MarianneSonne skriver:
Jeg tror at det er fornuftigt at have et loft et eller andet sted, for et eller andet sted skal der jo spares. Men nu får folk da i det mindste en bedre mulighed for at omstille deres økonomi efter det. Så håber jeg bare at de også finder ud af at de midaldrende også skal betale, for de har da deres på det tørre i langt de fleste tilfælde, og kan godt tåle at bridrage til konkursboet.
det med loft er ikke det som rykker. Prøv at se min udregning - jeg synes ikke at regeringen kan være bekendt at stille med sådan noget:
Jeg har regnet spareplanen efter ved at trække tal i statistikker om børnefamilier osv og regne gennemsnit-BFY ud for alle børn. Det er selvfølgelig ikke nøjagtige tal, men det giver et udmærket billede af, at tingene fordeler sig helt skævt.
I gennemsnit vil vi i Danmark spare ialt 1.614.068.625 kr (1,6 milliarder) ved spareplan om BFY.
Der er ialt ca. 615.201 børnefamilier til at betale.
Heraf er der ca 90.035 familier med 3 børn,
15.908 familier med 4 børn og
4678 familier med 5 børn eller derover.
Det er altså ialt ca 110.621 børnefamilier, som bliver hårdt ramt (de skal betale ca. gns. kr. 20.412 pr. år, hvilket svarer til ca. gns. 2000 kr. pr md.),
og alle familierne i denne gruppe skal tilsammen betale et beløb på ialt kr. 1.075.545.286 (næsten 1,1 milliard) af den samlede besparelse.
Modsat er der
213.342 familier med 1 barn
273.238 familier med 2 børn
Det er ialt i denne gruppe ca 486.580 børnefamilier, som bliver knap så hårdt ramt (de skal "blot" betale 5% af BFY, hvilket svarer til ca i gns. kr. 682,- pr. barn pr. år, altså 57 kr. pr måned pr. barn)
Familierne skal tilsammen betale et beløb på ialt ca. kr. 538.523.294,- (538 millioner) af den samlede besparelse.
Mine udregning siger, at hvis man blot havde bedt alle børnefamilier om at betale 15% af BFY pr. barn, ville det i gennemsnit være en besparelse på kr. 2077 pr. barn pr. år (altså ca. 173 kr. pr barn pr. md).
Det kunne samlet give en besparelse på ialt ca. kr. 2.320.278.624 (lidt over 2,3 milliarder). Altså over 700 millioner kr. mere end den nuværende spareplan giver. Og denne ville oven i købet være mere retfærdig.