I nyhedsbrevet fra Vores Børn er et af temaerne denne gang projekt blefri. Og da jeg læste artiklen blev jeg klar over at William i hvert fald ikke er klar endnu. Her er tjeklisten:
Tjekliste: Er dit barn klar til at smide bleen?
Der er flere tegn, du kan kigge efter, når du skal vurdere, om tiden er inde til at smide bleen:
• Der er gået en måneds tid, hvor dit barn har sagt til, når bleen blev våd.
Enten med ord eller ved at stå og trippe og krydse benene, holde sig på de private dele og tage sig til numsen.
• I et par uger er det ofte lykkedes jer at nå ud på potten eller toilettet for at ordne sagerne.
• Dit barns pædagog eller dagplejemor har observeret det samme som dig.
Farvel ble – trin for trin
• Sørg for, at dit barn er moden til at smide bleen (se tjekliste).
• Snak med vuggestuen, og aftal at gå i gang. Find en kontaktperson, som ikke har ferie midt i det hele.
• Læg en tidsramme for dit barns toiletbesøg. Typisk er der et nogenlunde fast tidspunkt, hvor dit barn har afføring, og som udgangspunkt skal det tisse hver anden til tredje time.
• Fortæl dit barn, at det er tid til at smide bleen. Herefter skal bleerne ud af huset.
• Giv dit barn tøj på, som er let at komme ud af, når trangen melder sig.
• Sørg for faste rammer i træningsperioden. Undgå lange togture, udflugter osv. Overnatning hos bedsteforældrene er okay, så længe de er med på at følge rutinen.
• Bliv hos barnet, mens det er på toilettet. Læs eller syng, mens I venter på resultatet.
• Hold fast i toiletrytmen, også når dit barn er midt i en leg og ikke gider. Sig ‘så laver vi to sandkager mere, og så skal vi ud på toilettet og læse en bog.’
• Ros dit barn, både når der er jackpot, og når toiletbesøget ikke giver pote.
• Lad dit barn forstå, at det ikke er noget problem, når der indimellem sker uheld i bukserne.
• Har dit barn stadig brug for at få ble på om natten, så fortæl barnet, at det er en natble, læg den frem med nattøjet, og tag den af, så snart barnet vågner.
• Bliv ved med at støtte dit barn i den faste toiletrytme, indtil det er tre-fire år.
I artiklen nævnes også at man ikke må skifte mellem ikke-ble og ble, da barnet bliver forvirret - men at man gerne må bruge natble.
Jeg var heldig her til aften at få William på potten med en bog - og så kom der den største dej, som jeg slet ikke kan forestille mig kunne være i bleen. Han var synlig stolt - men derfra og så til at sige til næste gang tror jeg der er langt.