Hvordan vælger I navne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2010

N&J

Jeg har altid gerne vil have en pige der hed Nikita, lige siden jeg så en amerikans serie om denne flotte høje lyshåret kvinde der var lejemorder, der var sådan et eller andet stærk kvinde/gudinde/hyggelig en meget sjov blanding over hende. Da jeg så blev gravid og de ikke kunne finde ud af om det blev en pige eller dreng, så måtte jeg på jagt, og så begyndte jeg at tænke om, hvad nu hvis navnet ikke passer til hende, så jeg skrev alle mine forslag ned, jeg havde det nemmest med pigenavnene, da jeg gerne ville have et navn der ikke var helt almindelig, udlandsk, men skulle kunne udtales i dk uden at det blev oversat til et eller andet træls... Hoppede forresten en masse navne over fordi der var en eller andet træls assositation til,.  Jeg søgte meget efter navnenes betydning

Her var min endelige liste:

Piger

Nikita

Natika

Mila

Isabell

Drenge

Makya 

Amadeus

Leonardo

Thue (efter far, stavet lidt and.)

Lucas (lidt for alm., men jeg syntes bare det er så sødt)

Milo (det navn jeg ville have valgt, var hun blevet en dreng)

Da hun så blev født lignede hun overhovedet ikke en Nikita, men en sammenblanding af en grønlænder/kineser og hendes far, sjovt nok, men der var ingen tvivl om hvad hun skulle hedde i mit hoved, men jeg skulle jo så heller ikke blive enige med nogen, selvom min familie godt nok syntes det var en underligt navn.. I love it.. og min lille pige ligner mere end Nikita nu.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2010

Pige2009

25. juli 2010

Pige2009

Min datter Laura er opkaldt efter forfatteren Laura Ingalls Wilder. Jeg har altid sagt, at hvis jeg fik en datter, skulle hun hedde Laura efter hende, da hun er en stærk og gæv kvinde. Heldigvis blev der ikke nedlagt veto fra Lauras far

Desuden synes jeg det er super, at navnet kan bruges internationalt. Jeg lægger ikke vægt på, om det er populært eller ej, men jeg vogter mig for at give mit barn et navn, som er så specielt, at det kunne risikere at blive drillet eller lign.

K.h. Linda

Anmeld

25. juli 2010

Margorie

Vi henter inspiration i tv og bøger osv Maggie efter babyen i simpsons- Silke efter en lille pige i gammel serie- jeg har aldrig glemt det navn og kæresten synes det var flot
Næste baby (hvis det bliver en pige) er inspireret af storesøster der elsker majs- Mejse, vi synes det er et yndigt navn Specielle navne uden at være mærkelige

Anmeld

25. juli 2010

otlitrom

Hvor er det sjovt at høre, hvordan i vælger/ har valgt. Der er mange tanker omkring det, og mange forskellige krav og idéer!

Tak fordi I deler

Anmeld

25. juli 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Førs og fremmest gik vi efter navne vi kunne lide. Så de kom på en liste. Så begyndte jeg at kigge lidt på navnelister for at se om der skulle være et navn vi ikke lige selv var kommet i tanke om men som kunne være en mulighed for os. Så debatterede vi og forhandlede bogstaver og mellemnavne til den store guldmedalje indtil vi tilsidst blev enige  -det tog lidt tid men det var vildt hyggeligt.

Anmeld

25. juli 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Førs og fremmest gik vi efter navne vi kunne lide. Så de kom på en liste. Så begyndte jeg at kigge lidt på navnelister for at se om der skulle være et navn vi ikke lige selv var kommet i tanke om men som kunne være en mulighed for os. Så debatterede vi og forhandlede bogstaver og mellemnavne til den store guldmedalje indtil vi tilsidst blev enige  -det tog lidt tid men det var vildt hyggeligt.

Anmeld

25. juli 2010

helora

Jeg har altid været meget glad for de gamle danske navne og var så heldig at finde en mand, der havde det på samme måde. Da jeg var blevet gravid og havde fået at vide, at jeg ventede tvillinger sad vi en eftermiddag hos et vennepar og kiggede lidt for sjov i en navnebog. I løbet af små 20 minutter havde vi fundet frem til vores pigers navne. Lidt tilfældigt måske - men ikke desto mindre de perfekte navne til dem .

Anmeld

25. juli 2010

Alexis - i den virtuelle verden!

Vi kigger meget på at navnet kan udtales på flere sprog, da vi har mange forskellige nationaliteter og sprog i familien, og vi gerne vil til udlandet at bo.

Så kigger vi også lidt på, at det passer til alle aldere, og hvad vi kan lide. Og så er vi begge vilde med gamle navne, og nogle af navnene i familien er vi ret vilde med. Altså bedsteforældres og ollers navne.

Om det er øverst på listen herhjemme eller ej betyder ikke så meget, men de navne vi er vilde med lige nu ligger heller ik øverst på nuværende tidspunkt, og når vi alligevel skal til udlandet at bo - og forhåbentlig blive, så betyder det ikke så meget for os.

Anmeld

25. juli 2010

saxa

Da vi ventede den første havde vi både en drenge- og pigenavne liste.. Da fik vi en pige.. Den her gang skal vi have en lille supermand, og vi kiggede listen igennem igen.. (Den står i vores datters "Barnets bog") Og.. Den skulle lige laves lidt om.. Så skrev vi hver især en liste med 5 navne, for at se hvor tæt/langt fra vi var fra hinanden..

Nu troede vi så lige vi havde fundet navnet... Men er igen blevet i tvivl.. Så nu vægter den imellem to.. Hmmm.. Så sk*** svært med drengenavne.. Jeg har det sådan, at vi kan bestemme os når han kommer ud, men husbonni vil gerne vide det inden han kommer, så han kan vænne sig ordenligt til det..

Vi går overhovedet ikke op i om navnet er IN eller ej..!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.