Gæstfrihed..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

749 visninger
11 svar
0 synes godt om
23. juni 2010

..

Nu jeg er ved alle mine spekulationer..

Jeg er vokset op i et hjem hvor vores dør altid har været åben for alle, det gælder min brors og mine venner, mine forældres venner, naboer, kollegaer - tja hvem der nu kiggede forbi. Hos mine forældre går alle mennesker bare ind i køkkenet, hvis der er nogen der ringer på så bliver de altid inviteret ind (ja altså ikke jehovaer og fremmede mennesker ). Den mentalitet ligger dybt i mig og den har jeg taget med mig, heldigvis har Martin det på samme måde.

Når nogen kommer og besøger os, så står vi aldrig i døren og taler med dem, vi inviterer dem altid ind og byder på et eller andet at drikke. Det syntes jeg er hyggeligt og almindelig pli. Det sker selvfølgelig at der kommer gæster når man ikke lige er i humør til det men alligevel byder vi dem altid ind til en tår at drikke og det ender alligevel altid hyggeligt.

Mit spørgsmål lyder på: Hvad er normalt hjemme hos jer, er jeres dør og så altid åben og syntes I ikke at det er helt normalt at byde folk noget når de kommer på besøg? Vi gør alt hvad vi kan for at folk føler sig tilpasse og velkomne i vores hjem, hvad gør I? Faktisk syntes jeg ofte det er hyggeligst at være sammen med venner hos os fordi stemningen altid er hyggelig og afslappet når vi er her. Nogen falder det bare ikke naturligt at være værter.. Er det mon hvad man er vokset op med der gør sig gældende?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. juni 2010

ka li ja

jeg syntes jo det er fantastisk der findes folk som dig

men her vil jeg faktisk helst ha folk gir mig besked inden de kommer, og helst at det er aftalt sammen med mig først, så jeg kan sige nej til det hvis jeg ikke er i humør til gæster.

jeg er normalt meget åben og venlig syntes jeg selv, men min dør er ikke åben for alle. jeg vil gerne kunne sige fra når jeg ikke kan overskue det mere, og det kan jeg ikke når jeg har gæster. for jeg kan ikke få mig selv til at be dem om at gå igen....

ved ikke om det lyder lidt hårdt og egoistisk, men jeg skal ha system og struktur på det punkt

Anmeld

24. juni 2010

Tynen

Jeg HADER uventede gæster og det er af den ene meget simple grund at vi ALTID, ALTID og ALTID roder fuldstændig vanvitttigt.

Synes simpelthen det er så pinligt at blive busted med en stue spækket til bristepunktet med perler, Duploklodser, farver, papir, ja you name it...
Derudover ligner vores gulv altid noget der er løgn.
Hvis jeg springer støvsugningen over en enkelt dag ligner det at jeg har forsømt det i en uge...

Derfor er jeg nok typen der holder samtalerne i døren, medmindre at vi har aftalt at der kommer gæster (Så laver vi nemlig lige turboen først    )

De dage vi er indehavere af et fuldstændig clean hus lukker jeg så hjertensgerne folk ind, men behøver jeg at sige at det er meget, meget sjældent at der kommer uventede gæster lige de dage at det finder sted??!  Typisk!
Måske man burde hænge arbejsplanen op udenfor døren, så folk ved hvilke dage de må komme ind

Ja, så fik I lige en af mine grumme hemmeligheder med fra morgenen af..

Anmeld

24. juni 2010

Plysbjørnen

Jeg lukker også gerne folk ind selv om de kommer uventet... Jo mit hus ligner også tit et bombet L.... men som jeg siger det må folk leve med for her er børn...

Anmeld

24. juni 2010

Kaufie

Tynen skriver:

Jeg HADER uventede gæster og det er af den ene meget simple grund at vi ALTID, ALTID og ALTID roder fuldstændig vanvitttigt.

Synes simpelthen det er så pinligt at blive busted med en stue spækket til bristepunktet med perler, Duploklodser, farver, papir, ja you name it...
Hvis jeg springer støvsugningen over en enkelt dag ligner det at jeg har forsømt det i en uge...

Derfor er jeg nok typen der holder samtalerne i døren, medmindre at vi har aftalt at der kommer gæster (Så laver vi nemlig lige turboen først    )

De dage vi er indehavere af et fuldstændig clean hus lukker jeg så hjertensgerne folk ind, men behøver jeg at sige at det er meget, meget sjældent at der kommer uventede gæster lige de dage at det finder sted??!  Typisk!
Måske man burde hænge arbejsplanen op udenfor døren, så folk ved hvilke dage de må komme ind

Sådan er det også hos os.

Jeg holder på , at vi skal invitere gæster minimum en gang om ugen - for så sker der noget!

Anmeld

24. juni 2010

Anja

Elsker at få uventede gæster  Synes selv, at vores hus oftest er pænt og ryddeligt (ellers kan vi ikke selv holde det ud) og hvis der skulle være knap så nydeligt, så er det jo kun folk der i forvejen kender os, der kommer, så pyt med det. Men altså gæster inviteres altid inden for og det sker også jævnligt, at folk der kommer uventet ender med at blive og spise aftensmad, smadder hyggeligt

Anmeld

24. juni 2010

Stumpen

Tynen skriver:

Ja springer også med på denne her  Hader ønsket uventet gæster, vil gerne lige nå at svinge støvsugeren inden jeg lukker folk ind... Ikke at vores hjem er nasty, klamt osv, men det er ikke hver uge vi får gjort rent og det synes -på rodet

Anmeld

24. juni 2010

Louise mortil4

Tynen skriver:

den låner jeg lige. Kan bare ikke holde ud der kommer gæster og det roder eller vi ikke lige har fået støvsuget endnu, der skal bare ikke noget til før køkkengulvet ligner l... og kommer der endelig uventede gæster og det roder kan jeg ikke sidde stille, jeg skal liiiigggeee ha tømt opvaskemaskinen og sat i den eller noget andet så der ser bare lidt pænt ud.

Anmeld

24. juni 2010

..

Jeg kan sagtens følge jer der gerne vil have et top trimmet hus inden der kommer gæster. Jeg lider i svær grad af rengøringsvanvid og perfektionitis men har faktisk lært at slappe en smule af mht til ungernes legetøj. Martin har altid været ved at blive vanvittig af mig, fx fordi jeg bliver irriteret hvis der står en kaffekop på bordet som han ikke lige drikker af.

Jeg er stadig meget opryddelig, jeg rydder helt op når de sover til middag og igen så snart de falder i søvn, kan dog leve med legetøj på gulvet så snart alle borde og andre flader stadig er ryddede

Anmeld

24. juni 2010

Tynen

Macrolf skriver:

Jeg kan sagtens følge jer der gerne vil have et top trimmet hus inden der kommer gæster. Jeg lider i svær grad af rengøringsvanvid og perfektionitis men har faktisk lært at slappe en smule af mht til ungernes legetøj. Martin har altid været ved at blive vanvittig af mig, fx fordi jeg bliver irriteret hvis der står en kaffekop på bordet som han ikke lige drikker af.

Jeg er stadig meget opryddelig, jeg rydder helt op når de sover til middag og igen så snart de falder i søvn, kan dog leve med legetøj på gulvet så snart alle borde og andre flader stadig er ryddede

DER fandt vi så et punkt som vi ikke har tilfælles, men giiiid jeg dog havde lidt af det du har

(Altså, nu skal det jo ikke lyde som om vi bor i et svinet hulebo, men FÅRK! hvor er vi dårlige til at få ryddet af bordet med det samme vi er færdige, samt lige at lave tornadoen FØR man får sig smidt i fifaen)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.