Til jer der malker ud eller har gjort

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.615 visninger
12 svar
0 synes godt om
20. juni 2010

smokin

Hvordan holder i mælken frisk?

Hvor længe kan den holde sig?

Skal man opvarme den efter den har været på køl?

KH
Zette

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juni 2010

L.J.L

Du kan have det stående i køleskabet i et døgn og så skal du bare opvarme det inden det skal spises, enten ved varmt vandbad eller mikroovn

Du kan ogs fryse det ned i portioner, så kan det holde sig i længere tid!

Anmeld

20. juni 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

køleskab op til 24 timer efter udmalkning eller 3 mdr i fryseren varmes i mikroovnen og rester smides ud efter endt spisning...

Anmeld

20. juni 2010

LIZO

moder mælk må IKKE opvarmes i mirko.. kun i vand bad eller ligene..   det var ikke godt for mælken. og man mistet for meget af næringen på den måde. så det er vigtigt..

det må gemmes 48 timer i køleskab og 3 måneder i fryser. det var det jeg fik afvide at både jm og sp..

Anmeld

20. juni 2010

Kristina V

LIZO skriver:

moder mælk må IKKE opvarmes i mirko.. kun i vand bad eller ligene..   det var ikke godt for mælken. og man mistet for meget af næringen på den måde. så det er vigtigt..

det må gemmes 48 timer i køleskab og 3 måneder i fryser. det var det jeg fik afvide at både jm og sp..

Det jo kun hvis du overvarmer den..

Jeg har fået afvide 24 timer  køleskab og 3 mdr ved frys..

Anmeld

20. juni 2010

Moderator

LIZO skriver:

vores sp siger mikroovn, men man må jo ikke overvarme den!! (det gælder i øvrigt også hvis man varmer den i vandbad)...

Og så er "reglerne" for opbevaring i køleskab lavet om til 24 timer i stedet for de tidligere tilladte 48 Det er i hvert fald hvad der står i de nyeste retningslinier de har modtaget i Silkeborg

Anmeld

20. juni 2010

Moderator

Kristina V skriver:

Det jo kun hvis du overvarmer den..

Jeg har fået afvide 24 timer  køleskab og 3 mdr ved frys..

det er det samme jeg har fået at vide

Anmeld

20. juni 2010

VIPpigen

Jeg forstår ikke helt, jeg fik et hæfte ved min jordemoder i onsdags, hvor i der står at når du malker ud, så kan den holde sig 3 dage bagerst i køleskabet ved maks. 5 grader. Og fryser i 6 måneder ved minus 18 grader??!!

Anmeld

20. juni 2010

Nemesis

joo det må man altså godt :-)

Udmalket modermælk kan godt opvarmes i mikroovn.

Det svære kan være at vurdere mælkens temperatur, idet indholdet i flasken kan være anderledes i temperaturen end selve flasken føles. Dertil kommer at mikroovnens stråler varmer forskellige steder i flasken, så mælken skal rystes grundigt så varmen fordeles.

Mælken kan pga fedtindholdet godt se anderledes ud, men det betyder ikke at der er noget galt med mælken og barnet kan roligt spise den.

På Kolding neo siger de følgene:

Mælk kan stå 4 timer uden for køleskab, hvis det bare skal bruges - modermælk er så ren/steril!

1 time, hvis det skal på køl.

Mælk kan stå i køleskabet i 3 døgn, hvis det bare skal bruges.

1 døgn hvis det skal fryses ned.

Mælk kan ligge i fryseren i 6 mdr.

Optøet mælk kan stå i køleskabet  i 1 døgn.

Optøning forgår i vand (altså stil mælken i koldt vand til den er tøet op.

Al mælk - optøet eller fra køleskab kan lunes i micro - må dog aldrig komme op at koge!

Husk at alt mælk skal i sterile beholdere - ellers gælder følgende ikke.

Det er i øvrigt det samme på Hillerød.

:-) Sisse som dog aldrig kunne finde på at lade mælken stå i 4 timer.

Anmeld

20. juni 2010

Sisley

VIPpigen skriver:

Jeg forstår ikke helt, jeg fik et hæfte ved min jordemoder i onsdags, hvor i der står at når du malker ud, så kan den holde sig 3 dage bagerst i køleskabet ved maks. 5 grader. Og fryser i 6 måneder ved minus 18 grader??!!

- og det er det rigtige du har fået at vide. Se Rigshospitalets vejledning her:

http://rh-vejledninger.dk/C1256FF60028FE3A/0/D897F32922EDCC30C125721A0036E2CB?OpenDocument&Highlight=2,amning

Reelt er der ingen grund til at opvarme det - det er bare rarest for barnet, at det ikke er koldt og minder om det der kommer direkte fra babsen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.