Da min søn var 3,5 måned gammel begyndte han at vågne 6 gange om natten og ville have mad. (Han er tryghedssutter, men det var tydeligt at han var sulten). Da han så var 4 måneder begyndte jeg at give grød én gang daglig - til aftensmad.
De følgende to nætter oplevede jeg en forbedring. Den første nat vågnede han 5 gange. Natten efter 4 gange, men så gik det helt galt og han havde tydeligvis ondt i maven. Efter en uges tid havde det dog stabiliseret sig og tarmene havde vænnet sig til ny afføring og ny kost, men han lå stadig og kastede sig rundt. I 2 måneder vågnede han en gang i timen og hylede hvis jeg ikke lagde ham til brystet.
Jeg kunne slet ikke forstå han havde så voldsomt afbrudt søvnmønster, da han bestemt ikke lød til at have ondt, men mere at han havde problemer med opvågning når søvnfaserne startede forfra.
I går fyldte han 6 måneder og jeg startede på at give ham morgenmad og frokost også.
I går aftes lige inden sengetid sad jeg og læste "Sådan får du dit barn til at sove", da jeg snart synes der skal ske noget. Egentlig synes jeg at jeg klarer det fint, men jeg er da ikke i tvivl om at min søn vil få mere ud af mig hvis jeg får lidt mere sammenhængende søvn. I bogen stod der, at hvis man gav dem mad lige inden sengetid og kun der (selvfølgelig mælk om dagen) arbejder maven og tarmsystemet på højtryk og derfor vil barnet sove uroligt.
Jeg tænkte jeg havde fundet de vises sten og gik helt høj i seng. I starten syntes jeg han vågnede en del. (dog ikke så meget som ellers), men han sov som en sten fra kl. 2-5:30 hvor han vågnede smilende op og så meget udhvilet ud. (Det er muligt han egentlig sov fra kl. 1 af, men min hukommelse er også begyndt at blive lidt dårlig).
Hvis det bare er det der har været galt, skal jeg til at være et helt nyt menneske. Jeg tør næsten ikke tro det, men der kunne godt være noget om snakken. 
Vi er også i gang med at træne sov i sengen om dagen og ikke på skødet af mig, og ikke at blive ammet i søvn. Det er jo også nogle faktorer der kan spille ind, men det træner vi lige så stille og roligt uden at fare for hurtigt frem. Og jeg synes det bliver bedre og bedre.
Tænkte jeg måtte skrive dette indlæg hvis andre har søvnproblemer og kun giver grød en gang daglig i opstartsfasen. For jeg har bare gået og ventet på det blev bedre - meget tålmodigt, men jeg ville da gerne have vidst dette her.