At stamme..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

562 visninger
8 svar
0 synes godt om
14. juni 2010

Tynen

Efter Stella er begyndt i børnehave er hun bare begyndt at stamme og "gå i hak" KONSTANT.
Hvis hun starter en sætning står hun tit og siger: "Jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg" (Ja, 9 gange!) før hun fortsætter sætningen.

Har I oplevet det samme, eller er det mon noget man skal være opmærksom på?

Nu har hendes sprog aldrig været heeeeelt i top, men siden hun fik nye dræn i i februar eksploderede hendes ordforråd og udtale fuldstændig vanvittigt - Altid til det positive.
Men nu er den da helt gal..

Har I prøvet det samme?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2010

Lise

Ja, det sker også her nogle gange. Når han er meget ivrig for at fortælle noget, og måske ikke kan finde ordene..

Tror ikke du skal bekymre dig

Anmeld

14. juni 2010

Anja

Er enig med Lise. Tror bare det er ivrighed og så snubler de over ordene. Jonas gjorde det også lidt, da han var yngre.

Anmeld

14. juni 2010

Nadi

Har også læst i et af mine blade at det er helt normalt at de stammer, og at det er helt normalt. Hvis du vil kan jeg prøve at finde artiklen til dig, hvis du lyster??

Oliver hakker også og skal lige hjælpes til at finde ordene, nogle gange efter "jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg" så kan han godt bare finde på at stoppe med at sige det han egentlig ville...

Anmeld

14. juni 2010

Kaufie

Jeg har hørt der er to (og måske flere) slags stammen

1) når det er hele stavelser, der stammes, er det udtryk for at munden ikke kan følge med hjernen - altså at de små bare gerne vil have en masse ud og så går i baglås..... Ikke noget at bekymre sig om - det går over.

2) når det er bogstaver som fx "k k k k kan j-j-j-j jeg få......" så er det "rigtig" stammen - den man kan hjælpe barnet over med øvelser.

William havde den første en overgang - men det er ikke noget jeg bemærker lige nu.

Anmeld

14. juni 2010

Susan1978

Tynen, det er helt normalt... eller det fandt jeg ud af..

Ea var så slem til det at jeg faktisk bad børnehaven være opmærksom på det, de gjode så det at hver gang hun stod der og var så ivrig og ikke kunne komme til for alle sine ord i sin mund, tog de hende i hånden og virkelig lyttede, så faldt der lidt mere ro på.

Emil gør det også nu og jeg er ikke bekymret mere..  jeg ved at det holder op -  De har bare så meget de gerne vil af med og så meget de gerne vil sige og det hele kan bare ik gå stærkt nok.

jeg ved det er hårdt og træls at høre på ikke mindst - men jeg lover dig - hun holder op!

Anmeld

14. juni 2010

Siber

Alma gjorde det samme da hun startede i BH, og hun er stoppet igen. Vi fik afvide at talepædagogen at vi ikke skulle stille hende for mange spørgsmål, og når vi læste bog om aftenen, så ikke sige hvad er det og hvad er det, men bare læse for hende. Det vil sige vil skulle ikke presse hende for meget når hun kom hjem fra BH.

Det er helt normalt, og kaldes vidst børnestammen, handler også om de mange ord der lige pludselig skal ud osv.

Jeg har et link til en hjemmeside (skal bare lige finde den) hvis du vil vide mere.

Jeg husker også at jeg fik helt ondt i mit hjerte da Alma begyndet, men det var lige oven i at vi skulle flytte og 117 andre ting, så når der skete for meget hjemme var den helt gal. Men nu er hun helt stoppet

Knus Siber

Anmeld

14. juni 2010

Stumpen

Prøv at skubbe til hende næste gang hun går i hak  

Mathilde gjorde det også rigtig meget en overgang -netop pga. ivrigheden og nogen gange skubbede hende far til hende, for at få hende ud af hakket og så blev damen sur Ved godt at det ikke er hel pædagogisk korrekt gjort, men altså nogen gange

Anmeld

15. juni 2010

Siber

Tynen skriver:

Efter Stella er begyndt i børnehave er hun bare begyndt at stamme og "gå i hak" KONSTANT.
Hvis hun starter en sætning står hun tit og siger: "Jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg-jeg" (Ja, 9 gange!) før hun fortsætter sætningen.

Har I oplevet det samme, eller er det mon noget man skal være opmærksom på?

Nu har hendes sprog aldrig været heeeeelt i top, men siden hun fik nye dræn i i februar eksploderede hendes ordforråd og udtale fuldstændig vanvittigt - Altid til det positive.
Men nu er den da helt gal..

Har I prøvet det samme?

Her er linket:

www.davs.dk (dansk videnscenter for stammen)

KNus Siber

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.