Apropos sjove ord..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

539 visninger
6 svar
0 synes godt om
3. august 2010

..

Inspireret af tråden om de sjove ord kom jeg til at tænke på.. Der er mange børn i vores omgangskreds som har et ret dårligt sprog, der tænker jeg på børn fra 3 og op.

Der er fx en på 6 år som slet ikke kan finde ud af det med hende, hun, dem og dem og den slags. Jeg hørte ham sige om Smilla til sin mor "Sminna hende er bange for kanin" og moren gentog nøjagtigt hvad drengen havde sagt (nej morgen er ikke mindre begavet, hun er direktør).

Hvis Smilla siger noget der ikke er korrekt, så lader vi hende som altid tale færdig og så gentager vi hvad hun siger bare korrekt udtalt, altså uden som sådan at irrettesætte hende. Nogen gange beder vi hende sige fx hendes limsom korrekt når hun nu godt kan og det bare er en dårlig vane.

Jeg undres bare, hvad gør I andre og hvordan taler jeres unger?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2010

ivfmarie

Lige præcis sådan gør vi også... Lader barnet tale færdigt, og giver det den reaktion det har fortjent (griner, hvis det var sjovt fx), og bagefter siger vi det rigtige ord (uden at sige hvad der er forkert) Og så retter de det selv...for det meste

Vi har i øvrigt aldrig brugt "baby-ord" hos os har et tog altig været et tog og ikke et futtog, en gris er en gris og ikke en øf-gris... Jeg kan ikke se formålet i at lære barnet en masse ord, der så skal laves om igen?

Malte har i øvrigt taget en monster-spring rent sprogmæssigt i løbet af de sidste par måneder! Jeg var faktisk lidt bekymret for hans sprog i starten af året (kunne jo kun sammenligne med Freja - der altid har været super velformuleret).. Men sammenlignet med de andre unger i BH på hans alder kan jeg sørme godt se at han slægter storesøster på - og han blev skam også rost meget for hans fine formuleringer og udtale

Nå, det blev lige et sidespring, men det var måske for at sige at vores valg i forhold til "sprogundervisning" nok ikke har været helt i skoven

Marie - med to speedsnakkere!

Anmeld

3. august 2010

..

ivfmarie skriver:

Lige præcis sådan gør vi også... Lader barnet tale færdigt, og giver det den reaktion det har fortjent (griner, hvis det var sjovt fx), og bagefter siger vi det rigtige ord (uden at sige hvad der er forkert) Og så retter de det selv...for det meste

Vi har i øvrigt aldrig brugt "baby-ord" hos os har et tog altig været et tog og ikke et futtog, en gris er en gris og ikke en øf-gris... Jeg kan ikke se formålet i at lære barnet en masse ord, der så skal laves om igen?

Malte har i øvrigt taget en monster-spring rent sprogmæssigt i løbet af de sidste par måneder! Jeg var faktisk lidt bekymret for hans sprog i starten af året (kunne jo kun sammenligne med Freja - der altid har været super velformuleret).. Men sammenlignet med de andre unger i BH på hans alder kan jeg sørme godt se at han slægter storesøster på - og han blev skam også rost meget for hans fine formuleringer og udtale

Nå, det blev lige et sidespring, men det var måske for at sige at vores valg i forhold til "sprogundervisning" nok ikke har været helt i skoven

Marie - med to speedsnakkere!

Hvor er det sjovt, vi gør det på helt samme måde Marie

Vi har heller aldrig brugt de der baby ord, forstår slet ikke meningen i at lære dem ting som man skal lære dem om igen senere..

Måske er det fordi vi også træner hunde og derved er vant til at tænke i indlæringspsykologi? - der er jo ikke den store forskel på børne og hunde opdragelse

Anmeld

3. august 2010

ivfmarie

Macrolf skriver:

Hvor er det sjovt, vi gør det på helt samme måde Marie

Vi har heller aldrig brugt de der baby ord, forstår slet ikke meningen i at lære dem ting som man skal lære dem om igen senere..

Måske er det fordi vi også træner hunde og derved er vant til at tænke i indlæringspsykologi? - der er jo ikke den store forskel på børne og hunde opdragelse

Jep....

Jeg siger betemt ikke at jeg opdrager mine børn som hunde - men jeg drager MANGE paralleller

Anmeld

3. august 2010

..

ivfmarie skriver:

Jep....

Jeg siger betemt ikke at jeg opdrager mine børn som hunde - men jeg drager MANGE paralleller

Hold da op, selvfølgelig opdrager du ikke dine børn som hunde, det gør jeg sa heller ikke (ret meget)

Ej, men sådan noget som positiv forstærkning, kærlighed og konsekvens og ikke mindst timing - det er da usansynligt vigtige begreber i både hunde og børne opdragelse.

Anmeld

3. august 2010

ivfmarie

6. august 2010

linemus

Sådan gør vi også, og så kommer de rigtige ord efterhånden. Først nu er vi begyndt på decideret at fortælle Sebastian, hvis han siger et ord forkert, men han er jo også næsten 6 år, og så er det måske meget rart at få at vide, at det hedder computer og ikke pangkjuter

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.