Forældregrupper er omsorg for hinanden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.720 visninger
0 svar
0 synes godt om
13. juli 2010

Samina

Samina ShahKlumme - skrevet af Samina Shah

Samina Shah er folkeskolelærer, ekspert på baby.dk og medlem af byrådet i Viborg for De Konservative, hvor hun sidder i børne- og ungeudvalget

Det kan være hårdt at være forældre, selv til helt "normale" børn, og det kan være svært at bede om råd og hjælp til at tackle hverdagen som familie. Løsningen kan være forældregrupper.

Jeg skal gerne være den første til at indrømme, at det at være forældre er benhårdt arbejde. Jeg har oplevet, at jeg ind imellem har ligget vågen om natten og spekulerede på, om det jeg gjorde, var det rigtige eller ej, så det nærmest har været grænsende til det umenneskelige. Jeg har lavet mange fejl og gør det stadig. Alligevel mener jeg, at det at sætte børn i verden er en dejlig universel ting. Og jeg mener, at mine børn er mit ansvar, og at børn som udgangspunkt bør være forældrenes ansvar. Problematikken her i drømmescenarium starter, når tingene ikke går godt. Vi forældre vil gerne, men flere og flere af os savner støtte og vejledning, når det er svært. Og vores usikkerhed kan ende med i det lange løb at blive ressourcekrævende.

Det er ikke naturligt i dag at banke på hos nabokonen og sparre med hende i forhold til forældrerollen. Vi mennesker er relationsorienterede, og det er i relationen, at vi får kommunikeret vores frustrationer ud og ser løsningsmuligheder. Får vi ikke sparringen, vil frustrationerne hobe sig op og blive sværere at håndtere. Med udgangspunkt i vores samtids komplekse forældrerolle, hvor mange desværre går hver til sit, og ikke alle har netværk omkring sig, bør vi forholde os alvorligt til de problematikker, der her følger med. Måske kunne vi være mere visionære i forhold til vores håndtering af forældreansvaret og hjælpe hinanden på en bedre måde, end vi gør idag.

Mit forslag er forældregrupper. Det ville bestemt have hjulpet mig at være en del af en sådan i forhold til min forældrerolle. Her er det legalt at tale om de problematikker, der automatisk følger med det at være forælder. Forældregrupperne skulle være netværksgrupper, hvor vidensdeling, forældrehåndtering og omsorg for hinanden skulle være udgangspunktet. Inden for handicap og specielområdet har der i mange år helt naturligt været forældregrupper, hvor forældre bliver guidet og vejledt i forhold til de problematikker, der opstår her. Hvordan kan det være, at vi ikke ser de naturlige problematikker, der er, når man “bare” har et “normalt” barn. Forbyggelsen ser vi altså som noget helt fundamentalt inden for specialområderne. Bør vi ikke også gøre det naturligt inden for “normal”-området. Så vi ikke pludselig ender op med mistrivsel af “normale” børnefamilier?

Øjenåbneren for mig var ved et dialogmøde med daginstitutionerne, hvor jeg mødte en forælder, som kom med en udmelding, jeg studsede meget over. Vi var politisk ved at definere politikken for : ”Lys i øjenene to”, og det, forælderen ikke kunne stå inde for, var formuleringen: ”Forældrene skal tage positivt lederskab i forhold til deres børn”. Hun ville ikke lede sine børn. Hun ville i stedet guide og vejlede sine børn. Det er længe siden, vi havde den dialog, men jeg bliver ved med at vende tilbage til den i tankerne. Er den et symtom på en berøringsangst i forhold til at tage sit forældre ansvar på sig? Eller er det mig, der er så meget et produkt af min opvækst, at jeg ikke ser noget unaturligt i at “lede sine børn”? Og er det ”at lede” forkert?

Alle ved, hvor vigtig god ledelse er for en arbejdsplads, hvor vigtigt det er, at der er nogen, der ustikker rammerne for, hvad vi vil, og for vores ambitioner. Hvorfor er det forkert,at ville lede sine børn/ sin familie?

Den gode forælder har indtil nu for mig været den forælder, der har brede skuldre nok til også at kunne sige ”nej” og til at kunne magte rollen, at være ”den dumme”. Forælderen, der siger nej til f.eks. pircinger, druk, pjæk mm., er på kort sigt, i følge barnet, oftest de dummeste og på lang sigt præcis det modsatte. Til trods for en sådan ideologi om, hvad der er rigtig og forkert, må jeg erkende, at jeg som forælder ikke har klaret opgaven på den måde, jeg havde forventet af mig selv. Jeg har lavet mange fejl, og derfor ved jeg, at når jeg nu ikke kan gå ind til nabokonen og spørge hende til råds, så ville jeg som forældre kunne bruge en forældregruppe konstruktivt.

Jeg havde kunne lære noget af at se, hvordan andre tackler tingene på. Muligheden for at få indspark af professionelle fagpersoner som sundhedsplejesker, pædagoger, psykologer, socialrådgivere og lærere i samspil med andre forældre, ser jeg som en spændende ide.

Jeg forestiller mig, at tilbuddet sker via jordemoderen og med sundhedsplejesken som tovholder. Ligesom mødregrupper, vil man blive tilbudt en forældregruppe, som man kan vokse med og møde livets mange udfordringer i et rummeligt og anderkendende miljø. Og på denne måde få opstillet et realistisk drømmescenarium af sit forhold med sit barn.

Anmeld

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+