Børneopdragelse....Eva og andre kloge hoveder hjælp :-)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

850 visninger
7 svar
0 synes godt om
17. juni 2008

Christinahr

Hej piger

Ja jeg læste jo den hæftige debat om det stakkels barn der blev bidt i vuggestuen og er heller ikke helt glad for den der bid/slå/niv igen metode. Men hvad så?

Nu var du, Eva, meget imod, hvad har du gjort i sådanne situationer?

Min den lille har en slå periode. Jeg prøvede metoden slå igen for et par uger siden, men nej den virkede ikke. Den lille der ikke tuder over hvad som helst og en mor der ikke synes det sjovt at slå sit barn, gjorde nok situationen værre, da den lille troede det var en leg hvor vi skulle slå hinanden:(

Jeg ved hvis jeg siger nej virker det engang imellem eller hvis jeg henter en bog ungår vi konflikten.

Men de gange det ikke virke at sige nej hvad så? Hvis jeg henter en bog, føler jeg lidt jeg belønner hendes negative adfærd?

Mvh Christina

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juni 2008

Tullebobs

Ved ikke lige om jeg falder ind under kategorien 'kloge hoveder', men vil da gerne svare alligevel. ;) Jeg tror bestemt heller ikke på bide/slå/nappen igen metoden, for man gør jo lige præcis det som man vil have barnet til at holde på med. Det virker jo osse fjollet at råbe af et barn der råber, og så tro at det holder op. Jeg synes heller ikke at afledning (som fx at læse bøger) er den idelle løsning. Jeg tror, at jeg ville markere overfor barnet, ved i en bestemt tone at sige: "Jeg vil ikke have at du bider/slår/råber/napper ect". Og så ellers gentage det hver gang barnet gør det 'forbudte'. Og mange gange sker disse ting jo i frustration, og derfor kan det måske hjælpe at undersøge, hvad er det barnet er frustreret over, og så hjælpe barnet med at sætte ord på dets følelser. Fx kunne man sige følgende: "Du må ikke slå! Jeg kan godt forstå, at det er trælst, når Anton tager legetøjet fra dig, men du må ikke slå. Du kan sige Nej, Anton, det er mit!" (H) fra Trine

Anmeld

17. juni 2008

Christinahr

Jo det lyder til du er helt brugbar, og kan sagtens se hvad du mener. Jeg kan bare ikke se hvad problemet er når hun slar mig.

Hun kan f.eks. side ved mig på sofaen og se teletobies. Når det så keder hende vender hun sig rundt og slår. Det er langtfra hvergang for det meste hopper hun bare ned når hun ikke gider mere og henter noget legetøj en bog eller andet.

Hun kan også komme løbende og vil op og så slår hun.

Kan ikke finde ud af hvorfor?

Anmeld

17. juni 2008

Honningblomst

Hej søde Christina..

Først og fremmest er min mening at man ikke lære børn at en adfærd er forkert ved selv at udføre den og man lærer heller ikke børn at blive inkluderet i fællesskabet og de regler der er ved at ekskludere dem(feks timeout) bare min mening.
Ang. den slå-periode som børn har, så har jeg sagt nej, du skal sige ae ae...forklaret at det gør ondt og at jeg bliver ked. Det synes jeg har hjulpet bedst...og så af aflede...finde på noget sjovt, så det at slå der er fokus på og ikke på den negativeadfærd, hvis du forstår.
Knus Eva,...som ikke er klog, men bare har en mening...;)

Anmeld

17. juni 2008

Tullebobs

Enig med Eva. Igen:D

Når hun ikke er ældre, og du ikke altid helt kan regne ud, hvorfor hun slår, så ville jeg også sige fra, og lave noget sjovt bagefter...

(H) fra Trine

Anmeld

17. juni 2008

Christinahr

Jamen det er stort set også det vi gør.

Jeg siger siger nej og ae ae. Heldigvis virker det altid når vi snakker om andre børn, hunde mm, det er dejligt. Det er kun mor det ikke altid virker på.

Men det kommer så nok med tiden.

Det heller ikke for at hænge nogen ud, bare for at høre jer der er meget imod før nævnte metode hvad i så har gjort og ja det er selvfølgelig ens individuelle syn på opdragelse.

Anmeld

17. juni 2008

Tullebobs

Er sikker på, at I er på rette spor, og det er en fase af en eller anden art, som hun bare skal igennem - og du hjælper hende bedst, ved at gøre præcist, som du gør - efter min mening:)) Ja der er nok lige så mange meninger, som der er forældre;) Jeg bruger vist lige dele: kærlighed, mavefornemmelse, bøger skrevet af 'eksperter' og endelig er jeg obs på ikke at gentage de fejl, som jeg synes, mine forældre gjorde. (H) fra Trine

Anmeld

17. juni 2008

lonemus

Eva skriver:

Hej søde Christina..

Først og fremmest er min mening at man ikke lære børn at en adfærd er forkert ved selv at udføre den og man lærer heller ikke børn at blive inkluderet i fællesskabet og de regler der er ved at ekskludere dem(feks timeout) bare min mening.
Ang. den slå-periode som børn har, så har jeg sagt nej, du skal sige ae ae...forklaret at det gør ondt og at jeg bliver ked. Det synes jeg har hjulpet bedst...og så af aflede...finde på noget sjovt, så det at slå der er fokus på og ikke på den negativeadfærd, hvis du forstår.
Knus Eva,...som ikke er klog, men bare har en mening...;)

Vi har gjort nøjagtig det samme - sagt nej, at man kun må ae, at de gør av på mor osv. Det har faktisk hjulpet rigtig meget, så meget at hun ikke slår længere! En enkel gang kan hun nu godt slå, men så starter jeg forfra igen, også skynder hun at ae mig - eller hvis det er en anden.
Da hun havde en periode med at bide, gjorde vi det samme - vi sagde nej, at man kun måtte kysse osv. Så hun bed faktisk kun meget kort, men hun deler gerne kys ud :o)
Det handler også meget om at aflede deres opmærksomhed, som jo heldigvis er ret nemt, når de ikke er ældre. Men vi har altid forklaret først også afledt opmærksomheden.

Her har det virket super!

Lone

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.