"Den forvirrede"
Hej Trine.
Ved ikke rigtigt hvor jeg skal plasere mig selv, Jeg er 16 snart 17, blevet gravid med min kæreste som jeg elsker højt, vi har været sammen 1 og 7 måneder.
Har valgt at beholde barnet, af forkelige orsager. (14+4 idag)
Men det faldt ikke i særlig god jord hos min familie, min ælste store bror vil slet ikke snakke med mig mere og trur med bål og brand over min gravilitet, ved ikke om det bare er tid han skal havde eller om han virkelig mener han ikke vil havde noget med mig at gøre, er i vildræde, såret, skuffet, sur, ligger så mange føelser jeg ikke rigtigt ved hvordan jeg skal forholde mig til, er overhovede ikke i tvivel om det er den rigtigt beslutning for mig at beholde min baby.
skal jeg bare give min familie tid eller hvad.
knus den forvirede
Trines svar
Kære forvirrede
Det er rigtigt ægerligt at din familie ikke deler din glæde - der er flere ting som dit brev ikke nævner noget om. Bor du sammen med din kæreste og har I din kærestes families opbakning? Desuden tænker jeg også, at du må være i kontakt med en socialrådgiver, således at du får den hjælp og råd og vejledning om barnepasning mm, når du har født. Et lille barn er totalt afhængig af kærlighed og omsorg fra sine forældre- har du ikke din mor til at hjælpe dig - og er I kun dig og kæresten tænker jeg at det er vigtigt, at I får noget hjælp fra nogle kompetente voksne.
Din brors reaktion er meget voldsom - jeg tror, at det er fordi han ikke ved, hvordan han skal forholde sig til at hans lillesøster er gravid- dvs. altså at hun er sexuel aktiv. Jeg synes du skal give ham ro og vente og se om hans reaktion bliver anderledes. Du kan evt. skrive et brev til ham og fortælle ham, hvordan du har det med hans reaktion - at du savner at dele det her med ham. Spørg ham, hvad der gør ham så vred? Er det dig, din kæreste, barnet?
Fortæl ham at du ønsker at han skal være en del af dit barns liv.
Du skriver ikke noget om, hvor dine forældre er henne, og hvordan de reagerer.
Mit bedste råd til dig er at få fat i en voksen, der kan hjælpe og støtte dig nu og når barnet kommer.
Kh
Trine
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk