Egen praktiserende læge med til fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.126 visninger
10 svar
0 synes godt om
18. juni 2010

DK

Hej

Jeg var til første lægebesøg i går. Jeg talte om hjemmefødsel. Han spørger så hvor jeg bor og hvorfor jeg vil det osv. og siger så til sidst: Jamen det er okay, det kan jeg godt gå med til. Jeg skal jo med til fødslen og det vil jeg gerne i dette tilfælde!

Jeg blev bare vildt overrasket da jeg ikke har hørt om andre der havde deres praktiserende læge med til fødslen! Altså han er da velkommen og det er da kun en ekstra sikkerhed at han er med. Men altså er der andre der har haft det? Han har været min læge siden jeg var lille, så jeg kender ham jo, men synes stadig det er besynderligt da jeg aldrig har hørt om det før! Er det mon en særregel her i Horsens at egen læge skal med?

Knus Ditte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2010

Patrick07

Wow det har jeg godt nok heller aldrig hørt om før... det lyder da lidt underligt syntes jeg.. men det sikkert fordi jeg aldrig har hørt eller oplevet det før..

Anmeld

18. juni 2010

Lady Marion <3

He he he

Det lyder lidt skægt , som i gamle dage (det lille hus på prærien) Så kommer lægen med tasken ..

Anmeld

18. juni 2010

DK

Muffi . skriver:

He he he

Det lyder lidt skægt , som i gamle dage (det lille hus på prærien) Så kommer lægen med tasken ..

Ja præcis!! Super underligt! Men altså han skal da være velkommen! Men det er bare underligt!

Anmeld

18. juni 2010

oo

næh, det har jeg ikke hørt om før. jeg har faktisk ikke sagt til min læge at jeg vil have hjemmefødsel...hun er ret konservativ og jeg gad ikke tage diskussionen med hende, når det nu var jordemoderen der skulle deltage og som i sidste ende besluttede om jeg måtte eller ej, men det kan da godt være hun skal have det at vide så

Anmeld

18. juni 2010

msax

Hmm - det med at han SKAL har jeg heller ikke lige hørt før.

Man kan tilbyde ham/hende at komme med, men de har så vidt jeg ved ikke krav på noget. Og det er heller ikke alle læger der har tid/lyst osv til at være med til en fødsel.

Jeg tænker også, hvem skal kontakte ham når fødslen er igang? er det dig eller fødegangen? Hvis jeg var dig ville jeg da lige snakke med din jordmoder om det. Det kan jo også være din jordmoder har en holdning til hvorvidt det er "smart" med en ukendt læge tilstede.

Jeg ved ikke om jeg ville se det som en ekstra sikkerhed. Tror nærmere jeg ville se det som et forstyrrende element under min fødsel. Praktiserende læger ser ikke ret mange fødsler og jeg tror derfor ikke han vil være til megen gavn - jo måske til at lave kaffen.

Reelt SKAL men jo ikke have nogen med til sin fødsel. Man har ret til at have en jordmoder tilstede, men hvis man først ringer efter barnet er født er det jo et valg man selv træffer (plus at det ikke er alle der når at ringe, eller når frem).

Jeg syntes du skal overveje det meget hvordan du har det med en ekstra "ukendt" deltager ved din fødsel. Jeg ved jeg havde takket nej tak.

SMIL fra Mette 33+2

Anmeld

18. juni 2010

DK

msax skriver:

Hmm - det med at han SKAL har jeg heller ikke lige hørt før.

Man kan tilbyde ham/hende at komme med, men de har så vidt jeg ved ikke krav på noget. Og det er heller ikke alle læger der har tid/lyst osv til at være med til en fødsel.

Jeg tænker også, hvem skal kontakte ham når fødslen er igang? er det dig eller fødegangen? Hvis jeg var dig ville jeg da lige snakke med din jordmoder om det. Det kan jo også være din jordmoder har en holdning til hvorvidt det er "smart" med en ukendt læge tilstede.

Jeg ved ikke om jeg ville se det som en ekstra sikkerhed. Tror nærmere jeg ville se det som et forstyrrende element under min fødsel. Praktiserende læger ser ikke ret mange fødsler og jeg tror derfor ikke han vil være til megen gavn - jo måske til at lave kaffen.

Reelt SKAL men jo ikke have nogen med til sin fødsel. Man har ret til at have en jordmoder tilstede, men hvis man først ringer efter barnet er født er det jo et valg man selv træffer (plus at det ikke er alle der når at ringe, eller når frem).

Jeg syntes du skal overveje det meget hvordan du har det med en ekstra "ukendt" deltager ved din fødsel. Jeg ved jeg havde takket nej tak.

SMIL fra Mette 33+2

Altså han har været min læge siden jeg var 7 år, så han er jo ikke ukendt. Jeg tænker måske nærmere at det vil være rart at han er den "kendte" sundhedsperson, da jeg helt sikkert ikke vil kende den JDM der kommer da der ikke er en hjemmefødselsordning i min region. Han er sådan meget tør og læge-agtig, og det tror jeg at jeg vil synes er rart til fødslen. Altså at han kommer med "læge-kasketten" på, og ikke som en "fødselshjælper/doula" eller lign.

Så vil det være Mikkel og jeg. Læge og Jdm. Det er da okay synes jeg. Og hvis jeg så pludselig får et hjerteanfald eller what ever, så er det da lidt luksus med egen læge tilstede!

Anmeld

18. juni 2010

Slettet

Jeg har født hjemme én gang og skal føde hjemme igen til oktober ... Jeg har ALDRIG hørt om det du beskriver før!

Jeg ville personligt ikke have min læge med til min fødsel, det er privat og jeg skal komme til hende efterfølgende med mange forskellige ting, så nej tak..

Hvis du ikke har noget problem med det, så er der jo ingen ko på isen, men hvis du helst er fri for ham, så er det jo bare at sige det til ham næste gang i ses

Anmeld

18. juni 2010

Corn

Fedt at han gerne vil... Men det er ikke noget han skal. Det er jo JMs job...

Jeg har lige skiftet læge, og overvejede at tilbyde hende at komme med, hvis hun ikke var meget for hjemmefødsler. Det skulle jeg slet ikke bekymrer mig om, for hun havde selv overvejet hjemmefødsel og glædede sig meget over mit valg...

Så hvis du har det fint med det, så tag ham da endelig med.. Det er jo især læger der ikke snakker pænt om hjemmefødslerne...

Anmeld

18. juni 2010

msax

Tjuhl skriver:

næh, det har jeg ikke hørt om før. jeg har faktisk ikke sagt til min læge at jeg vil have hjemmefødsel...hun er ret konservativ og jeg gad ikke tage diskussionen med hende, når det nu var jordemoderen der skulle deltage og som i sidste ende besluttede om jeg måtte eller ej, men det kan da godt være hun skal have det at vide så

Nu skal læger jo ikke vide alt. Så hvis ikke du har lyst til at fortælle hende det, så syntes jeg du skal lade vær (men står det ikke på din vandrejournal? det står på min - det har jordmoderen skrevet på). Lægen får det sikkert af vide når du har født og skal ned til tjek.

Og ja, det er jo jordmoderen der vurderer om du er "egnet" til hjemmefødsel. Der er ingen der kan forbyde dig det - de kan kun vejlede og rådgive.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.