Hvornår er det "ok" ikke at mærke så meget liv mere?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.686 visninger
8 svar
0 synes godt om
10. juni 2010

Faith

Jeg er 31 uger henne med tvillinger, og de sidste ugers tid synes jeg ikke jeg har mærket nær så meget liv som jeg gjorde i starten.

Min jordemoder siger at på et tidspunkt bliver de så store, og pladsen så knap derinde, at man ikke vil kunne mærke dem så meget som man plejer.

Men hvornår er det?

Har flere gange været på fødegangen og fået kørt hjertekurve på begge drenge, og de har det godt derinde. Men er da lidt bekymret for at de ikke bevæger sig nok. Ved sidste vækstskanning havde lægen lidt svært ved at få tvilling B til at bevæge sig, men er blevet skannet siden, og der var der fin bevægelse.

Nogen der ved noget om dette?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2010

Lone Jakobsen

jeg kan ikke huske præcis hvornår bevægelserne falder til ro. men så længe du mærker dem lidt hver dag. så sku der ikke være grund til bekymring.

hvis du til gengæld ikke føler at du mærker liv derinde fra, eller du bliver ved med at være urolig. så ringer du bare til fg så de kan lave et lille check på dem.

Anmeld

10. juni 2010

Faith

nutche skriver:

jeg kan ikke huske præcis hvornår bevægelserne falder til ro. men så længe du mærker dem lidt hver dag. så sku der ikke være grund til bekymring.

hvis du til gengæld ikke føler at du mærker liv derinde fra, eller du bliver ved med at være urolig. så ringer du bare til fg så de kan lave et lille check på dem.

Jeg mærker dem hver eneste dag, bare ikke så meget som jeg plejer. Og mærker helt sikkert tvilling A mest.

Anmeld

10. juni 2010

Mathilde & Frederikkesmor

Fosterbevægelserne i min mave ændrede sig markant omkring uge 30, og jeg har siden da været på fødegangen 2 gange for at få kørt en strimmel. Alt har dog været perfekt begge gange, og begge gange har jeg fået besked på, at det er rigtig fint jeg er kommet når nu jeg har været utryg, men samtidig også fået fortalt af jordemødrene, at det er meget normalt at bevægelserne ændre sig omkring uge 30. Hun understregede overfor mig, at det vigtigste er, at jeg mærker hende flere gange om dagen - dvs. mere end 2-3 gange

Anmeld

10. juni 2010

N&J

Du skal stadig mærke en del til dem, men bevægelserne (især fordi de er to der deler) bliver mere flydende, og mere som når de er født, altså så sover de i en del timer, og så bevæger de sig i et godt stykke tid, så kommer igen en hvileperiode og sådan skulle det gerne fortsætte hele dagen igennem, jeg kunne så også mærke at Nikita bevægede sig langt mindre når jeg havde været aktiv (lavet mad, ryddet op, gjort rent og ligende) så sov hun ekstra meget.. jeg tror det bedste du kan gøre er at lave lidt rutine når du vil mærke dem (ved godt det lyder lidt tosset) men jeg drak et koldt glas vand og satte noget bestemt musik på, så lagde jeg mig ned og slappede af, hvis hun så ikke ville, så puffede jeg lidt, slappede lidt af igen og såå kunne hun bevæge sig.. Jeg stod ikke rigtig op før hun havde sparket om morgenen, så det blev vores faste rutine, nogen gange skulle jeg lige spise morgenmad, men hun endte altid med at bevæge sig.. så lyt til din krop og selvfølgelig må du få kørt ekstra kurver hvis det er, men dine børn skulle sove mere sammenhændende (min datter festede forresten om natten, nogen gange så meget at jeg vågnede ved det)

Anmeld

10. juni 2010

Malene84

smillaluna skriver:

Jeg er 31 uger henne med tvillinger, og de sidste ugers tid synes jeg ikke jeg har mærket nær så meget liv som jeg gjorde i starten.

Min jordemoder siger at på et tidspunkt bliver de så store, og pladsen så knap derinde, at man ikke vil kunne mærke dem så meget som man plejer.

Men hvornår er det?

Har flere gange været på fødegangen og fået kørt hjertekurve på begge drenge, og de har det godt derinde. Men er da lidt bekymret for at de ikke bevæger sig nok. Ved sidste vækstskanning havde lægen lidt svært ved at få tvilling B til at bevæge sig, men er blevet skannet siden, og der var der fin bevægelse.

Nogen der ved noget om dette?

hmm jeg mærkede drengene helt til de kom ud... mindre end midt i graviditeten, men jeg mærkede dem hele vejen. Tror det blev mindre omkring uge 32-33

Anmeld

10. juni 2010

Faith

Tak for svarene. De gjorde mig helt sikkert mere tryg.

Tror bare jeg har tendens til at gå lidt i panik hvis jeg ikke lige mærker dem hele tiden. Ved jo godt de osse skal sove, men er bare så frygtelig afhængig af deres bevægelser. Bliver så nemt bange for at der er noget galt.

Det passer jo meget godt med at bevægelserne bliver anderledes fra uge 30. Jeg er 31+0 i morgen.

Anmeld

11. juni 2010

Vial

Det er helt normalt, har jeg læst. Måske den ene dreng gemmer sig lidt bag moderkagen, siden han er særlig svær at mærke? Ved ikke om dine deler moderkage? Min pige flyver rundt, men min søn mærker jeg højst én gang om dagen, og så skal jeg virkelig koncentrere mig. Han ligger bag sin moderkage, så det er meget svært at mærke.

Anmeld

11. juni 2010

Faith

KaMa skriver:

Det er helt normalt, har jeg læst. Måske den ene dreng gemmer sig lidt bag moderkagen, siden han er særlig svær at mærke? Ved ikke om dine deler moderkage? Min pige flyver rundt, men min søn mærker jeg højst én gang om dagen, og så skal jeg virkelig koncentrere mig. Han ligger bag sin moderkage, så det er meget svært at mærke.

Ja det har nok noget at gøre med hvordan de ligger. Og Emil (ham jeg mærker mindst) ligger lige op ad moderkagen, så det er nok noget af grunden.

Men jeg mærker dem hver dag, og det er vel egentlig osse det vigtigste. Jeg vil bare gerne mærke dem konstant, så er jeg mest tryg. Men de skal jo da osse sove engang imellem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.