"Hvad skal man spise som 1 årig."
Hvad er OK at spise når man er 1 år - Og hvad er absolut "no go" ???
Hej
Jeg har en søn på 1 år. Der har fået astma, derefter lungebetændelse, derefter 40 i feber i 5 dage, 2 nye tænder, og andre små-skavanker så han har ikke taget ret meget på i et par måneder, og appetitten er ikke den største. Her kommer så mit spørgsmål.....
Er der noget mad han absolut ikke må få.??
Det bedste han ved i øjeblikket er frisk pære skåret i små stykker, små majs direkte fra dåsen, og rosiner, og theboller og digestive kiks og frugtstænger og havre-fras (uden mælk). Må han godt leve af det ???? Han får en god portion øllebrød til morgenmad, men resten af dagen vil han ikke spise ret meget andet end det jeg lige har beskrevet. Er der noget mad han ikke må få ?? F.eks. majs eller kiks ??? Eller er det ok i en periode ?? Jeg tænker bare om det ikke er bedre at han få et eller andet at spise, end ingenting ?? Jeg tilbyder ham selvfølgelig altid f.eks. rugbrød eller alm. aftensmad først, inden jeg overgiver mig og han får det han gerne vil. Nogle gange til aftensmad spiser han stort set ingenting, men sover fint alligevel.
Jeg ser frem til dit svar, så vi kan få en sund, frisk og glad dreng.
Hilsen
Susanne
Lenas svar
Kære Susanne
Sikke en omgang med din dreng. Du har ret i at det er bedre han får noget end ingenting, men når det så er sagt, synes jeg dog du skulle prøve med lidt ændringer.
Kan ikke helt finde ud af om han altid har spist sådan eller det kun er i en kort periode efter sygdom. Hvor længe har han haft astma og hvor længe er han blevet ammet?
Astma kan blive forstærket at mælkeprodukter, da mælkeprodukter danner meget slim, så det ville jeg prøve at undgå fuldstændigt i ca 4 uger. Sørg for nogle gode fedtsyrer til at dæmpe inflammationen i form af fede fisk, gode koldpresset olier og avocado, dette kan hjælpe på at musklerne slapper mere af.
Lige nu spiser han stort set kun hurtige kulhydrater med en del sukker i, dette bliver en meget ensformig kost hvor han kommer til at mangle næringsstoffer, det påvirker også han smagsløg, så han kun får lyst til at spise søde ting. Børn er ikke kræsne, men de for lov til det hvis man hele tiden overgiver sig. Det er vigtigt at du får ham tilbage på det rette spor igen, så han ikke ender med kun at vil spise søde ting.
Jeg vile langsomt men bestemt begynde at få nogle andre ting i ham, start eksempelvis med de lidt sødere grøntsager, gode proteiner og fedtsyrer, ingen saft og andre søde ting, så hans immunforsvar kan blive bygget op igen. Prøv at "snyde tingene i ham som eksempelvis her hvor du får proteiner i pandekager.
Prøv med disse pandekager, men ikke for ofte da banan også kan være lidt slimdannende
4 æg
1 stor banan
lidt ren vaniljesukker
Det hele piskes og steges som små amerikanske pandekager. Ca til 2-3 personer
Serveres med bær.
Fiskefrikadeller med nye gulerødder og en ærtepure.
Spaghetti med kødsovs hvor du evt. river forskellige grøntsager i så han ikke kan se dem. osv
Håber det kan hjælpe lidt og så hold fast når du serverer rugbrødshapser så er det, det der er, og ikke overgive dig. Han skal nok spise før eller siden, uden at han skal gå i "sultestrejke".
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk