Tynde babyer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.147 visninger
7 svar
0 synes godt om
27. maj 2010

Lise

Helløw

Casperlil er jo ikke den store spiser - eller også er han lidt for god til at gylpe  Anyhow, så er han en splejs, og vejer for lidt...

Han havde en fødselsvægt på 3200 g, ligesom Simon, men vejer nu, hvor han er 2½ måned gammel kun 4750 g. Til sammenligning vejede Simon 6½ kg da han var to mdr på samme antal cm  Han var også fed, men alligvel..

Nu er han blevet kontrolvejet et par gange, og min sundhedsplejerske har sendt mig til lægen med ham. Det skal jeg imorgen. Men hvad kan hun gøre?

Nogen af jer, der har prøvet det, som vil fortælle hvad der er sket...?

Han er glad og der er god kontakt når han er vågen, men han sover rigtig meget. Han er jo også lidt doven mht. hovedløft og sådan. Han vil gerne spise ved brystet, men skælder nogle gange ud over det. Den anden dag skældte han ud på pattern i lang tid, på trods af at de begge var fyldte, så det endte med at jeg gav ham en flaske med erstatning. Den tog han  Siden har der ingen problemer været med amning. Udover jeg ikke aner hvor meget han får, og hvor meget der kommer retur igen (desværre en del). Dog ingen eksplosive opkastninger.

SP synes vi skal supplere med 100 ml. mme hver dag. Hvordan faen gør man det? Jeg mener, jeg har jo for det meste mælk. Giver man bare flasken på et tidspunkt hvor man ellers ville have ammet? Og så har jeg mere mælk til senere...eller hvad?

Mere spørgsmål... jer der haft tynde babyer; når de så er kommet i grød/mos/mad-alder, har de så stadig været småt spisende?

Jeg håber der er nogen der kan skrive noget klogt, for jeg er til på Herrens mark med det her. Har jo kun prøvet at have en fed baby og patter FYLDT med mælk tidligere. Nu er de for det meste lidt slatne, men der ER mælk i. Kan mærke jeg tænker en del over det, og er lidt bekymret. Vil jo bare gerne have at min baby har det godt. Det virker sådan, men han sover som nævnt meget. Jeg vil tro 20 timer i døgnet. Ved det dog ikke - men overvejer at skrive ned i et døgn eller to mht amninger og sovetider.

Kh. Lise

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2010

Anja

Det er da ærgeligt, at lille Casper skaber bekymringer.

Da Elias var omkring 1½ - 2 mdr tog han slet ikke på en hel mdr og alle var vældig bekymrede og jeg gik til kontrolvejning en gang om ugen. Jeg fik at vide, at jeg skulle amme ham så ofte han gad  - så ammede i al fald hver 3. time. Da han var 4 mdr havde han taget på, men ikke helt nok, så han begyndte at få en flaske til natten. Fra da af begyndte han at tage godt på og spiste også godt, da han begyndte på skemad.

Tror bare, at børn vokser lidt i ryk, så med mindre han virker sløv og mat ville jeg ikke bekymre mig så meget. Men det er jo godt, at der bliver holdt øje med ham .

Havde forresten en veninde, der da hun ammede sit andet barn også havde masser af mælk, men baby tog ikke på. Hun fik at vide af sin sp, at hun skulle malke ud og stille sin mælk i køleskabet for så ville man kunne se, hvor fed hendes mælk var   - altså fedtet ville flyde oven på. Det fedt lag der kom, var for tyndt iflg sp så hendes mælk var altså noget "tyndt sjask" som ikke gav næring nok. Derefter supplerede hun med flaske. Kan desværre ikke huske, hvor stort fedt laget skulle være, men måske kender din sp også det trick?

Anmeld

27. maj 2010

Monica

Hva er det nu det hedder... Hvor børn kaster op hele tiden, noget med lukke musklen ned til mavesækken ikke lukker ordentligt... Lyder meget som det, men må vende tilbage når min hjerne virker...

Beklager jge ikke kan hjælpe lige nu...

Monica

Anmeld

27. maj 2010

Lise

Monica skriver:

Hva er det nu det hedder... Hvor børn kaster op hele tiden, noget med lukke musklen ned til mavesækken ikke lukker ordentligt... Lyder meget som det, men må vende tilbage når min hjerne virker...

Beklager jge ikke kan hjælpe lige nu...

Monica

Reflux? Eller noew?

Han kaster ikke op - og virker slet ikke generet når han ligger ned/sover. Han sluger meget luft, og jeg har svært ved at få ham bøvset ordentlig af nogle gange...tit... Men når han så slår en god bøvs, så stopper gylperiet

Anmeld

27. maj 2010

Tut

Nana gylpede også EXTREMT meget, så hun måtte også få supplerende MME.

Vi fik noget på Apotektet på recept fra lægen, der hedder Enfamil Anti Refluks. Det får en tykkere konsistens når det kommer ned i maven, så de ikke kan gylpe det op (eller, de gylper ikke så meget af det)

Nana vejede 4034g ved fødslen.

5 uger vejede hun 4400g.

8 uger vejede hun 5100 g.

Så hun havde kun taget 1 kg på, på 8 uger...

Jeg stoppede med at amme da hun var 3 mdr.

Hun vejer nu næsten 8 kg, og er 6 mdr.

Så jeg tror ikke at du skal være så bekymret - herhjemme indhentede hun det igen.

knus

Anmeld

27. maj 2010

Mary

Jeg kender alt til at have tynde babyer! Og det er bare skide frustrerende og man får en masse trælse følelser som andre med 'normale' børn af og til har svært ved at sætte sig ind i. 

Annika tog nærmest ikke noget på, og så døjede hun ekstremt meget af tynd mave i laaaaaaang tid da hun blev lidt større end vores små er nu. Hun blev undersøgt ved børnelæge og testet for allergi, men der var ikke noget. Hun var bare tynd, og er det i øvrigt stadig. Hun vejer knap 12 kg nu...... Hun spiste dårligt, akkurat som du beskriver. At blive sur på brystet og hun kunne ikke finde ud af at spise ordentligt. MEN selv da vi gik over til grød/mos osv tog hun altså ikke hurtigere på, så sådan er nok bare nogle gange. 

Dicte er præcis på samme måde, og jeg vil da også lige indskyde at Juliane OGSÅ var lille, men dog en del mere rund at se på  Men nogle børn er bare små, og selvom man selvfølgelig ikke ønsker at der er noget galt med sine børn, så hadede jeg at høre: "Annika er bare lige som hun skal være" Jeg følte at det ikke var legalt for mig at være bekymret over det. Men sådan er det jo ikke sikkert du har det. 

Men tilbage til Dicte. Hun er idag blevet vejet til 5970 gram sådan cirkus, og for 16 dage  siden 5850 gram, så det er jo ikke alverden! Og det er lidt mønsteret med hende. Lige nu følger hun en kurve, men det er den der ligger 2 under den hun startede på el lign, og der er ingen fagpersoner der hidtil har været bekymret. 

Nu kan jeg jo ikke lige huske alt du skrev, men har du prøvet med ammebrik? Der er også noget der hedder at blokamme. Prøv evt at google det. Ellers kan du læse om det på ammenet.dk 

Jeg har altså ikke læst min roman igennem, og det er bare skrevet ud i en køre uden nogen fornemmelse af om det giver mening. Tror jeg har rodet lidt rundt i det. Men håber du kan bruge det til lidt 

Anmeld

27. maj 2010

Mary

....vil lige indskyde at Dicte vejede 3650 gram ved fødslen og er nu 4½ md  - vejer knap 6 kg. 

Anmeld

27. maj 2010

Lise

Tak for svar søde piger  Jeg har ikke været rigtigt nervøs for Casper, for han er så glad når han er vågen, og der er altid en rigtig god øjenkontakt. Men ca en time - max halvanden - efter han er vågnet, så Zzzzzzz  Så skal han putte igen... det er jo dejlig nemt for mig, men er det ikke lidt meget søvn? Og hver gang jeg har leget med ham, eller haft ham i bad (han kan godt lide begge dele) bliver han helt ulykkelig af træthed bagefter..

Det er dejligt at læse at flere har oplevet noget lignende. Min mor mener i øvrigt også at jeg selv var lige sådan. Lille tynd baby der gylpede en masse. Hun mener ikke han hverken har det der refluks-noget eller andre grimme ting (hun er sygeplejerske), men måske blot at han ligner mig, hvor Simon ligner sin far.

Casper er, ligesom Dicte, røget to streger ned på kurven. Men nu må vi se hvad lægen siger imorgen. Og så skal jeg måske prøve at fodre med en flaske... Forstår bare ikke helt det med flasken. Jeg har jo masser af mælk. Tror jeg da   Synes ikke jeg såhn løber tør... Han spiser vel ikke mere, bare fordi han får 100 ml på en flaske. Så vil han vel bare tage det mindre fra mig?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.