Hej allesammen,
nu har jeg endelig et kort ledigt øjeblik til at få skrevet Carolines fødselsberetning ned... Den er godt nok skrevet over nogle timer, da det lille pus vil forstyrre mor, men det går nok, hun er jo min guldklump.
Klokslet har jeg ikke rigtig styr på, da det hele gik så stærkt. Men here it goes:
Det startede med at jeg muligvis troede at vandet var gået d. 21/7-2010, hvilket de jo bekræftede inde på sygehuset samme aften. Vi fik besked på at komme kl 11 om formiddagen den 22/7 til igangsættelse hvis veerne ikke var kommet af sig selv inden. Men jordemoderen og jeg blev enige om at det jo var MANGE timer fra kl 20 til 11 så det kunne ske meget inden. Men der skete intet. ingen veer, ingen mens smerter, ingenting.
Vi troppede op på fødegangen som aftalt kl 11 og blev mødt af en sød jordemoder, der var helt led ved situationen øhh sagde hun alle fødestuer er optaget og jeg ved ikke hvor lang tid det tar (nej det er jo ikke nemt at sætte tid på en fødsel
) du havde vandafgang igår kl 13, kan i ikke køre i storcentret og få lidt mad og komme tilbage kl 13?? Jo da, det kan vi godt... DET var godt nok underligt at gå rundet i centret men også ganske hyggeligt.
Vi kom tilbage på sygehuset kl 13, og ja alls belegt endnu, men vi kom ind og blev vist til rette i et venterum.... ahhh jeg fik mig en go lur i en stressless stol... Men jeg må indrømme at nu var jeg ved at blive temmelig utålmodig, det var sådan et underligt ingenmandsland man befandt sig i... men kunne jo ikke gøre andet end at vente...
Kl 15.15 kom den jodemoder der havde undersøgt mig aftenen før ind og sagde, Har du ikke født endnu???? Det var jeg sikker på... Nå men i ved jo at der er travlhed idag, men vi skal have gang i dig, nu er det over 24 timer siden du havde vandafgang, men den eneste stue vi har der er ledig er til tvillinger, så den får du...
OMG så var det ved at være tid, kæresten og jeg kiggede på hinanden og var meget spændte.
Nå men op på briksen og blive undersøgt, 1 sølle cm åben... fik klyx (puhh...) og lagt drop med saltvand og pinicillin til lillepigen pga vandafgangen. fik ve måler og babypuls måler koblet på maven, ve måleren havde bestemt ikke travlt og lå konstant under 10, hendes puls derimod tonsede derud af og lå konstant imellem 170 og 180 hvilket er ret højt normalen er 140-150... Jeg fik derfor som forsøg en balje med saftevand som jeg skulle drikke. Skal du have mere blev jeg spurgt... Øhh nej det skvulper når jeg trækker vejret, jeg kan ikke få mere ned... Det var noget værre rod, får med alt den saft skulle jeg nu tisse konstant hvilket ikke er nemt når man er koblet på alverdens sager. Men det virkede lillepigens puls faldt til normalen.
Endelig kl 17.30 gav lægerne lov til at sætte ve-drop igang 30 ml i timen... jeg fik lov til at sidde i en stol for den dersens fødebriks ligger man sQ da af H til på... Kæresten havde udsyn til skærmen med baby puls og ve måler, vi sad og snakkede om alt muligt og det var igen et underligt ingenmands land vi befandt os i. Jeg havde en sær snurrende fornemmelse i maven som nok var små veer, men ikke noget pinefult overhovedet. Efter en times tid blev der skruet op for drop til 60 ml i timen. En halv time senere kommer jordemoderen ind for at undersøge mig igen 3-4 cm åben, jeg blev spurgt om jeg ville have noget smertestillende, de havde jo både akupunktur og saltvandspapler (staves) og alt mulig andet lækkert, men synes ikke det var nødvendigt endnu, veerne kunne da mærkes, men det var bestemt ikke sådan at jeg hang oppe under loftet af bare smerte.
en halv times senere tror jeg kommer de igen og skruer op for droppet til 90 ml i timen, og NU kan de sQ mærkes av for hulans, det gjorde nas. jeg nærmest sprang op af stolen veerne kom uden pauser bare væltende, jeg hang ind over kæresten og bad ham hjælpe mig med at trække vejret... han trak så vejret modsat mig (den klovn
) jeg sagde Du skal sQ da trække vejret sammen med mig fjols og ikke modsat mig, nå ja sagde han - stakkel han var helt forvirret. Ej nu synes jeg skisme det der akupunktur skal prøves af, de praler jo sådan med det. Jeg trak i snoren og fik en giga ve hang nu over fødebriksen mens jeg vuggede understellet og forsøgte at trække vejret igennem det FÅÅÅÅRK det var svært. Fik dog fremstammet akupuktur til jordemoderen, hun nåede lige at vende sig rundt da jeg fik monster presse trang, jeg spurgte ikke, jeg pressede bare, for kunne ikke lade være - åhhh himmelsk!
HOLD skreg jordemoderen, du må ikke presse med før jeg siger til, du skal op på briksen så jeg kan undersøge dig først, men det er jo ikke engang en time siden du kun var 3-4 cm åben. NÅ sagde jeg, jeg kan filme ikke lade være og pressede igen... Hvordan jeg kom op på den der lede briks aner hverken kæresten eller jeg noget om, men op det kom jeg, stuen var fyldt med mennesker der løb rund om hovedet på mig, og jordemoderen sagde OK du presser bare med.... Ej må jeg!!! det pust gisp gisp pust var egentlig lidt forvirret for så må man ikke og så må man alligevel.. Min vejrtrækning var helt hen i skoven jeg kunne slet ikke koncentrere mig, og fik en ilt maske - min ven masken! Kæresten mener at jeg kom på briksen omkring kl. 21 og jeg fødte Caroline kl 21.38.
Hun havde venstre arm med ude og rev mig lidt op indvendigt, men hvor meget er jeg faktisk ikke klar over, har fået 2 sting udvendigt. Hun scorede 10/5 og 10/10 i apgar med det samme og ville også sutte da hun blev lagt til...
Hun vejede 3210g og var fine 52 cm lang. Fødslen varede i 4 timer og 8 minutter, fra de satte droppet igang.
Vi blev indlogeret på (storken) på Kolding sygehus, da lille Caroline skulle observeres de første 48 timer pga den lange vandafgang. Men det var nu helt fint, super søde sygeplejersker/jordemødre.
Vi kom hjem i mandags og alt ånder fred og ro i det lille hjem.
Lige et par billeder fra min mobil, bare rolig skal nok spamme jer med flere billeder når jeg engang får lagt billeder ind fra kameraet.
1. billede er hun 10 timer gammel 2. billede er hun en uge
Tak fordi i læste med, for det blev vist lidt langt
Knus fra Majken - mor til Caroline