Spørgsmål 1:
Filuca har for nylig selv valgt at ville tisse på potte. Hun tisser mange gange om dagen og blev nærmest renlig over en weekend. Hun lavede endda stort på potten på dag 2-5, helt uden vi havde gjort et stort nummer ud af det. I starten belønnede vi med en vingummi og hun var vildt stolt. Nu gider hun ikke spise dem mere, så det er jo fint. Men efter en lille uge ville hun pludselig ikke stort på potten. Hun sked rent ud sagt i bukserne og var helt ulykkelig og ville ha ble på. Vi gav hende den på, men spurgte hende et par gange om hun ville ha den af.
For 3 dage siden var hun så syg at hun ikke selv vidste hvad hun lavede. Hun sad i sofaen og tissede (flere gange) og rørte sig ikke ud af flækken, så vi blev enige om at give hende ble på resten af dagen. Nu tisser hun fint på potten igen, men stadig ikke stort. Hun havde et uheld hvor det sad over hele numsen og jeg vaskede hende med en klud. Men hun blev edderspændt rasende og stak af og jeg var nød til at holde hende for at tørre numsen. Kæresten sætter hende op i badekarret og skyller hende når hun har lavet stort i bukserne, og det giver samme resultat. Nu er hun bare så hunderæd for at lave stort at hun beder om at få ble på.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an nu. I øvrigt så vil hun ikke sidde på toilet, kun potte. Og i børnehaven har de kun store toiletter (og skamler at stå på) i hendes ende og ét lille i den anden ende. Skal vi give hende potten med eller er det helt hen i vejret? Jeg frygter bare at hun stopper i udviklingen når hun kommer i børnehave. Især når hun nu er gået i stå med at lave stort på potten. Vi har godt nok sådan et børnesæde med trin på så hun selv kan komme derop men det vil hun ikke.
Hvad skal jeg gøre?
Spørgsmål 2:
Filuca spiser ikke noget, hun vil kun ha kage og slik i små mængder. Ingen fast føde. Hun græder og piver meget i løbet af dagen og siger hele tiden "gør ondt" og tager hånden i munden. I aftes vågnede hun flere gange og græd, men sov igen med det samme. Er det tid til kindtænder? Jeg ved ikke rigtig om jeg kan mærke en bule i den ene side i undermunden... Hvor langt er jeres med tænder?
Christina - Fortvivlet mor til 2 pive-unger!! 
Anmeld