"Vægt under graviditet"
hej Lena
Jeg er gravid i uge 25, og har indtil nu taget ca 12 kg på. Jeg synes det er ufattelig meget. Alle siger til mig, at det skal jeg ikke tænke på nu, men når jeg har født. ved godt man ikke må slanke sig når jeg er gravid, men er der noget jeg desideret kan gøre for at begrænse min vægtstigning? synes ikke jeg er meget usund, og går også ture engang imellem.
Mvh Lise Bo
Lenas svar
Hej Lise Bo
Tak for dit spørgsmål. Det er meget forskelligt hvor meget man tager på under graviditeten, men også hvor nemt det kommer af bagefter.
Hvis du inden graviditeten var glad og tilfreds med din vægt, bliver du det garanteret også efter. Der sker en masse ting i din krop lige nu, som kræver mere af dig.
Hvis du prøver at tænke på at leve forholdsvist sundt, gør du det bedste for dig selv men også for dit barn, så sørg for at få den rigtige kost med gode proteiner, gode fedtsyrer, masser af grønt, bær og frugt og grove komplekse kulhydrater.
Du må meget gerne fortsætte med at gå turer hver dag, nogle dage kan du evt. gå lidt længere eller i et mere rask tempo. Svømning er også en god ide og heller ikke så hårdt for kroppen når du er gravid.
Men sidst vil jeg sige som dine venner, nyd din graviditet, spis med omtanke og rør dig dagligt, undgå for meget sukker og hurtige kulhydrater og ta så "kampen" efterfølgende hvis det er nødvendigt.
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk
Anmeld