Hvad gjorde man egentlig i gamle dage?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.235 visninger
4 svar
0 synes godt om
3. august 2010

motterhea

Halløj

Ja, hvad gjorde man egentlig i 'gamle dage', når man sprækkede under en fødsel? fx bare for 200 år siden, hvor det jo nok var de færreste der kom på et hospital..

Knus

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2010

oo

man syede vel, ligesom man syr idag. under mere primitive forhold ganske vist, men man syede vel også alle andre flænger og sår

jeg tænker også, at sprækninger måske ikke var helt så udtalt i "gamle dage", da man fødte på en mere naturlig måde fx siddende på hug eller liggende på alle fire, hvorimod mange idag føder på ryggen, hvilket jo gør, at barnets hoved presser direkte på mod mellemkødet og derved stærkt forøger chancen for at sprække (dette naturligvis undtagen adelen og de kongelige, der fødte liggende på ryggen og som jo også var lukket inde og lagt i en seng de sidste måneder af graviditeten, for at "skåne" mor og barn)

Anmeld

3. august 2010

motterhea

Føler mig meeeget velsignet over at leve nu om dage.. Også med henblik på hvordan de havde det med menstration dengang!!

Anmeld

3. august 2010

klmf

Tror de fik en klud kloroform for næsen og blev syet af den lokale læge eller hvem der nu kunne sy. Før den tid groede de sammen uden hjælp... Der er jo også en grund til, at det i gammel tid faktisk var en risikabel affære for kvinder at føde børn.

Føler mig meget heldig med, at der i dag findes smertestillende såsom epidural, OP-stuer med sterile utensilier osv.

Anmeld

4. august 2010

oo

det er de færreste der har haft adgang til lægehjælp og da slet ikke til et dyrt stof som klorofom. desuden var læger jo ikke en naturlig del af fødsler dengang. måske har det bedre borgerskab og adelen haft mulighed for at blive syet af læge, men bestemt ikke almindelige folk, det er jeg helt overbevist om. en fødsel var jo også noget der foregik derhjemme og i de fleste tilfælde har der kun været kvinder til stede, og dengang kunne kvinder ikke uddannes til læger.

desuden fortalte min jordemoder, der er i 50'erne, igår, at da hun skulle sys efter sine fødsler var det uden bedøvelse - det brugte man slet ikke dengang, så jeg tvivler på det var et hensyn man tog for 100-200 eller flere år siden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.