Brugte madrasser... hvordan er det nu lige??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.391 visninger
11 svar
0 synes godt om
21. maj 2010

Betteisen

Ja, som overskriften siger....

Hvordan er det lige det der med at man ikke må bruge brugte madrasser til en lille nyfødt.

Jeg har en datter på 1½ år, hvor vi købte nye madrasser til barnevogn, lift og seng. Nu da vi venter nr. 2 har jeg købt en brugt vogn hvor madrasserne fulgte med. De er begge blevet vasket i maskinen. Er det stadig uforsvarligt, at bruge dem så???

HMMMM

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2010

Pige2009

Personligt ville jeg nok købe nye madrasser, men jeg mener absolut ikke det er uforsvarligt at bruge dem, når de er vasket

K.h. Linda

Anmeld

21. maj 2010

Vidunderligeunger

og det er uforsvarligt når de ikke er vaskede fordi???

Jeg har nemlig købt en brugt altanbarnevogn, med madras til, som jeg ikke har vasket endnu - men det skal jeg? der var også en trillepose med hvor jeg har vasket betrækket, men dynen er altså kun luftet?? skal hele molevitten vaskes måske?

Anmeld

21. maj 2010

Kvindemin

Er det ikke mere form, barnets ryg og lign. du tænker på?
End lige om de er vasket eller ej..

Anmeld

22. maj 2010

Betteisen

Jamen... er der ikke noget med, at det er større risiko for vuggedød når man anvender brugte madrasser...?

Jeg har godt nok ikke tænkt så meget på om "de er lagt til". Det skulle de helst ikke være efter et års brug.

Anmeld

22. maj 2010

Bondepigen

anistu skriver:

Jamen... er der ikke noget med, at det er større risiko for vuggedød når man anvender brugte madrasser...?

Jeg har godt nok ikke tænkt så meget på om "de er lagt til". Det skulle de helst ikke være efter et års brug.

En baby bør ikke sove på en brugt madras. Derfor bør en familieforøgelse altid betyde indkøb af en ny babymadras, anbefaler Forbrugerstyrelsen i en ny håndbog om senge og sengeudstyr.

Selvom den aflagte babymadras ser ren og pæn ud, kan den være hjem for husstøvmider og dyr og måske også skimmelsvampe - alt sammen noget, som kan udvikle allergi hos barnet, skriver Forbrugerstyrelsen i håndbogen "Sov godt - om køb af sengeudstyr", der rummer et særligt afsnit om barnesenge og udstyr.

"Forældre løber en unødig risiko for, at barnet kan udvikle allergi, hvis de genbruger babymadrassen frem for at bruge et par hundrede kroner på en ny madras", siger Lissi Kraybørre fra Forbrugerstyrelsen.

Når man investerer i ny babymadras, er der til gengæld ingen grund til at købe en dyr springmadras, da barnet er for lille til at udnytte springmadrassens fordele. Man kan roligt vælge en skumgummimadras til den lille ny. Det er en skrøne, at skumgummimadrasser afgiver giftige dampe.

"Mange har været bekymrede og spurgt os, om de burde undgå madrasser af skumgummi, fordi de skulle afgive giftige dampe, men det har ikke noget på sig. Forældre kan roligt købe sådan en. Det er en udmærket, billig og praktisk madras", siger Lissi Kraybørre.

Den nyfødte kan til gengæld godt arve større søskendes dyner og hovedpuder, men de skal være nyvaskede, og hovedpuden skal ikke være for tyk, da spædbarnet kan blive kvalt i den. Vandsenge skal man af samme grund også holde barnet fra.

Håndbogen "Sov godt - om køb af sengeudstyr" koster 30 kroner og kan købes på Forbrugerstyrelsens hjemmeside: http://netbutik.forbrug.dk

http://www.netbaby.dk/artikler/kortnyt/show.asp?ID=2016

Anmeld

22. maj 2010

XXSS

Madrasserne former sig efter kroppen, derfor er det vigtigt med en ny madras, da ikke alle babyer ligger ens.

Anmeld

22. maj 2010

dorthemus

BlyViol skriver:

og det er uforsvarligt når de ikke er vaskede fordi???

Jeg har nemlig købt en brugt altanbarnevogn, med madras til, som jeg ikke har vasket endnu - men det skal jeg? der var også en trillepose med hvor jeg har vasket betrækket, men dynen er altså kun luftet?? skal hele molevitten vaskes måske?

Jeg ville vaske det hele...just in case. jeg har selv vasket alt til baby så føler jeg mig mest sikker på, at det hele er rent og klar til brug 

Anmeld

22. maj 2010

Vidunderligeunger

dorthemus skriver:

Jeg ville vaske det hele...just in case. jeg har selv vasket alt til baby så føler jeg mig mest sikker på, at det hele er rent og klar til brug 

ihh... man ja du har nok ret det bliver min mors tjans hehe... de skal vel også tørretumbles når det er dun??

Anmeld

22. maj 2010

dorthemus

BlyViol skriver:

ihh... man ja du har nok ret det bliver min mors tjans hehe... de skal vel også tørretumbles når det er dun??

Ja så fordeles dunene bedst...husk tennisbolde

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.