Opstart i børnehave (laaangt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.596 visninger
10 svar
0 synes godt om
2. august 2010

Kaufie

I dag var så dagen hvor William skulle starte i børnehave - ligesom så mange andre 3-årige.....

Jeg havde forventet, at det ville være piece of cake eftersom han har haft nemt ved at komme hos diverse gæstedagplejere og altid haft nemt ved at omstille sig....

Og det var vel også en succes for drengen - han havde ingen uheld i bukserne - fik leget med en masse (for ham) nyt legetøj - løbet en masse og rent faktisk SELV cyklet uden at blive skubbet..... Der var allerede billede af ham og hans veninde fra dp (som starter 1/9) på skufferne og han valgte selv sin garderobeplads....

MEN..... alligevel har jeg bare været SÅ trist hele dagen. For det første synes jeg vi var meget overladt til os selv. Sikkert normalt at man lader barn og mor finde sig til rette - men jeg har det bare SÅ skidt med at skulle lade ham være alene i morgen i 4 timer, uden at vide om han rent faktisk vil betro sig til andre når han skal have sko af/på, på toilet, have hjælp til madpakke osv. Jeg havde nok forventet, at pædagogerne ville have forsøgt at snakke lidt med William og prøvet at få ham med i nogen fælles aktiviteter - men den slags var der intet af.

Det er første dag efter ferien - der var ikke så mange børn. Der startede fire i hans gruppe - hvoraf de to kom fra vuggestuedelen, så de var jo på hjemmebane. Den anden nye pige var der kun ca 2 timer.

En anden og vigtig grund til min tristesse er at jeg langt om længe fik lokket William med ud og prøve de små toiletter - men han kunne ikke sidde på dem..... Han kan ikke selv komme op og ned, måtte holde i mig for ikke at falde igennem og brød sig i det hele taget slet ikke om det. Der er ingen alternativer - ingen ekstra bræt til de store toiletter - ingen potte.... Da jeg fortalte pædagogen om hans problem med toilettet fik hun det til at lyde som om det var op til os om han skulle bruge ble eller blot tisse i bukserne. Den snak kunne jeg SLET ikke gennemføre og måtte bare sige, at nu gik vi hjem for i dag (kl 11.30) og så hylede jeg ellers på vejen hjem - godt der ikke er så langt...

Jeg er i vildrede - ved ikke om det bare er mig, der er træt (dårlig nattesøvn efter fødselsdag + bekymring efter 4 uheld) og fyldt med graviditetshormoner - eller om det virkelig er sådan en opstart foregår??? William er på sin vis glad og tilfreds - siger han synes børnehaven er sjov og vil gerne derhen i morgen igen....

Claus har taget en ekstra fridag for at kunne følge ham derover og være den, der efterlader ham alene i et par timer. Det vil simpelthen være for hårdt for mig at gå fra ham hvis han er ked - hvilket jo er ganske normalt at blive på 2.dagen..... Og så vil Claus også tage snakken med dem om hvordan vi løser toilet-problemet...

Ved ikke helt hvad jeg vil med dette indlæg - men hører gerne om jeres opstart i børnehaven.....

Mete 23+0 og med røde øjne...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2010

..

Ej det lyder ikke rart

Jeg kan godt følge dig, det er bare så hårdt når man ikke føler sig tryg ved tingene - det er næsten ubærligt at skulle overlade sit barn sådan en sted. Jeg havde det på samme måde i hendes dagpleje dengang men det gik jo alligevel.

Vi havde en super start i BH, jeg havde meget den tanke om både VS og BH at de mest af alt var overladt til sig selv og var ikke særligt optimistisk omkring det - netop derfor tror jeg at jeg er blevet enormt positivt overrrasket. Der er dog stadig ting hvor jeg syntes de godt må være lidt mere opmærksomme men der er jo mange børn.

Jeg sagde til dem de første mange dage at de skulle huske at spørge Smilla om hun skal tisse, der var ingen uheld så jeg tror at det nok skal gå fint - også for jer. Det er nok svært at "blande sig" som pædagog når du er med, jeg kan forestille mig at det er misforstået godhed at de har troet I gerne lige ville se det hele an..

Jeg var nok mere opsøgende, sagde til Smilla hvis pædagogerne lavede noget med de andre - vil du ikke være med? Så tog de hende med og det kørte bare

Håber og tror det bedste for jer!

Anmeld

2. august 2010

Marco2

Hej Kaufie.

Nej, det lyder bare slet ikke rart.

Emily havde jo også første dag i bh idag, og første dag gik helt anderledes.

Havde aftalt vi skulle være der kl. 9.30 og så snart vi trådte ind ad døren, kom den pædagog der skulle køre indkøringen hen, og hun veg ikke fra vores side i den time jeg var der.

Hun fortalt en masse om stuen og hvordan tingene foregår. Det meste vidste vi godt i forvejen, men tror det bare var for at small-talke og hvis vi havde glet noget eller havde nogle spørgsmål.

Da jeg havde været der en time, aftale vi at jeg skulle gå, og hun ville ringe hvis der opstod noget og ellers skulle jeg hente kl. 12.30.

Jeg sagde farvel og gog'en var straks ved Emilys side. Men Emsen var bare "hej, hej" og så cyklede hun videre...

Og da jeg kom derop igen var Emsen i fuld gang med at gynge, og det var bare "nå, hej, mor, gider du skubbe mig og Julie på gyngen?" Og med det samme kom gog'en hen og fortalte at der ingen problemer havde været og at det var gået rigtig godt.

Vi fik lige drøftet at Emily i vs var meget ked når hun vågner efter lur, og søger en voksen. Det var hun meget interesseret i, og kom selv med forskellige løsninger på hvordan de skulle løse det, men at de jo lige måtte se hvordan det ville være hos dem og så tage "action" på det.

Så jeg var helt tryg ved det hele, og er ikke bange for at aflevere til en hel dag imorgen.

Sådan foregik Emsens første dag. Og det virker som om vi har fået en noget bedre start. Håber Claus får snakket med dem imorgen, og at William får et par gode timer deroppe imorgen.

Og forstår så godt at du ikke synes det er sjovt. Gravi-hormoner eller ej, betyder det så meget for os at vi er trygge og overbeviste om at vores små poder har det godt, når de nu ikke kan være med mor og far hver dag.

Stort knus til dig.

AG

Anmeld

2. august 2010

Kaufie

Macrolf skriver:

Ej det lyder ikke rart

Jeg kan godt følge dig, det er bare så hårdt når man ikke føler sig tryg ved tingene - det er næsten ubærligt at skulle overlade sit barn sådan en sted. Jeg havde det på samme måde i hendes dagpleje dengang men det gik jo alligevel.

Vi havde en super start i BH, jeg havde meget den tanke om både VS og BH at de mest af alt var overladt til sig selv og var ikke særligt optimistisk omkring det - netop derfor tror jeg at jeg er blevet enormt positivt overrrasket. Der er dog stadig ting hvor jeg syntes de godt må være lidt mere opmærksomme men der er jo mange børn.

Jeg sagde til dem de første mange dage at de skulle huske at spørge Smilla om hun skal tisse, der var ingen uheld så jeg tror at det nok skal gå fint - også for jer. Det er nok svært at "blande sig" som pædagog når du er med, jeg kan forestille mig at det er misforstået godhed at de har troet I gerne lige ville se det hele an..

Jeg var nok mere opsøgende, sagde til Smilla hvis pædagogerne lavede noget med de andre - vil du ikke være med? Så tog de hende med og det kørte bare

Håber og tror det bedste for jer!

Tak for svar - jeg håber (og tror) så inderligt du har ret i, at de var tilbageholdne pga min tilstedeværelse.

Claus vil imorgen få snakken med dem om at de lige skal spørge W om han skal på toilet - og evt fortælle ham, at han skal inden de går ud på legepladsen.... 

Jeg så ikke så mange pædagoger deltage i det børnene nu havde gang i - men igen, så er det første dag efter ferien, så alt er ikke helt hverdag endnu....

Anmeld

2. august 2010

Kaufie

Hej Kaufie.

Nej, det lyder bare slet ikke rart.

Emily havde jo også første dag i bh idag, og første dag gik helt anderledes.

Havde aftalt vi skulle være der kl. 9.30 og så snart vi trådte ind ad døren, kom den pædagog der skulle køre indkøringen hen, og hun veg ikke fra vores side i den time jeg var der.

Hun fortalt en masse om stuen og hvordan tingene foregår. Det meste vidste vi godt i forvejen, men tror det bare var for at small-talke og hvis vi havde glet noget eller havde nogle spørgsmål.

Da jeg havde været der en time, aftale vi at jeg skulle gå, og hun ville ringe hvis der opstod noget og ellers skulle jeg hente kl. 12.30.

Jeg sagde farvel og gog'en var straks ved Emilys side. Men Emsen var bare "hej, hej" og så cyklede hun videre...

Og da jeg kom derop igen var Emsen i fuld gang med at gynge, og det var bare "nå, hej, mor, gider du skubbe mig og Julie på gyngen?" Og med det samme kom gog'en hen og fortalte at der ingen problemer havde været og at det var gået rigtig godt.

Vi fik lige drøftet at Emily i vs var meget ked når hun vågner efter lur, og søger en voksen. Det var hun meget interesseret i, og kom selv med forskellige løsninger på hvordan de skulle løse det, men at de jo lige måtte se hvordan det ville være hos dem og så tage "action" på det.

Så jeg var helt tryg ved det hele, og er ikke bange for at aflevere til en hel dag imorgen.

Sådan foregik Emsens første dag. Og det virker som om vi har fået en noget bedre start. Håber Claus får snakket med dem imorgen, og at William får et par gode timer deroppe imorgen.

Og forstår så godt at du ikke synes det er sjovt. Gravi-hormoner eller ej, betyder det så meget for os at vi er trygge og overbeviste om at vores små poder har det godt, når de nu ikke kan være med mor og far hver dag.

Stort knus til dig.

AG

Se, det var jo lige nøjagtig sådan jeg havde forestillet mig det skulle være. Problemet (hvis der er et sådant) ligger nok i, at vi ikke havde lavet sådan en plan - så  hende, der skulle tage sig af opstarten kom først 30 min efter os. Og så blev jeg der jo hele tiden..

I morgen kører Claus showet - og vil da lige vise ham jeres svar, så han kan se forskellen. 

Anmeld

2. august 2010

ivfmarie

Åh altså øv...

Det er bare ikke rart når maven er ked af det efter sådan et besøg. Jeg ved det lyder plat at sige, men husk at de er vant til at passe mange børn, hver dag i børnehaven, og selv om der måske ikke var så meget opmærksomhed på Bassen idag, så skal de nok passe godt på ham når han er alene.

De små poder bliver altså også lige super selvstændige i samme øjeblik vi vender dem ryggen og går - så han skal nok finde nogen at bede om hjælp når han får brug for det. Og faktisk er de andre børn rigtig glade for at hjælpe også.

Malte havde jo også første dag i dag - men det var jo ikke første gang for mig, så jeg var heeelt anderledes afslappet end da Freja startede. Det var faktisk lidt ala din oplevelse da hun skulle begynde, men hun (og børnehaven) gjorde alle mine bekymringer til skamme.

Bare tag det helt rolig, søde - det skal nok gå helt fint - det LOVER jeg dig!

Marie - der smed sønnen i børnehave fra 7.30 til 16.00 på hans første dag - kald mig bare ravnemor, men han EEELSKEDE det!

Anmeld

3. august 2010

Marco2

Har tænkt på Jer idag. Hvordan er det gået?

AG - hvis datter har haft en god dag, dog uden lur.....

Anmeld

3. august 2010

Kaufie

Det er gået meget bedre i dag - selvfølgelig 

Claus gik over med ham kl 9, legede lidt med ham hvorefter lederen bad Claus komme med ind på kontoret til en introduktionssamtale mens William gik med en pædagog ud på legepladsen. Hvorfor denne samtale ikke blev gennemført eller omtalt i går er uvist....

Men altså - Claus fik en rigtig god snak med hende om de forskellige ting, som bekymrede moren i går - og derefter gik han så hjem - uden William, som lignede en, der havde mavekramper af grin, da han kiggede ud på legepladsen.

Vi hentede knægten kl 13.30 - han havde tisset to gange på toiletterne - så de var ikke alt for store alligevel  Han havde så godt nok haft et enkelt uheld med afføring, men det kunne jo klares med lidt vask og et par rene underbukser...

Han havde også spist al sin mad - og bare hygget sig....

Kl 16.30 faldt han i søvn på mit skød - totalt udmattet - fik en powernap på 10 min, hvorefter vi satte ind med forberedelsen til aftensmad. Han var dælendytme svær at holde vågen - så det endte med at jeg tog ham i bad mens Claus lavede mad. 

Så kl 18 var bad, aftensmad og putning overstået - og jeg kunne tage i Føtex.....

Dejligt 

Anmeld

3. august 2010

Plysbjørnen

Kaufie skriver:

Det er gået meget bedre i dag - selvfølgelig 

Claus gik over med ham kl 9, legede lidt med ham hvorefter lederen bad Claus komme med ind på kontoret til en introduktionssamtale mens William gik med en pædagog ud på legepladsen. Hvorfor denne samtale ikke blev gennemført eller omtalt i går er uvist....

Men altså - Claus fik en rigtig god snak med hende om de forskellige ting, som bekymrede moren i går - og derefter gik han så hjem - uden William, som lignede en, der havde mavekramper af grin, da han kiggede ud på legepladsen.

Vi hentede knægten kl 13.30 - han havde tisset to gange på toiletterne - så de var ikke alt for store alligevel  Han havde så godt nok haft et enkelt uheld med afføring, men det kunne jo klares med lidt vask og et par rene underbukser...

Han havde også spist al sin mad - og bare hygget sig....

Kl 16.30 faldt han i søvn på mit skød - totalt udmattet - fik en powernap på 10 min, hvorefter vi satte ind med forberedelsen til aftensmad. Han var dælendytme svær at holde vågen - så det endte med at jeg tog ham i bad mens Claus lavede mad. 

Så kl 18 var bad, aftensmad og putning overstået - og jeg kunne tage i Føtex.....

Dejligt 

Skønt at læse at det er gået rigtigt godt i dag...

Anmeld

3. august 2010

ivfmarie

Åhhh, det var vel nok dejligt!!

Her i huset kam faren hjem med et surt løg af en knægt! Underlæben heelt nede på brystet... Sur over at han skulle hjem fra børnehaven allerede!

De små pusser...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.