de har været syge. Det kommer igen.
En ide til vuggestuen er at lave fast farvel ritualer. Sådan at han gør det på samme måde hverdag, og så vidt det er muligt med den samme voksne. Så det bliver trygt for ham at sige farvel.
Jeg håber du/I kan bruge nogle af disse råd. Held og lykke
Venlig hilsen
Rikke L. Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.