"Nu bruger jeg ik' ble mere"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

549 visninger
9 svar
0 synes godt om
17. juni 2010

linemus

... sagde Nanna, da hun kom ud i køkkenet i bar røv. Hende og Signe havde begge taget bleen af og var gået på badeværelset for at tisse, og efterfølgende proklamerede de begge, at de ikke brugte ble mere og trak underbukserne på i stedet.

"PUHA" tænkte den trætte alenemor-igen-for-en-aften og tørrede sveden af panden, mens billeder af tis i sofaen og en kæmpe vækst af vasketøjet flashede foran øjnene. Samtidig tænkte hun, at hun hellere måtte gribe bolden, så nu har været "blefri" i godt to timer, indtil natbleen kom på.

Så tænker jeg... Hvad så nu? Sender jeg dem bare i bh uden ble på imorgen? Hvad gør jeg, når jeg skal ud og køre langt på søndag og være gæst i andres hjem? Hvordan pokker gør man det der projekt blefri?

Nanna tror jeg på. Hun har allerede tisset på potten 4-5 gange i eftermiddag, men Signe er en medløber, så måske siger hun det bare fordi Nanna gør. Signe kommer nemlig heller aldrig og siger til, hvis hun har lavet i bleen

Hjælp mig! Sebastian var næsten et år ældre, så jeg føler mig helt på herrens mark her.

- Line

- Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2010

Kristina V

Jamen vi er igang her med projekt ble fri...

Den første uge til halvanden, fik hun ble på i vugger, men så snakkede vi dem om hvordan det gik der, og fortalte at hun ikke havde ble på herhjemme og at det gik fint. Så blev vi enige om hun heller ikk har ble på der.

Ville ha givet hende en på da vi skulle ud og handle efter jeg havde hentet hende, men så siger pædagogen at det ville bare forvirre hende. Så vil hun ikk kunne finde ud af hvornår det er ok at tisse og hvornår det ikke er..

Så nu har vi i 2 uger ikke haft ble på udover når der soves.. og det går bare kanon godt. sørger altid for at have ekstra tøj med, da der kan forkomme uheld. Det eneste hun ikke har helt kontrol over er når hun ska skide

men havde præcis de samme billeder som idag, og især når der nu er en lille ny i huset. Men det går bare så godt..

Pøj pøj...

Anmeld

17. juni 2010

Muffinmus

vi har droppet det lidt igen, for vi var godt i gang, men hvis der skete for meget gik det galt..og det nederlag skulle han bare ikke have når han startede i børnehave..så nu her mens han stadig er i opstartsfasen får han ble på, når han så har vænnet sig til det hele kan vi tage den igen. ellers er det mest herhjemme han ikke har ble på lige nu.

Anmeld

17. juni 2010

Kaufie

I nyhedsbrevet fra Vores Børn er et af temaerne denne gang projekt blefri. Og da jeg læste artiklen blev jeg klar over at William i hvert fald ikke er klar endnu. Her er tjeklisten: 

Tjekliste: Er dit barn klar til at smide bleen? 

Der er flere tegn, du kan kigge efter, når du skal vurdere, om tiden er inde til at smide bleen:

• Der er gået en måneds tid, hvor dit barn har sagt til, når bleen blev våd. 
Enten med ord eller ved at stå og trippe og krydse benene, holde sig på de private dele og tage sig til numsen.
• I et par uger er det ofte lykkedes jer at nå ud på potten eller toilettet for at ordne sagerne.
• Dit barns pædagog eller dagplejemor har observeret det samme som dig.

I artiklen nævnes også at man ikke må skifte mellem ikke-ble og ble, da barnet bliver forvirret - men at man gerne må bruge natble.

Jeg var heldig her til aften at få William på potten med en bog - og så kom der den største dej, som jeg slet ikke kan forestille mig kunne være i bleen. Han var synlig stolt - men derfra og så til at sige til næste gang tror jeg der er langt.

Anmeld

17. juni 2010

Kaufie

I nyhedsbrevet fra Vores Børn er et af temaerne denne gang projekt blefri. Og da jeg læste artiklen blev jeg klar over at William i hvert fald ikke er klar endnu. Her er tjeklisten: 

Tjekliste: Er dit barn klar til at smide bleen? 

Der er flere tegn, du kan kigge efter, når du skal vurdere, om tiden er inde til at smide bleen:

• Der er gået en måneds tid, hvor dit barn har sagt til, når bleen blev våd. 
Enten med ord eller ved at stå og trippe og krydse benene, holde sig på de private dele og tage sig til numsen.
• I et par uger er det ofte lykkedes jer at nå ud på potten eller toilettet for at ordne sagerne.
• Dit barns pædagog eller dagplejemor har observeret det samme som dig.

Farvel ble – trin for trin

• Sørg for, at dit barn er moden til at smide bleen (se tjekliste).
• Snak med vuggestuen, og aftal at gå i gang. Find en kontaktperson, som ikke har ferie midt i det hele.
• Læg en tidsramme for dit barns toiletbesøg. Typisk er der et nogenlunde fast tidspunkt, hvor dit barn har afføring, og som udgangspunkt skal det tisse hver anden til tredje time.
• Fortæl dit barn, at det er tid til at smide bleen. Herefter skal bleerne ud af huset.
• Giv dit barn tøj på, som er let at komme ud af, når trangen melder sig.
• Sørg for faste rammer i træningsperioden. Undgå lange togture, udflugter osv. Overnatning hos bedsteforældrene er okay, så længe de er med på at følge rutinen.
• Bliv hos barnet, mens det er på toilettet. Læs eller syng, mens I venter på resultatet.
• Hold fast i toiletrytmen, også når dit barn er midt i en leg og ikke gider. Sig ‘så laver vi to sandkager mere, og så skal vi ud på toilettet og læse en bog.’
• Ros dit barn, både når der er jackpot, og når toiletbesøget ikke giver pote.
• Lad dit barn forstå, at det ikke er noget problem, når der indimellem sker uheld i bukserne.
• Har dit barn stadig brug for at få ble på om natten, så fortæl barnet, at det er en natble, læg den frem med nattøjet, og tag den af, så snart barnet vågner.
• Bliv ved med at støtte dit barn i den faste toiletrytme, indtil det er tre-fire år.

I artiklen nævnes også at man ikke må skifte mellem ikke-ble og ble, da barnet bliver forvirret - men at man gerne må bruge natble.

Jeg var heldig her til aften at få William på potten med en bog - og så kom der den største dej, som jeg slet ikke kan forestille mig kunne være i bleen. Han var synlig stolt - men derfra og så til at sige til næste gang tror jeg der er langt.

Anmeld

18. juni 2010

linemus

Åh, det hele er bare gået så hurtigt Jeg har jo slet ikke nået at snakke med bh om, hvordan de vil gribe det an.

Nanna er kommet i børnehave uden ble på og med tasken proppet med skiftetøj. Signe ville gerne have en ble på, så det fik hun. Nede i bh'en snakker jeg med 2 voksne, og begges reaktion på at hun ikke har ble på er "puha, det var modigt". Den ene snakkede også om, at de jo nok blev nødt til at give hende ble på, når de skal på koloni mandag-onsdag, men det var meget kort, for de var på vej ud.

Nu har jeg det rigtig dårligt med at have sendt hende afsted uden ble, men hun vil jo selv og er en meget bestemt dame, der kan selv, og hun kan virkelig meget selv. Samtidig synes jeg pædagogernes reaktion er lidt dårlig og er nervøs for, at det vil give hende en dårlig oplevelse Jeg savner helt den gamle tusse, der var pædagog dernede, da Sebastian startede, for hun skulle nok have taget hånd om sagen.

Har jeg gjort det rigtige?

Jeg ville ønske, de stadig gik i dp, hvor hun havde tid til at hjælpe

- Line

Anmeld

18. juni 2010

Marco2

Jeg synes du har gjort det helt rigtige. Nana har jo selv givet udtryk for at hun ved hvad det handler om. Og prøve at støøt hende ii en "beslutning" hun selv har taget er da super godt. Viser hende at du også tror på det og støtter hende. Og ja, det kan da godt være hun kommer til at tisse i bukserne idag, and so what? Du har jo givet masser af skiftetøj med.

Jeg synes også pæd'erne reagerer negativt i forhold til det. De skulle da også ta' og støtte op om projektet uden på forhånd at være negative omkring det. Self skal man ikke presse dem til det, men synes at det du skriver indikerer at Nana er klar.

Emilys blefri startede også med at hun selv gav udtryk for tisseri og uden ble, og vi har bare støttet op om det og hjulpet hende uden at være negative over det når der er sket et uheld. Og det er gået så godt.

Så jeg synes du har gjort det rigtige. Og her i weekenden kan I jo selv styre det

Så held og lykke med projektet.

Og ps. Emily kunne sagtens håndtere at hun i enkelte situationer fik ble på for at undgå uheld. Hvis hun var i tvivl spurgte hun om hun havde ble på for at være sikker. Det har ihvertfald ikke forstyrret hende.

AG

Anmeld

18. juni 2010

Siber

Jeg vil bare lige sige at du har gjort det helt rigtige.

Øv at pædagogerne svarer dig sådan. Det skulle da hellere støtte op om det, og sige det ordner vi, og skal være opmærksomme på at hun skal sendes på wc osv.

Det skal nok gå, skidt pyt med at der kommer uheld, du har jo givet skifte tøj med, så..................hvad er problemet!

Der er altså nogen børn, der går fra at skide og tisse i bleen og ikke sige noget, til at være opmærksom på hvad der sker, og jeg mener så længe de selv siger at de ikke vil have ble på, ja så synes jeg altså at man skal lytte til dem.

Jeg havde et barn nede i Bh som sagde at hun IKKE ville have ble på, og moderen blev nærmset sur på mig, for hun troede at det var mig der havde fundet på det, og hun havde altså ingen uheld, og klarer det så flot.

Jeg har også nogen hvor forældrene er trætte af bleen, men barnet bestem ikke er, og ja så lader jeg altså barnet bestemme.

Knus SIber, der glæder mig til at høre en opdatering!

ps, jeg har altså også nogen børn i Bh, der får ble på når vi skal på længere ture, og det er ikke noget problem!

Anmeld

18. juni 2010

linemus

Tak for svar. I har beroliget mig en hel del, for jeg synes jo i bund og grund også, det var det rigtige at gøre, men blev helt i tvivl efter aflevering imorges. Jeg vil lige tage en snak med dem, når jeg henter om lidt, for hvis det går godt i weekenden, synes jeg ikke de kan tvinge hende til at tage ble på i tre dage, bare fordi de er på koloni. Det var noget andet hvis de skulle på tur en hel dag ud af huset.

Jeg er godt nok spændt på, hvordan det er gået dernede i dag

knus Line

Anmeld

18. juni 2010

Stumpen

(Har ikke lige fået læst svarene, så er det en gentagelse, så sorry)

Altså vil tøsen ikke have ble på, så vil hun ikke have ble og så synes jeg i øvrigt ikke goggerne kan være bekendt at sige at de nok bliver nød til at give hende ble på mandag.. De skal ski da bakke op om det og det kan da kun være i deres interesse at hun bliver blefri.. Sikke noget ævl, man kan da ikka bare give hende ble på 5 dage efter hun selv har valgt at smide den.. Det synes jeg faktisk godt du kan skære ud i pap for goggerne, så må du bare sende mega mange bukser med...

Anja -gog selv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.