"Graviditet og vægt"
Heej Lena 
Jeg er gravid i uge 19 - og jeg har allerede taget 9 kg. på!
Jeg vejede 70 kg. da jeg blev gravid, også vejer jeg 79 kg. i dag! SYNES det er meget, MEN som min kæreste siger "Så længe du ikke bruger din graviditet som undskyldning for at spise usundt, er det okay at tage på" MEN synes bare det er rigtig meget 
Er det meget normalt, for spiser virkelig ikke usundt på nogen måde - jeg spiser dog smør på brød når jeg få rugbrød og franskbrød i weekenden.
Rikke
Lenas svar
Hej Rikke
Tillykke med din graviditet hvor dejligt for jer :-).
Man kan ikke sige at der en fast vægtøgning i forhold til graviditet, det er meget individuelt hvor meget man tager på, og det meste ryger jo af igen efter fødslen.
En pejlesnor er at prøve at leve forholdsvist sundt, så både du og dit barn får den nødvendige næring. Her er det vigtigt at du sammensætter din kost rigtigt, så du både får de sunde fedtsyre (laks, mandler, avocado, gode koldpresset olier mm), masser af grøntsager (alle kåltyper, rødbeder, kryderurter og årstidens danske grøntsager) gode proteiner (fisk, æg, kylling, vildt, kalkun, bønner mm) og fibre. På denne måde, hjælper du til at i begge får de rigtige næringsstoffer.
Du skal så prøve at undgå overspisning, dvs spis ca. hvad du plejer og spis hver 3. time så du holder dit blodsukker stabilt, dette kan hjælpe dig til ikke pludselig at gå amok i usunde ting. Hold dig fra slik, sodavand, dårlige kager og chips mm.
Du skal samtidig huske at motion både er godt for dig og dit barn, så svømning, gåturer, yoga, pilates mm må du gerne indfører som en daglig ting, det vil både give dig mere energi og bedre humør.
Ikke mindst nyd din graviditet :-)
De bedste hilsner
Lena Bæk-Madsen
total-sundhed
Lena tilbyder lukkede mødregruppe arrangementer og fertilitetspakker i samarbejde med Jeannette, som er zoneterapeut i total-sundhed. Derudover tilbydes personlig træning, kostvejledning samt biopati.
Se Lenas hjemmeside: Total-sundhed.dk