Mon det bare var det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

676 visninger
3 svar
0 synes godt om
30. maj 2010

RGN

Profilbillede for RGN

Da min søn var 3,5 måned gammel begyndte han at vågne 6 gange om natten og ville have mad. (Han er tryghedssutter, men det var tydeligt at han var sulten). Da han så var 4 måneder begyndte jeg at give grød én gang daglig - til aftensmad.

De følgende to nætter oplevede jeg en forbedring. Den første nat vågnede han 5 gange. Natten efter 4 gange, men så gik det helt galt og han havde tydeligvis ondt i maven. Efter en uges tid havde det dog stabiliseret sig og tarmene havde vænnet sig til ny afføring og ny kost, men han lå stadig og kastede sig rundt. I 2 måneder vågnede han en gang i timen og hylede hvis jeg ikke lagde ham til brystet.

Jeg kunne slet ikke forstå han havde så voldsomt afbrudt søvnmønster, da han  bestemt ikke lød til at have ondt, men mere at han havde problemer med opvågning når søvnfaserne startede forfra.

I går fyldte han 6 måneder og jeg startede på at give ham morgenmad og frokost også.

I går aftes lige inden sengetid sad jeg og læste "Sådan får du dit barn til at sove", da jeg snart synes der skal ske noget. Egentlig synes jeg at jeg klarer det fint, men jeg er da ikke i tvivl om at min søn vil få mere ud af mig hvis jeg får lidt mere sammenhængende søvn. I bogen stod der, at hvis man gav dem mad lige inden sengetid og kun der (selvfølgelig mælk om dagen) arbejder maven og tarmsystemet på højtryk og derfor vil barnet sove uroligt.

Jeg tænkte jeg havde fundet de vises sten og gik helt høj i seng. I starten syntes jeg han vågnede en del. (dog ikke så meget som ellers), men han sov som en sten fra kl. 2-5:30 hvor han vågnede smilende op og så meget udhvilet ud. (Det er muligt han egentlig sov fra kl. 1 af, men min hukommelse er også begyndt at blive lidt dårlig).

Hvis det bare er det der har været galt, skal jeg til at være et helt nyt menneske. Jeg tør næsten ikke tro det, men der kunne godt være noget om snakken.

Vi er også i gang med at træne sov i sengen om dagen og ikke på skødet af mig, og ikke at blive ammet i søvn. Det er jo også nogle faktorer der kan spille ind, men det træner vi lige så stille og roligt uden at fare for hurtigt frem. Og jeg synes det bliver bedre og bedre.

Tænkte jeg måtte skrive dette indlæg hvis andre har søvnproblemer og kun giver grød en gang daglig i opstartsfasen. For jeg har bare gået og ventet på det blev bedre - meget tålmodigt, men jeg ville da gerne have vidst dette her.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2010

RGN

Profilbillede for RGN

Efter en lille uges tid er jeg slet ikke i tvivl om, at det bare var det.

I nat var der kun én afbrydelse mellem 22:30-05:30

Fik I af jeres sundhedsplejerske af vide at grød i opstartsfasen ikke bør gives om ftenen?

Anmeld

3. juni 2010

Maise

næ, synes nemlig også at min pige sover lidt skørt. men nu får hun mos til aften, grød til middag. Kørte ellers med grød middag og aften. så ser jeg lige hvordan det går. hele hendes døgnmønster er on and off underligt. mange dage i træk lang formiddags og eftermiddaglur puttet kl. ca 19.30 og ammet 1-2 gange inden hun vågner, som er imellem 4.30-6.30, hvilket jeg ikke fatter at hun ofte vågner meget tidligt. så her de sidste to dage har hun kun taget 1/2 til 1 time af gangen 3-4 gange om dagen. kan lægges til sædanlig tid, hvor hun er dødtræt og selv falder i søvn med det samme og så i morges kl 4 var hun frisk og glad. fik hende så til at sove kl. 4.45 igen, for hun bliver jo hhurtigt træt af at vågne så tidligt og så vågnede hun ca 5.45 og så stod vi op. hmm meget underligt. hun er 5 mdr. bisserne klør også. så synes det er svært at vide hvad det er. ved du noget om når de får mos til aften og hvor længe før de skal i sin det helst skal gives??

Fatter bare ikke at hun vågner kl. 00 og skal spise, dog ikke altid det tidspunkt. ammede kl. 17, mos kaftoffel-gulerodsmos og frugtmos ( nyt at jeg gjorde det) kl 18.30. bad bagefter og så ammede igen kl. 19.30 og så sov hun dejligt of roligt indtil kl. 00 ammede og sov igen til kl. 4. synes det er utroligt at jeg skal amme allerede kl. 00. prøvede bare at give sut og puute hende, men nej MAADD og hun æder som om hun ikke får næring nok i min mælk eller noget, men tøsen vejer 8 kilo og en lækker tyk trunte der intet mangler. hmm

Anmeld

3. juni 2010

RGN

Profilbillede for RGN

Det er ellers flot at din datter er så dygtig til selv at falde i søvn om aftenen når hun er træt.

Synes det lyder som en god idé, at forsøge en anden kombination. (Mos om aftenen i stedet for grød, for at se om det kan have en betydning for hendes opvågninger)

Jeg ved ikke hvornår maden senest skal gives, men Loke kommer i seng 19:15-19:30, så han får aftensmad ca 17:30. Så har maven lidt timer til at fordøje føden i og det ser ud til at virke. En dag hvor vi havde været på farten fik han mad en time senere og så sov han helt skørt.

Men det bliver sikkert endnu bedre når din datter bliver 6 måneder og må få endnu mere fast føde. Loke er begyundt at få morgenmad, frokost, lidt frugtmos til hygge om eftermiddagen og så kød om aften og det har virkelig forandret til hele til det bedre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.