Kirkelig vielse udenfor kirken

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.673 visninger
6 svar
0 synes godt om
14. juni 2010

Schelderup

Er der mon nogen, der har erfaringer med en kirkelig vielse, der foregår udenfor selve kirken???

Min kæreste og jeg havde planlagt et dejligt sommerbryllup i år, hvor vielsen skulle foregå i vores lokale kirke, som har den skønneste og kønneste beliggenhed - og med efterfølgende havefest hjemme hos os selv. Men skæbnen ville, at kirken skulle restaureres og dermed lukkes fra juni til november. Og så er sommerbrylluppet jo ligesom gået fløjten...

Efterfølgende er jeg så også blevet gravid, så vi blev enige om at udskyde brylluppet til næste sommer, da jeg helst ikke vil giftes når jeg er gravid (eller ammer) - der skal nemlig holdes en ordentlig fest!!

Men nu er disse planer ødelagt... Kirkens restaurering er udskudt til næste sommer... Så der kan vi ikke blive gift i vores lokale kirke

Så nu er gode råd dyre. Jeg vil helst ikke giftes i år i gravid tilstand - og i øvrigt bliver det umuligt for os at planlægge med så kort varsel. Og næste sommer kan det så ikke lade sig gøre i vores lokale kirke. Så hvad gør vi så??

Kan man overhovedet få en præst ud og vie en udenfor kirken? En mulighed kunne jo være at blive viet hjemme i haven, hvor festen også skal afholdes. Er der nogen, der har erfaringer hermed??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2010

L.J.L

nogle præster vil gerne vie folk i naturen, ellers kan du prøve at få fat i en fripræst. Prøv at ringe til dit sogn og hør dem ad. min søs blev viet af deres lokale præst i hareskoven og min kammerat blev viet i langeskov af en fripræst fra odense. det kan lade sig gøre

Anmeld

14. juni 2010

MM1987

Jeg har engang for sjov undersøgt det, fordi jeg gerne ville vies ude i det fri (hvis jeg en dag skal giftes). 

Jeg tror det er svært at få en præst til at foretage en vielse uden for kirken, da de jo gerne vil "reklamere" for kirken, men jeg tænker i har gode muligheder for at overtale jeres lokale præst nu hvor det ikke er muligt i kirken. 

Der findes et nogen præster for frimenigheder som vier folk uden for kirken, de skal dog have en sum for det og man skal melde sig ind i deres frimenighed - desuden synes jeg at jeg fandt ud af at det ikke talte rigtigt. 

Det kan være du kan overtale en borgemester til at vie jer udendørs?

Håber det lykkedes, og meld endelig tilbage hvis du finder en løsning...

Anmeld

13. juli 2010

Thalia

Jeg tror det kommer meget an på hvad trosretning man tilhører.

Jeg er ret sikker på at præster i den danske folkekirke ikke vier udenfor kirkens hus, fordi det ganske enkelt komplicerer ting for meget. Dels ville de ikke kunne lave ret meget andet end at fare land og rige rundt, og dels ville folk jo så pludseligt til at skulle betale dem kørselsbidrag (og normalt betaler man jo ikke for vielsen).

Anmeld

13. juli 2010

FrkT

Altså nu ved jeg ikke om du tænker på et offentligt sted eller hvad du gør? Men jeg ved at reglerne er blevet meget strikse omkring hvor man må blive viet, så tror du skal undersøge det hos nogle fagfolk, som ved det helt konkret.

Som andre siger vil de fleste præster ikke vie udenfor kirken, da de jo netop står for kirken og alt der dertil hører.

Men en anden mulighed kunne være at få en anden person end lige præsten til at vie jer - der er flere mennesker som kan/må det.

Min morbror må fx vie folk, da han er tidligere viceborgmester.... så hvis vi vælger at blive gift udenfor kirken, når den dag kommer, så kan vi få ham til at vie os.

Anmeld

13. juli 2010

Skouboe

Det korte svar.. Tal med jeres lokale præst...

Det kan være han vil/må gøre en undtagelse når nu kirken er i gang med at blive renoveret.

Om ikke andet kender han reglerne.

Anmeld

14. juli 2010

XXSS

Schelderup skriver:

Er der mon nogen, der har erfaringer med en kirkelig vielse, der foregår udenfor selve kirken???

Min kæreste og jeg havde planlagt et dejligt sommerbryllup i år, hvor vielsen skulle foregå i vores lokale kirke, som har den skønneste og kønneste beliggenhed - og med efterfølgende havefest hjemme hos os selv. Men skæbnen ville, at kirken skulle restaureres og dermed lukkes fra juni til november. Og så er sommerbrylluppet jo ligesom gået fløjten...

Efterfølgende er jeg så også blevet gravid, så vi blev enige om at udskyde brylluppet til næste sommer, da jeg helst ikke vil giftes når jeg er gravid (eller ammer) - der skal nemlig holdes en ordentlig fest!!

Men nu er disse planer ødelagt... Kirkens restaurering er udskudt til næste sommer... Så der kan vi ikke blive gift i vores lokale kirke

Så nu er gode råd dyre. Jeg vil helst ikke giftes i år i gravid tilstand - og i øvrigt bliver det umuligt for os at planlægge med så kort varsel. Og næste sommer kan det så ikke lade sig gøre i vores lokale kirke. Så hvad gør vi så??

Kan man overhovedet få en præst ud og vie en udenfor kirken? En mulighed kunne jo være at blive viet hjemme i haven, hvor festen også skal afholdes. Er der nogen, der har erfaringer hermed??

Det kan godt lade sig gøre. Det behøver nødvendigvis ikke at være en præst. Men en person der har myndighed til det - evt. prøv at spørge din kommune (ved ikke om det er på rådhuset man rådfører sig sandsynligvis) - det skader jo ikke og ringe og spørge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.