Spm jeres hverdag?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.061 visninger
17 svar
0 synes godt om
8. juli 2010

Mille83

Vi havde Sp besøg igår og det gik rigtig godt, de sidste par uger har Nicoline sovet af H til, og igår fandt vi vist ud af hvorfor...

Det var noget så lille som at hendes sut var blevet for lille og hun skulle op i en anden str, hun har sovet som en sten hele natten, skønt...

Men nu skal vi gå ned på 6 måltider om dagen, dvs fx spiser hun kl 8 og derefter skal hun sove 2 timer og derefter lege 2 timer, også spise igen kl 12.

Men skal vi så vække hende når hun har sovet 2 timer? eller kan vi ikke gøre det omvendt, så hun leger efter hun har fået mad, og når hun så er træt kan man putte hende?

For syntes da ikke jeg kan vække hende for at lege, og hvem siger hun lige gider lege 2 timer...

Hvad gør i andre?? Vi skal have noget struktur på hverdagen, derfor det er delt sådan op.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2010

Thalia

Hvor gammel er jeres lille?

Personligt ville jeg aldrig drømme om at vække et barn fra lur,  og slet ikke for at lege. Jeg synes det lyder som et lidt sært råd du har fået,medmindre jeres datter selvfølgelig har nogle særlige omstændigheder der skal tages hensyn til.

Generelt skal små bør selv styre hvornår og hvordan de sover, og så retter deres rytme sig lige så stille til helt af sig selv. Der er mange der begynder at vække børnene fra middagslur i håb om at de så vil sove bedre om natten, men rigtig mange undersøgelser viser faktisk at det er lidt en misforståelse, for børn sover ikke bedre bare fordi de er overtrætte.

Selvfølgelig er der undtagelser, og vi har eksempelvis været nødt til at vække Victor fra lure da han begyndte at vende rundt på døgnet og pludseligt festede hele natten for så at sove 6 timer i træk om dagen. Han er præmatur, og det med at vende døgnet rundt er en ret typisk forsvarsmekanisme som han satte i gang fordi vuggestuen bød på for mange nye indtryk.

Men generelt mener jeg at babyer skal sove når de er trætte , og de må hjertens gerne sove både 3 og 4 timers middagslur de dage de har brug for det.

Anmeld

8. juli 2010

mor_sabina

Mille83 skriver:

Vi havde Sp besøg igår og det gik rigtig godt, de sidste par uger har Nicoline sovet af H til, og igår fandt vi vist ud af hvorfor...

Det var noget så lille som at hendes sut var blevet for lille og hun skulle op i en anden str, hun har sovet som en sten hele natten, skønt...

Men nu skal vi gå ned på 6 måltider om dagen, dvs fx spiser hun kl 8 og derefter skal hun sove 2 timer og derefter lege 2 timer, også spise igen kl 12.

Men skal vi så vække hende når hun har sovet 2 timer? eller kan vi ikke gøre det omvendt, så hun leger efter hun har fået mad, og når hun så er træt kan man putte hende?

For syntes da ikke jeg kan vække hende for at lege, og hvem siger hun lige gider lege 2 timer...

Hvad gør i andre?? Vi skal have noget struktur på hverdagen, derfor det er delt sådan op.

Jeg er enig, jeg ville heller ikk vække den lille. Og mad inden sovetid- jeg tænker så er de mætte og kan sove godt uden at bive forstyrret af en tom mave. Men lad hende da sove det hun kan og samtidig er det jo heller ikke sikkert hun kan lege i to timer. Men rytmen med spise sove lege synes jeg er en god model

Anmeld

8. juli 2010

Bayze

mor_sabina skriver:

Jeg er enig, jeg ville heller ikk vække den lille. Og mad inden sovetid- jeg tænker så er de mætte og kan sove godt uden at bive forstyrret af en tom mave. Men lad hende da sove det hun kan og samtidig er det jo heller ikke sikkert hun kan lege i to timer. Men rytmen med spise sove lege synes jeg er en god model

Det synes jeg jo i princippet også, det er klart at de skal have noget at sove på. Men omvendt har jeg altså også bare en baby, der når han vågner, gerne vil starte med at have noget at spise. Det kan jeg sådan set også godt forstå, det giver jo også god mening. Så det er også noget jeg roder lidt med og pt er det lidt ustruktureret. Han får mad når han står op og så tager han en lille tår lige inden han bliver lagt i seng igen. Han er så også kun 11 uger...

Jeg ville også lade barnet selv regulere søvnen med mindre de kommer helt på afveje og fester om natten:-)

Anmeld

8. juli 2010

Mille83

Men spise., sove lege, så tænker jeg bare....Hun VIL Sove hele tiden, for det gør hun hvis det passer hende....Også bytter hun måske om på dag og nat igen igen...........

Sabina vil du vække hende efter 2 timer eller hvad?

Thalia hun er kun 7 uger gammel....Og nej hun fejler intet eller har særheder der skal tages hensyn til, så vidt vi ved

Anmeld

8. juli 2010

Thalia

Lige i forhold til det med mad og søvn, så mener jeg faktisk det er bedre at sige Mad -> Leg -> Søvn

Dels fordi man børn (og voksne) faktisk er ret sulte når de vågner, og det derfor ikke giver mening at holde dem hen med leg. Og dels fordi det godt kan give urolig søvn hvis de har spist lige før de puttes fordi maven så arbejder.

Jeg mener at have læst noget med at der går længere tid før barnet falder i den dybe og rolige søvn, hvis det er lige efter et måltid. Ligsom det på sigt er en rigtig god ide at sørge for at mad og søvn ikke nødvendigvis forbindes.

Anmeld

8. juli 2010

Thalia

Mille83 skriver:

Men spise., sove lege, så tænker jeg bare....Hun VIL Sove hele tiden, for det gør hun hvis det passer hende....Også bytter hun måske om på dag og nat igen igen...........

Sabina vil du vække hende efter 2 timer eller hvad?

Thalia hun er kun 7 uger gammel....Og nej hun fejler intet eller har særheder der skal tages hensyn til, så vidt vi ved

Så lille bitte en baby skal da bare have lov at sove når hun vil det. Hun skal nok vågne op når hun er klar til det.

Anmeld

8. juli 2010

Mille83

Thalia skriver:

Så lille bitte en baby skal da bare have lov at sove når hun vil det. Hun skal nok vågne op når hun er klar til det.

Vil du så mene det hedder:

Mad, sove lege?

el

mad lege sove?

Grunden til vi skal have den struktur er at uden struktur er hun skrup umulig  Men når der er struktur, så er hun SÅ nem så nem...

HUn kan nemlig sove 6 timer i træk og spise hver 2 time hvis det stod til hende, og tror også det er for at det er mere overskueligt for mig..

Tænker lidt at hun bare vil sove 4 timer, så spise og sove 4 timer, også i nat har vi problemet med hun vil være vågen...

Anmeld

8. juli 2010

mor_sabina

Jeg er faktisk nødt til at rette mig selv, for når jeg tænker mig om så var det da faktisk lige omvendt herhjemme ihvertfal. Det var nemlig lige præsic mad-lege-sove, for som i rigtigt siger var han sulten når han vågnede.

Jamen en dag hos os så ca sådan ud.

vågner kl 6.30 og fik bryst

var klar til at sove igen efter bleskift og bad (det gjorde vi om morgen som aktivitet) ca kl 7.30-8 tiden

vågen igen omkring kl 9.30-10 og spiste

så blev der hygget lidt på gulvet med sang, liggen på maven og andet hygge.

sovetid igen omkring kl 11.30-12 og sov måske til kl 14
op og spise, lege og lur igen 15.30-16 og powernap på ca 45 min i seng l 19. Rutinen med sengetid kl 19 kom hurtigt da vi gerne ville have voksentid og det passede ind i vores skema. Men som du kan se var han ikke vågen mere end max to timer og vi havde en glad dreng. Prøv fx at skrive ned så du kan se om der er rytme i sengetid og spisetid Men nej ikke vække hende efter min mening

Anmeld

8. juli 2010

Mumto3

Hmmm ....der er selvfølgelig en grund til at du har fået det råd af sundhedplejsken, men jeg kan slet ikke sætte mig ind i problemstillingen.

De tre børn jeg har, der har jeg altid givet dem mad når de var sultene, ladet dem sove når de var trætte, og lege når de var vågne.

Alle tre børn har haft en rytme hvor de først sov omkring kl 23.00 om aftenen fra de var nyfødte til de blev omkring 6-8-10 mdr og derfra (altså gravidst) gået over til at sove til nat fra 19.00-7.00

Jeg synes det er fint med struktur og rytme, men  jeg forstår nok ikke helt hvorfor man ikke bare kan finde i en rytme i samspillet mellem babys rytme og familiens rytme i øvrigt. I stedet for at lave faste skemaer med at 'nu skal du lege, og så skal du sove bagefter og så vækker jeg dig for at du kan få mad'-rytme.

Men som sagt, der må jo være en årsag til sundhedsplejsken kommer med den anvisning. (og hendes begrundelse er forhåbentlig end anden, end at hun er gammel i faget og derfor er fra den tid af hvor man benyttede skemaer)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.